Cosmetica wordt natuurlijker, cleaner en gepersonaliseerd
Aan je DNA aangepaste skincare en een crème met levende bacteriën staan binnen-kort misschien standaard in je badkamer. De cosmetica slaat mooie nieuwe wegen in.
Milieuvervuilende microbeads in scrubs en doucheproducten worden steeds vaker vervangen door natuurlijke tegenhangers (in de VS en binnenkort in het VK zelfs bij wet), je DNA wordt ingeschakeld om rimpels tegen te gaan en bacteriën smeren blijkt veelbelovend. Wetenschappelijk onderzoek en een kritische consument die steeds veeleisender wordt leiden tot een beautywereld die beetje bij beetje natuurlijker wordt, transparante formules samenstelt die een leek begrijpt, skincare op maat aanbiedt en rekening houdt met je huidmicrobioom. Eén ding hebben deze vier richtingen gemeen: ze hebben (meer) respect voor de huid en willen haar, in alle zachtheid, efficiënt verzorgen. Omdat ze het waard is.
1. ALLEMAAL BEESTJES
Wat? Skincare met probiotica moet je huidmicrobioom gezond houden, dat is het legertje bacteriën – tussen 10.000 en 1 miljoen per vierkante centimeter – dat op je huid woont en een eerste bescherming tegen externe factoren vormt. Een gezond microbioom betekent een blije huid.
Waarom zou je? Om een probleemhuid te helpen. ‘Het huidmicrobioom van een volwassene is erg stabiel en kan tegen een stootje’, vertelt Ingmar Claes, Chief Scientific Officer van YUN, het Belgische skincaremerk met microbioomvriendelijke producten. ‘Als het evenwicht wordt verstoord en er bijvoorbeeld één bacterie of schimmel de overhand neemt, krijg je huidproblemen.’ Denk aan eczeem, acne of voetschimmel. ‘Door goede bacteriën op de huid aan te brengen kun je het evenwicht herstellen. De schimmel wordt bijvoorbeeld teruggedrongen en de goede bacteriën kunnen opnieuw koloniseren.’
Hoe gaat het in zijn werk? Probiotica worden op verschillende manieren in skincare verwerkt. (Of je elke vorm probiotisch mag noemen, staat bij wetenschappers ter discussie, red.) Je kunt een soort bouillon maken waarin bacteriën hebben gehuisd, of je stopt bacterie-inhoud of de volledige dode bacterie in een formule. Zo bevat Lipikar Baume AP+ van La Roche-Posay het gepatenteerde bestanddeel Aqua Posae Filiformis met thermaal water en de bacterie Vitreoscilla filiformis. Dat helpt het microbioom van de eczeemhuid herstellen en de huidbarrière versterken. In het kalmerende Advanced Génifique Sensitive-serum van Lancôme zitten derivaten van de Bifidobacterium longum en de Lactobacillus casei. En Vichy koos het huidbarrièreversterkende probioticaderivaat bifidus voor zijn Slow Âge-lijn.
Maar je kunt ook levende bacteriën verwerken. Een huzarenstukje. YUN slaagde daar in Europa tot nu toe als enige in en gebruikt ze in de acnecrèmes ACN en ACN+ en de FNG spray tegen voetschimmel.
Andere merken gebruiken dan weer prebiotica, die de goede bacteriën op je huid voeden, om je microbioom gelukkig te houden. Zoals een bio-ecolia-extract in La Crème de Santé van Absolution en een combinatie van prebiotica en Lactobacillus in de Magnesiumlijn voor de gevoelige huid van Novexpert.
2. OP MAAT
Wat? Skincare die aan je unieke huid is aangepast.
Waarom zou je? Omdat de ene huid de andere niet is. Zelfs je eigen huid gedraagt zich niet altijd hetzelfde: ze kan droger worden in de winter, gevoeliger onder stress of puistjes krijgen als je regels eraan komen. Er bestaan meer huidtypes dan de gedateerde onderverdeling in vette, gemengde en droge huid en je huid evolueert continu.
Hoe gaat het in zijn werk? Het beginnersniveau start met eigen waarnemingen. Zo stelt Kiehl’s met zijn Apothecary Preparations een concentraat voor je samen nadat je in de winkel met een verkoopster een vragenlijst hebt ingevuld. Of je mengt simpelweg een booster zoals de Energy Booster van Clarins met je dagcrème om een tijdelijk ongemak als een vale teint aan te pakken.
Een trapje hoger staan gepersonaliseerde producten op basis van een huidscan door een hightech toestel dat zichtbare en onzichtbare schade vastlegt, zoals bij Ioma en Ikari. Misschien wel de meest geavanceerde (en duurste) tak binnen de categorie is skincare op maat van je DNA, in onze contreien te vinden bij Genoxage, een samenwerking tussen het Belgische Pascaud Beauty Innovations en het Spaanse Genocosmetics Lab, het Spaanse One Gen/0,1, het Britse Geneu en Belgische nieuwkomer Nomige.
‘Volgens wetenschappelijk onderzoek speelt je DNA voor gemiddeld 60% een rol bij huidveroudering, 40% wordt bepaald door je levensstijl’, vertelt Barbara Geusens, doctor in de dermatologische wetenschappen en oprichter van Nomige.
