TikTok blokkeert schoonheidsfilters voor kinderen: ‘We willen authenticiteit bevorderen’
TikTik kondigt een aantal updates aan om zijn community veiliger te houden. Een belangrijk doel is om het zelfbeeld van jongeren beter te beschermen door in te grijpen op de schoonheidsfilters.
In een briefing kondigt het platform aan dat voor het eerst ‘meer dan 175 miljoen Europeanen maandelijks TikTok gebruiken’. Om die community veilig te houden wil TikTok diep in de buidel tasten. Op het European Safety Forum was sprake van 2 miljard dollar aan veiligheidsmaatregelen, alleen al in 2024.
Schoonheidsfilters
Zo wil het platform moderatoren opleiden om beter te controleren of iemand niet te jong is om een account aan te maken. Ook zal er technologie worden ingezet om te detecteren of iemand jonger is dan 13 jaar – de minimumleeftijd om een account op TikTok aan te maken.
Een ingreep die vooral opvalt is de geplande aanpassing wat betreft de ‘schoonheidsfilters’, die je uiterlijk veranderen door je bijvoorbeeld een gavere huid of langere wimpers te geven.
TikTok verwijst daarvoor naar een onderzoek dat ze lieten uitvoeren door de Britse non-profit Internet Matters. Dat eindrapport stelt dat jongeren en ouders voordeel zien in online authentiek zijn en in het positieve effect van online erbij horen en verbondenheid voelen. Maar het rapport legt ook inzichten bloot over de impact die het gebruik van filters heeft op de eigenwaarde van tieners.
Er wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen filters die bedoeld zijn om grappig te zijn, zoals filters die je dierenoortjes geven, en de filters die bedoeld zijn om je uiterlijk te veranderen.
Authenticiteit
De bezorgdheid leeft vooral dat tieners zich soms niet realiseren dat een video gebruikmaakt van een schoonheidsfilter en dus niet realistisch is.
Daarom heeft TikTok beslist om wereldwijd een leeftijdsbeperking te zetten op het gebruik van sommige schoonheidsfilters voor tieners onder de 18 jaar. Daarnaast zal de app ook meer informatie voorzien bij filters, zodat het duidelijker wordt dat je uiterlijk veranderd is omdat er een filter werd toegepast.
‘Door authenticiteit te bevorderen, kunnen we een digitale wereld creëren waarin iedereen zich gesterkt voelt om zichzelf te zijn’, luidt de boodschap.
Het bedrijf wil ook inzetten op meer respect en steun door proactief in betrouwbare bronnen te voorzien wanneer jongeren zoeken naar bepaalde onderwerpen. Als iemand bijvoorbeeld zoekt naar ‘zelfbeschadiging’, wordt de zoekopdracht geblokkeerd en worden ze doorverwezen naar lokale hulpverlening. Wie ‘holocaust’, intikt, zou worden doorverwezen naar educatieve bronnen van het World Jewish Congress en Unesco.
Lees ook: 6 tips voor een beter zelfbeeld: ‘Leg je innerlijke criticus het zwijgen op’
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier