Een handige leidraad om bewuster te consumeren: huidverzorging

Katrin Swartenbroux
Katrin Swartenbroux Chef Lifestyle KnackWeekend.be

Weet jij nog wat te smeren? De schoonheidsindustrie is wereldwijd zo’n 445 miljard dollar waard, en dat vertaalt zich in een overvloed aan producten. Hoe weet je wat jouw huid nodig heeft, en wat die huid eventueel kan beschadigen? En hoe rijm je je persoonlijke verzorging met je persoonlijke overtuiging? Een overzicht.

De huid is het grootste orgaan van je lichaam – hij is gemiddeld zo’n zeven vierkante meter groot, weegt vijftien kilo en bevat op een vierkante centimeter ongeveer elf meter bloedvaten, vijfenveertig meter zenuwen en tien miljoen cellen. Je huid is heel wat meer dan een passief ‘omhulsel’: hij doet ook dienst als beschermlaag tegen ziekteverwekkers, ultraviolette straling en mechanische beschadiging, regelt onze temperatuur en produceert vitamine D onder invloed van UV-licht. Je huid goed verzorgen gaat dus verder dan het esthetische, al is een “goede” of “slechte” huid niet altijd het gevolg van een goede of slechte verzorging.

Onze huidstructuur en eventuele problemen die ermee gepaard gaan is namelijk voor zo’n 60% genetisch bepaald, 40% kan je toeschrijven aan je levensstijl. Iemand die rookt of vaak (zonder bescherming) in de zon ligt zal sneller huidveroudering kunnen vaststellen. Ook je leeftijd, je hormoonbalans, wat je eet, hoe veel je drinkt (water of alcohol) en in wat voor klimaat je werkt en leeft heeft invloed op hoe onze huid eruit ziet en interageert met de omgeving.

Er bestaat dus geen pasklaar antwoord op de vraag welke verzorgingsproducten goed zijn, welke ingrediënten een must zijn en wat je moet vermijden. In dit overzichtsartikel proberen we je zoveel mogelijk wegwijs te maken in het eindeloze aanbod aan cosmetica, al is en blijft de zoektocht naar producten waar jij je goed bij voelt heel persoonlijk.

LEER JE HUID KENNEN

Onbekend is onbemind: als je niet weet wat voor huid je hebt, weet je ook niet wat hij nodig heeft en kan je er niet op een juiste manier voor zorgen. Een jaarlijks bezoekje aan de dermatoloog is geen overbodige luxe. Niet alleen kan de arts je moedervlekjes en sproeten checken op onregelmatigheden, hij of zij kan je ook vertellen wat je huidtype is, wat voor verzorging aangewezen is en hoe je een eventuele probleemhuid met acné of eczeem het beste kan behandelen.

Lees hier: fabels en feiten over acné op een rijtje

Ook verschillende schoonheidsinstituten en -merken bieden een huidanalyse aan, die varieert van het drukken van een papierstrip tegen je voorhoofd tot een foto “die tot diep in de huidlagen gaat”. Het is belangrijk om te weten dat deze testen je zeker wel een idee kunnen geven van het type huid dat je hebt, maar besef dat resultaten slechts momentopnames zijn, en dat er veel afhangt van de toestand waarin je je op dat moment bevindt. Heb je gezweet, ben je net gewassen of heb je net een hele dag op een kantoor met de verwarming aan gewerkt? Het zijn factoren die de test beïnvloeden. Daarnaast is zo’n huidanalyse ook vaak bedoeld als marketingtool om mensen naar bepaalde producten uit het gamma van de vertegenwoordigde merken te sturen. Die producten zijn daarom niet fout, maar besef dat het niet je enige opties zijn.

Lees hier: het verschil tussen een droge en een gedehydrateerde huid

Vermoed je dat je gevoelig of zelfs allergisch bent voor bepaalde producten of ingrediënten? Vraag dan bij de dermatoloog om een cutane allergietest. Hierbij worden veelvoorkomende allergenen aangebracht op je rug. Na enkele dagen kan de arts aflezen welke stoffen jouw huid doen jeuken, branden of opzwellen en kunnen er eventueel bijkomende testen uitgevoerd worden. Dit wil dus niet zeggen dat het minderwaardige ingrediënten zijn, maar voor zij die er gevoelig aan zijn, zijn ze niet aan te raden. Vooral parfums veroorzaken vaak allergische reacties. Geurstoffen als lavendula (lavendel), lillial (lelie), limoneen (citrus) en coumarine (kaneel) worden regelmatig aangegeven als allergeen.

Raadpleeg hier een lijst met ingrediënten die regelmatig irritatie of allergieën veroorzaken

HOE JE HUID VERZORGEN

Een huidverzorgingsritueel kan van heel simpel en uitgepuurd naar ontzettend omslachtig en omvangrijk gaan. Er bestaan peelings, serums, concentraten, behandelingen, voedingssupplementen en sprays voor gevorderden, maar een goede huidverzorging komt in wezen neer op drie basisprincipes:

1. REINIGEN

Het is belangrijk dat je je huid zowel ’s ochtends als ’s avonds grondig schoonmaakt zonder dat je de essentiële huideigen oliën verwijdert. Eén keer per week kan je ook nog een peeling toevoegen, maar let op voor scrubs met micropartikels. Niet alleen zijn ze hard voor de huid, de kleine microplastics komen via je afvoer in het water en in de natuur terecht.

De laatste jaren wint de uit Azië overgevlogen double cleansing methode aan fans. Lees hier hoe die in zijn werk gaat.

Een handige leidraad om bewuster te consumeren: huidverzorging
© Getty Images/iStockphoto

2. VOEDEN

De mens bestaat gemiddeld voor 70% uit water. Dagelijks verliezen we zo’n anderhalve liter water door ademhaling, urine en stoelgang. Voldoende water drinken om je waterreservoir op pijl te houden is dus belangrijk, maar ook huidverzorging kan hierbij een rol spelen. We verdampen namelijk ook water via onze huid, een proces dat transepidermal water loss wordt genoemd, en naarmate we ouder worden verliest onze huid de mogelijkheid om vocht vast te houden. Een goede moisturizer hydrateert de huid en houdt deze zacht door waterverlies via de huid te beperken en de natuurlijke vetreserves of waterbindende proteïnen aan te vullen. Ingrediënten zoals ceramiden, glycerine, glycerol en hyaluronzuur zijn hiervoor verantwoordelijk.

Opgepast! In de winter is de vochtigheidsgraad van de lucht zeer laag, zeker wanneer het vriest en voor mensen die in een gebouw met slechte luchtcirculatie en centrale verwarming werken. Het kan dus zijn dat je dagcrème waar je anders zo tevreden mee bent, je nu een droge, haast trekkerige huid geeft en dat je dus best overstapt op een andere formule. Lees hier hoe je best een hydraterende crème voor de winter kiest.

Heb je zowel een dagcrème, een nachtcrème én een oogcrème nodig? Dat hangt ervanaf.In principe is een goede moisturizer een goede moisturizer en kan je die zowel ’s avonds als ’s morgens aanbrengen. Doorgaans is de cosmeticasector echter uit op het verkopen van zoveel mogelijk crèmes, waardoor een ‘dagcrème’ ingrediënten bevat die je ’s nachts niet nodig hebt (zoals SPF of antioxidanten die beschermen tegen vrije radicalen uit vervuiling) en hebben ‘nachtcrèmes’ een hele rijke structuur die misschien te zwaar aanvoelt om een hele dag mee rond te lopen. Ook opgepast met crèmes die retinol bevatten, die de gevoeligheid voor de huid aan de zon sterk de hoogte in jagen, en dus doorgaans best enkel ’s nachts aangebracht worden.

Een specifieke oogcrème is niet echt nodig als je voor een basismoisturizer gaat, maar vergeet niet dat de huid rond de ogen extra dun en gevoelig is, en dus sneller zal reageren op bepaalde ingrediënten. Het kan dus goed zijn dat je gezicht heel tevreden is van een bepaalde crème, maar dat je ogen hier wel van gaan tranen: dan is een extra zachte oogcrème dus wel nuttig.

3. BESCHERMEN

Mocht zonbescherming een schoolvak zijn, dan haalden wij Belgen net geen voldoende. 48% beschermt zich niet buiten de vakantie, bleek vorig jaar uit een studie van Euromelanoma, de Europese vzw die elk jaar een huidkanker-preventiecampagne opzet. 46% beschermt zich alleen op warme zonnige dagen, 14% zelfs nooit.

Wie huidkanker, de meest voorkomende kanker in Europa, en vroegtijdige huidveroudering wil voorkomen, weet dus maar beter hoe zich tegen de zon te beschermen en is zich ervan bewust dat de ultraviolette (UV) stralen van de zon ook in de winter én achter glas aanwezig zijn.

Een handige leidraad om bewuster te consumeren: huidverzorging
© Getty Images/iStockphoto

De drie soorten UV-stralen

– UVA-stralen dringen het diepst in de huid door en versnellen huidveroudering. Ze zijn het ganse jaar door aanwezig, ook wanneer het bewolkt is. Deze stralen kunnen ook zonneallergieën, pigmentstoornissen en huidkanker veroorzaken

– UVB-stralen zorgen voor een bruin kleurtje, maar veroorzaken ook voor verbranding, allergische reacties en huidkanker.

– UVC-stralen worden geabsorbeerd door de ozonlaag en bereiken het aardoppervlak niet.

Ga in je (dag)crème dus op zoek naar de SPF (Sun Protection Factor) maar staar je niet blind op het getal: de werkelijke bescherming van je filter hangt af van hoeveel je smeert. De aanbevolen hoeveelheid is 2 mg per vierkante centimeter. Dat is véél. “Voor een volwassen man komt dat overeen met 30 à 40 gram zonnecrème per smeerbeurt, dat zijn één à twee golfballen. Alleen als je zoveel smeert, biedt je product de vermelde bescherming. Stel dat je de helft smeert, dan beschermt een SPF 50 als een SPF 25. Bij een derde als een SPF 15. De meeste mensen smeren de helft van dat derde. Daarom raad ik een hoge factor aan”, zegt dermatoloog Thomas Maselis, medeoprichter van Euromelanoma.

Lees hier alles over zonnebescherming

HUIDVERZORGING KIEZEN

Voor je een huidverzorging kiest, moet je eerst weten wat je ervan mag verwachten.

Er bestaan geen mirakelcrèmes

Negeer de overdreven marketingclaims en stop de zoektocht naar dat ene magische product of ingrediënt. Het is belangrijk dat je producten kiest waar jij tevreden van bent, en niet gewoon afgaat op wat op dat moment populair is. Natuurlijk kan het geen kwaad om tips van celebrities met een mooie huid te lezen (zolang je beseft dat zij vaak een legertje aan dermatologen en schoonheidsspecialisten klaar hebben staan om iedere imperfectie in de kiem te smoren) of om de aanraders van beautybloggers te volgen maar de kans bestaat dat hypeproducten zoals Embryolisse, Advanced Night Repair of GlamGlow voor jou nu gewoon niet veel (of erger: het verkeerde) doen.

Een huidverzorgingsritueel heeft even tijd nodig om aan te slaan: gemiddeld zie je na vier tot zes weken resultaat als je consistent bent. Iedere dag een ander wondermiddel op je huid smeren zal je niet veel extra opleveren, en als je dan toch slecht reageert op één van de producten is het moeilijk om te achterhalen welk ingrediënt je problemen geeft.

Lees ook: loont trouw blijven aan hetzelfde gamma huidverzorging écht de moeite?

Je huid reageert immers niet altijd meteen: zowel op goede als op slechte wijze. Daarom is het ook belangrijk dat je niet ongeduldig bent en eventuele puistjes of pigmentvlekken met harde, irriterende producten te lijf gaat. Het is niet omdat een masker of een crème je huid doet tintelen (of zelfs branden) dat het werkt.

Het verschil tussen mannen- en vrouwenproducten

“Puur anatomisch is er wel degelijk een verschil tussen een mannenhuid en een vrouwenhuid”, weet dermatoloog Olivier Aerts te vertellen. “Mannen hebben nu eenmaal meer mannelijk hormoon, testosteron, en dat zorgt voor de voornaamste verschillen. Zo is een mannenhuid door de band genomen dikker, met grotere, actievere talgklieren en bevat ze ook meer collageen.”

Een handige leidraad om bewuster te consumeren: huidverzorging
© Getty Images/iStockphoto

Toch zijn de cocktails die iedereen binnenkrijgt niet identiek. Zo zijn er ook voldoende vrouwen die een behoorlijke portie testosteron door hun lijf hebben gieren, een balans die ervoor zorgt dat ze bijvoorbeeld ook vaker af te rekenen hebben met hardnekkige acné. Hebben zij dan ‘een mannenhuid’ en kunnen ze dus beter grijpen naar mannenproducten? “Helemaal niet”, zegt Aerts. “Wie naar een dermatoloog gaat voor een huidprobleem zal geen genderspecifieke crèmes voorgeschreven krijgen. Hoewel hun huidstructuur dus wel degelijk verschilt, ligt de keuze om verschillende producten voor mannen en vrouwen op de markt te brengen vooral bij de marketingafdeling”, weet Aerts.

Toch is het een verkooppraatje dat niet zoveel kwaad kan. Mannen kunnen dankzij hun dikkere huid bepaalde concentraties van ingrediënten doorgaans beter verdragen en zo kan het zijn dat een anti-aging crème voor mannen meer vitamine A derivaten zal bevatten, waar een dunnere vrouwenhuid wel eens heel geprikkeld op zou kunnen reageren

Lees meer: Dit is waarom er verschillende mannen- en vrouwenproducten bestaan in de cosmetica

Is duurder echt beter?

Als we het recentste onderzoek van Test-Aankoop mogen geloven dan is de hydro dagcrème van Kruidvat de beste dagcrème die je momenteel kan vinden. Dit potje, dat je slechts 2,48 euro kost, kwam als beste crème uit een vergelijking van 16 verschillende opties waarvan de duurste van 265 euro trouwens op de laatste plaats strandde. Waarom zijn we dan toch nog geneigd om naar dit dure potje te grijpen? Doen we het voor de naam, de uitstraling of is er dan toch iets beters in dit potje te vinden?

Lees meer: Is dure huidverzorging beter dan de goedkopere variant?

LABELS LEZEN

Wie door de bomen het bos nog wil zien doet er goed aan de labels van je huidverzorgingsproducten onder de loep te nemen. Die mag je in Europa doorgaans vertrouwen, want er bestaan wel degelijk wettelijke richtlijnen die verbonden zijn aan het produceren en/of op de markt brengen van cosmetica die vervat zijn in de Europese Cosmeticaverordening (1223/2009/EG). De verordening is in 2009 gepubliceerd en vervangt de Cosmeticarichtlijn (76/768/EG). Sinds 11 juli 2013 moeten alle producten op de markt aan de eisen uit de verordening voldoen. Hierin zijn ook richtlijnen voor de labels opgenomen. (Lees de volledige uitleg hier)

Volgens de wet moet het etiket van cosmetische producten onder andere voorzien zijn van:

  • functie product
  • naam en adres fabrikant/importeur
  • inhoud
  • gebruiksvoorwaarden en waarschuwingen
  • land van oorsprong als het product buiten de EU vervaardigd is
  • batch of codenummer
  • datum minimale houdbaarheid of als het product langer houdbaar is dan 30 maanden, aangeven hoe lang het product na openen nog te gebruiken is.

Op producten die ongeopend langer dan 30 maanden houdbaar zijn, staat het houdbaarheidssymbool; een geopend potje met een getal met een ‘M’. Dit geeft aan hoeveel maanden na het openen het product houdbaar is. Op producten die ongeopend korter houdbaar zijn, staat; ‘Bij voorkeur te gebruiken voor…’ of een zandlopersymbool.

  • ingrediënten

De ingrediënten moeten vermeld worden met hun INCI-namen (International Nomenclature Cosmetic Ingredients). Dit gestandaardiseerde systeem is ontwikkeld door de Europese en Amerikaanse cosmetica-industrie en is belangrijk, omdat sommige ingrediënten meerdere namen hebben (chemische naam, merknaam of handelsnaam). Het INCI-systeem is handig wanneer iemand allergisch is voor een bepaald ingrediënt, omdat dit voldoende duidelijkheid schept over of een product wel of niet geschikt is voor deze persoon.

De ingrediënten worden opgesomd in volgorde van afnemend gewicht. Het ingrediënt dat het grootste bestanddeel vormt staat bovenaan, vaak is dit ‘aqua’ (water). Komen ingrediënten minder dan 1% voor, dan worden ze in willekeurige volgorde vernoemd, onderin de lijst.

Er worden ook steeds vaker nanomaterialen in cosmetica gebruikt. Dit zijn hele kleine deeltjes met een afmeting van tussen de 1 en 100 nanometer (1 nanometer is het miljardste deel van een meter). Door deze kleine afmeting is per volume-eenheid het totale werkzame oppervlak groter; zonnebrandmiddelen worden hierdoor bijvoorbeeld effectiever. Voorbeelden van nanodeeltjes zijn titaandioxide en zinkdioxide in nanovorm. In de ingrediëntenlijst staat achter de ingrediëntnaam ‘(nano)’.

Een handige leidraad om bewuster te consumeren: huidverzorging
© iStock

Wil je weten wat een bestanddeel in je dagcrème of douchegel wil zeggen, waarom het er in zit en wat het precies doet? De gerenommeerde Amerikaanse website Paula’s Choice heeft een hele uitgebreide database.

Onrustwekkende ingrediënten

Omdat je heel wat verzorgingsproducten direct op je huid gebruikt en bepaalde chemische bestanddelen in je bloedstroom terecht kunnen komen is het belangrijk dat je weet wat er in je cosmetica zit. De hoeveelheid en de werking van zo’n bestanddeeltjes is dus belangrijk: is het een masker dat je er na een kwartier weer af wast, of een bodylotion die je over heel je lichaam smeert en laat hangen? Bij ingrediënten als titaniumdioxide, sodium laureth sulfate, aluminium, triclosan, methylisothiazolinone, siliconen en propyleenglycol worden door verschillende mensen uit de beautysector vraagtekens geplaatst omdat ze irriterend of op andere manieren schadelijk voor je gezondheid zouden kunnen zijn.

De laatste jaren is er ook steeds meer aandacht voor endocriene disruptoren in cosmetica; chemische stoffen die op ons hormonale systeem kunnen inwerken. Er zijn al heel wat endocriene disruptoren verboden of ingeperkt voor gebruik (zoals BHA, BHT, en benzophenone), maar wetenschappelijk onderzoek loopt nog steeds over een hele lijst van bestanddelen waardoor er nog geen duidelijkheid over bestaat.

Een handige leidraad om bewuster te consumeren: huidverzorging
© Getty Images/iStockphoto

Parabenen staan bijvoorbeeld heel vaak ter discussie. Het zijn bewaarmiddelen waarvan er verschillende soorten bestaan, die niet allemaal op eenzelfde manier op ons lichaam inwerken. Sommige parabenen zijn enkel schadelijk wanneer ze een lange tijd op het lichaam blijven, andere (zoals methyl- en ethylparabenen) worden als veilig beschouwd als de voorgeschreven concentraties in een product worden gerespecteerd. Helaas vermeldt de verpakking van cosmetica enkel de ingrediënten en geen concentratie, zo blijkt uit het cosmeticadossier van Test Aankoop. De consument heeft er het raden naar hoeveel er exact in aanwezig is, en dat terwijl cosmetische firma’s die afgesproken waarden wél moeten respecteren.

Het is belangrijk om te noteren dat parabenen, omwille van hun slechte reputatie, soms vervangen door bewaarmiddelen waarvan door onvoldoende onderzoek helemaal niet duidelijk is in hoeverre ze al dan niet veilig zijn. ‘Zonder parabenen’ wil dus niet altijd zeggen dat het product gezonder voor je (huid) is.

Lees meer: zijn parabenen echt slecht voor je?

Claims op verpakkingen

Fabrikanten zijn zich er meer en meer bewust van dat consumenten op zoek zijn naar gezonde, veilige cosmetica en verzorgingsproducten. Ze beseffen dat de af- of aanwezigheid van een van de gecontesteerde bestanddelen hun product kan maken of kraken. Daarom zetten ze vaak claims op hun verpakkingen, zoals hypoallergeen, die bepaalde kenmerken van hun producten benadrukken, of die aangeven welke stoffen er wel of niet in zitten. Dit zijnde belangrijkste claims én hun echte betekenis.

NATUURLIJKE EN DIERVRIENDELIJKE COSMETICA

Omdat we steeds bewuster gaan consumeren en er vaak onduidelijkheid bestaat over verschillende ingrediënten kent de natuurlijke verzorgingssector een boom. De waarde van deze markt zou volgens onderzoek van Transparancy Market Research tegen 2018 een waarde van $13.2 miljard bereikt hebben. Toch kan ‘natuurvriendelijk’ in sommige gevallen ook misleidend zijn, omdat een toename van het gebruik van ‘organic’ of natuurlijke ingrediënten ook voor uitputting van deze ingrediënten kan zorgen, of onze planeet belasten.

Ontdek ook: natuurlijke cosmetica die mooi vanbinnen én vanbuiten is

DUURZAME COSMETICA

Wie de planeet graag een hart onder de riem steekt spreekt beter van duurzame cosmetica. Dat is huidverzorging waarvan niet alleen de ingrediënten, maar ook de verpakking en de werkomstandigheden van boeren en arbeiders die biologisch gecertificeerde producten oké zijn. In haar boek ‘Dit is een goede gids‘ geeft de Nederlandse Marieke Eyskoot tekst en uitleg bij wat duurzame cosmetica nu juist inhoudt. Ze lijst ook enkele belangrijke keurmerken op.

Een handige leidraad om bewuster te consumeren: huidverzorging

ECOCERT

Franse certificatieorganisatie, gespecialiseerd in natuurlijke producten. Producten die deze stempel krijgen moeten een ingrediëntenlijst hebben waarvan minstens 95% van natuurlijke, en minstens 10% van biologische herkomst is. Ze stellen ook eisen aan de productie van de grondstoffen en het eindproduct. Marieke Eyskoot wijst er nog eens extra op dat dit niet wil zeggen dat het product ook eerlijk gemaakt is.

SOIL ASSOCIATION

Brits keurmerk met de strengste eisen voor verzorgingsproducten. De ingrediënten moeten 100% biologisch zijn – 95% of 70% kan ook, maar dan krijgen ze nog bijkomende labels, en de overige ingrediënten mogen in geen geval giftig of genetisch gemodificeerd zijn. Als een ingrediënt biologisch voorhanden is, moet het gebruikt worden. Dit zegt ook weer niets over eerlijke handel, schrijft Eyskoot.

NATRUE

Duits keurmerk voor natuurlijke cosmetica waaronder Weleda, Dr Hauschka en Lavera vallen. Een Natrue product Heeft drie stadia: een product kan natuurlijk, deels biologisch en geheel biologisch gecertificeerd zijn.

BDIH, Cosmebio en ICEA

Duitse, Franse en Italiaanse keurmerken voor gecertificeerde natuurlijke producten, gedeeltelijk ook biologisch.

COSMOS

Samenwerkingsverband tussen de grote certificatieorganen voor biologische en natuurlijke cosmetica, om tot meer standaardisatie te komen. Opgericht door BDIH, Cosmebio, Ecocert, ICEA en de Soil Association. Biologisch is de standaard, en geen dierproeven, nanodeeltjes of genetisch gemodificeerde ingrediënten.

Extra handig:

Milieu Centraal heeft een handige Keurmerkenwijzer op de website. Ook de Skin Deep Cosmetics Database van de Amerikaanse onafhankelijke ngo Environmental Working Group checkt cosmetica, zonnebrand, nagellak, haarproducten, geuren en huidverzorging voor mannen en vrouwen op giftige stoffen. De website Good Guide doet ongeveer hetzelfde.

DIERVRIENDELIJKE COSMETICA

Onder diervriendelijke cosmetica wordt veelal cosmetica bedoeld die niet op dieren werd getest. Sinds 2013 is het in Europa definitief verboden om eender welke cosmetica of eender welk ingrediënt daarvoor op dieren te testen. Fabrikanten die op hun verpakking “Niet getest op dieren” zetten, leggen daar dus de nadruk op zonder enige reden, aangezien het op elk product van toepassing is.

Het is wel belangrijk om te noteren dat dierenproeven verplicht zijn in China, waardoor grote cosmeticamerken verplicht zijn om alsnog te testen op dieren wanneer ze in dat land willen verkopen. De producten van die merken die je hier koopt zijn dus niet op dieren getest, maar dat wil niet zeggen dat het merk dat je koopt nooit op dieren test.

Ontdek: deze beautymerken testen niet op dieren (en deze wel)

Ook vegan cosmetica wordt steeds populairder. Dat zijn verzorgingsproducten zonder dierlijke ingrediënten. Wil je je vegan levensstijl doortrekken naar je badkamerkastje, vermijd dan producten met:

Glycerine: kan plantaardig zijn, maar komt vaak ook uit dierlijk vet – check het etiket.

Keratine: gemaakt van dierenbotten, -haar en -hoeven.

Collageen: gemaakt van vissen, vooral in anti-agecrèmes.

Lanoline: gemaakt van vet uit schapenwol.

Zijde: gesponnen door rupsen, vooral in dure producten.

Karmijn: rode kleurstof gemaakt van geplette luizen (ook wel E120).

Wil je het zeker weten? Neem dan producten met het Vegan-logo (met de zonnebloem erop). “Bedenk wel dat vegan niet automatisch natuurlijk of biologisch betekent, en omgekeerd ook niet”, schrijft Marieke Eyskoot in Dit is een goede gids.

Belangrijke keurmerken voor dierenliefhebbers:

Een handige leidraad om bewuster te consumeren: huidverzorging

Leaping Bunny logo– dit logo garandeert een wereldwijd dierproefvrij product.

PETA cruelty free & vegan logo– dit logo garandeert een dierproefvrij & vegan product.

Vegetarian Society logodit logo garandeert een product vrij van ingrediënten gewonnen uit dode dieren.

Vegan Society logo– dit logo garandeert een product vrij van dierproeven & dierlijke ingrediënten.

HALALCOSMETICA

De kans is groot dat halalcosmetica de komende jaren de rekken van de drogist zal veroveren. Moslims hebben immers steeds meer geld over voor verzorgingsproducten. “In 2013 gaven Moslims zo’n 46 miljard dollar uit aan cosmetica, goed voor 6,78% van de globale uitgaven binnen die sector”, zegt Sayd Farook, voormalig globaal directeur ‘Islamic capital markets’ bij Thomson Reutersaan BoF. “Er wordt verwacht dat dat bedrag tegen 2019 zal oplopen tot 73 miljard dollar, goed voor 8,2% van de globale uitgaven. De markt voor halal zal tegelijkertijd uitbreiden van 23.4 miljard dollar vandaag naar 45 miljard dollar tegen 2020.

“Een veelgebruikte interpretatie van halalcosmetica is dat de producten geen derivaten van ‘verboden’ dieren mogen bevatten, en met bestanddelen moeten gemaakt zijn die mensen op geen manier kunnen schaden. Dit wil zeggen dat glycerine en alcohol – toch sowieso al niet de meest ideale ingrediënten voor een beauty product- geweerd worden uit halal cosmetica. Daarnaast is de kans dat de producten op dieren getest worden ook bijzonder klein. Heel wat merken schrappen ook bewaarmiddelen, sulfaten en GMO’s uit hun producten omdat deze schadelijk kunnen zijn en vertrouwen op natuurlijke en plantaardige ingrediënten.

Lees meer: Waarom ook niet-moslims baat hebben bij halalcosmetica

WAT BRENGT DE TOEKOMST?

Milieuvervuilende microbeads in scrubs en doucheproducten worden steeds vaker vervangen door natuurlijke tegenhangers (in de VS en binnenkort in het VK zelfs bij wet), je DNA wordt ingeschakeld om rimpels tegen te gaan en bacteriën smeren blijkt veelbelovend. Wetenschappelijk onderzoek en een kritische consument die steeds veeleisender wordt leiden tot een beautywereld die beetje bij beetje natuurlijker wordt, transparante formules samenstelt die een leek begrijpt, skincare op maat aanbiedt en rekening houdt met je huidmicrobioom.

Beautyredactrice Franciska Bosmans houdt voor Knack Weekend de vinger aan de pols voor de laatste ontwikkelingen in de wereld van verzorging en wellness. Ze selecteerde vier veelbelovende verzorgingsinitiatieven die allevier één ding gemeen hebben: ze hebben (meer) respect voor de huid en willen haar, in alle zachtheid, efficiënt verzorgen.

Lees meer: Cosmetica wordt natuurlijker, cleaner en gepersonaliseerd

Gaan winkelen is vandaag complexer dan ooit. Wat betekenen al die labels in je kleding of op voedingsproducten, en zijn ze wel even betrouwbaar? Waarom zou je afzien van goedkope ketens als heel wat dure merken evengoed in louche sweatshops produceren? Weet je eigenlijk wel wat er op je bord ligt, of wat je op je huid smeert? Is bio beter of ga je voor organic, en wat is nu eigenlijk het verschil? Wie weet wat het beste voor je is en hoe je moet navigeren in een bos vol onheilspellende berichten en goedbedoeld advies? En mogen we ons dan helemaal niet meer laten leiden door wat we gewoon mooi, lekker of fijn vinden? Wij zijn ervan overtuigd dat iedereen wel bewuster wìl consumeren, maar dat we gewoon niet weten hoe. Ontdek daarom de gids Bewust Consumeren op weekend.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content