Met producten op maat kun je huidveroudering dus inperken. ‘We brengen je DNA via een speekseltest in kaart en onderzoeken de mutaties in verschillende genen: hoe zij onder meer de collageenproductie, het antioxidanten- niveau en de hydratatie van je huid beïnvloeden. We sturen je genetische defectjes vervolgens bij met de juiste serums en crèmes. Dat profiel blijft je hele leven zo. Je levensstijl kan wél veranderen door een gestresseerde job, een zwangerschap, een (on)gezondere gewoonte… Hoe goed je genen ook zijn, als je iedere dag rookt, zie je dat aan je huid. Daarom hebben we ook een lifestyle cream die je kunt aanpassen.’
3. GROEN, NATUURLIJK!
Wat? Groene cosmetica met natuurlijke ingrediënten en zonder synthetische. De producten worden meestal ook groen geproduceerd.
Waarom zou je? Omdat je lief wilt zijn voor je huid én voor het milieu. ‘Mensen zijn zich bewuster geworden van wat ze eten en nu ook van wat ze smeren’, verklaart Dominique Bastin, de oprichter van RainPharma. ‘Ze beseffen dat hoe ze eruitzien te maken heeft met hoe ze leven. Ze leren steeds meer over cosmetica-ingrediënten en vragen zich af waarom ze synthetische producten zouden smeren als het ook anders kan. Het succes van groene cosmetica kan ook deels worden verklaard door het stijgend aantal huidallergieën. Natuurlijke skincare kan daarvoor een oplossing zijn.’
Hoe gaat het in zijn werk? De term ‘groen’ of ‘natuurlijk’ is vaag. Enerzijds heb je de puur groene skincaremerken die hun formules vol natuurlijk goeds stoppen en parabenen, siliconen, minerale oliën, SLS, sulfaten en andere synthetische ingrediënten mijden. Denk aan Belgische merken als Cîme, Self, JYB, Imwe, Likami en RainPharma.
Anderzijds surfen de grote cosmeticaconcerns mee op de groene golf. Ze stoppen meer natuurlijke ingrediënten in formules of lanceren een aparte natuurlijke lijn. Zoals Conscious Beauty van H&M, de Paris Atelier-lijn van & Other Stories, of de Naturalijn van Collistar met voor 95% natuurlijke gezichtsproducten.
Je kunt dat opportunistisch noemen, in twijfel trekken hoe groen die producten zijn en je afvragen of er sprake is van green washing. Hoe natuurlijk ben je wanneer je één gecertificeerd organisch ingrediënt naast synthetische in je formule stopt?
Anderzijds maken giganten als H&M en L’Oréal Paris ‘natuurlijke’ cosmetica bij een groot publiek bekend en doen ze inspanningen om groener te produceren. Want groene cosmetica houdt ook in dat de productie liever is voor het milieu.
Zo produceert de Libramontfabriek van L’Oréal zijn (niet meteen natuurlijke) haarverf 100% CO2-neutraal, wat past binnen het Sharing Beauty with All-programma van het bedrijf. Dat houdt onder meer in dat de ecologische voetafdruk tegen 2020 met 60% moet dalen. Yves Rocher ontwikkelde voor zijn makkelijk biologisch afbreekbare douchegels eco-friendly tubes die uit 25 % minder plastic bestaan. En Avène produceert oceaanvriendelijke zonnecrème.
Groene beauty is trending, ook al kan je ze soms eerder kaki noemen.
4. WEET WAT JE SMEERT
Wat? Het ruime begrip clean beauty resulteert meestal in een begrijpbare, transparante en vaak beknopte formule.
Waarom zou je? Consumenten willen begrijpen wat ze, naast water, op hun huid smeren en waarom. Vandaar ook dat natuurlijke cosmetica, die je tot de clean beauty kan rekenen, aanslaat.
Hoe gaat het in zijn werk? Beknopte formules vind je al langer in skincare voor gevoelige, intolerante huidjes. De theorie is simpel: hoe minder ingrediënten, hoe kleiner de kans op allergieën waarmee steeds meer mensen kampen. Consumenten bestempelen hun huid ook steeds vaker als gevoelig. Vandaar dat Chanel La Solution 10 ontwikkelde met, jawel, tien ingrediënten en dat steeds meer merken korte allergenenvrije formules kiezen.
Vichy had slechts elf ingrediënten nodig voor Minéral 89, een huidbarrièreversterkende booster met 89% thermaal bronwater en hyaluronzuur. En de multifunctionele Amazonian Multi-Purpose Balm van The Body Shop bestaat uit negen natuurlijke ingrediënten als babassuolie en citroenzuur. Termen waarbij je je iets kunt voorstellen. Want naast een cleane formule willen mensen ook begrijpen wat ze smeren.
‘Gezondheid wordt steeds natuurlijker, persoonlijker en duurzamer’, vertelt Elisa Simonpietri, internationaal wetenschappelijk directeur van Vichy. ‘De consument zoekt eenvoudige, haast op maat gemaakte producten die vooral veilig zijn. Hij is gevoelig voor media en bloggers die de veiligheid van sommige ingrediënten in vraag stellen. Dus wil hij begrijpen wat hij koopt. Het is onze rol als merk om een transparant discours te houden en uit te leggen waarom een bepaald ingrediënt al dan niet in onze formules zit.’
The Ordinary speelt op dat vlak open kaart. In zijn producten speelt één ingrediënt de hoofdrol, zodat je weet wat je waarom smeert. Vitamine C? Om je teint te laten stralen. Hyaluronzuur? Om je huid voller te maken. Je stelt zo je verzorgingsregime samen en krijgt op de website erg veel info. Ook Paula’s Choice legt bij elk gebruikt ingrediënt uit waarvoor het dient. Skincare voor dummy’s? Graag.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier