De belangrijke rol van vrouwen in de opmars van duurzame mode

08/03/16 om 07:30 - Bijgewerkt op 31/03/16 om 16:21

De mode is een industrie waar menig vrouw aan de top staat. Interessant om weten is dat fair fashion heel wat te danken heeft aan deze succesvolle vrouwen. Een kleine greep uit het grote aanbod van vrouwen die hun steentje bijdragen aan eerlijke en groene mode.

De belangrijke rol van vrouwen in de opmars van duurzame mode

Stella McCartney © REUTERS

Steeds vaker stellen we ons de vraag waar onze kleren vandaan komen. De harde waarheid luidt dat mode nog veel te vaak in derdewereldlanden wordt geproduceerd door arbeiders die geen eerlijke lonen krijgen. Ook de hoge prijs die de natuur moet betalen voor mode is schrijnend. Gelukkig zijn er idealistische en innoverende modefans die het over een andere boeg gooien.

Zij hebben door dat onze aarde uitgeput raakt en de arbeiders die onze kleren maken in mensonwaardige omstandigheden moeten werken. In het verhaal van duurzame mode zijn er ongelooflijk veel getalenteerde en gepassioneerde vrouwen die de wereld tegelijkertijd beter, mooier, eerlijker en stijlvoller willen maken. Zij rekenen af met het geitenwollensokkenimago van ecologische en eerlijke mode en dat is heel belangrijk. Wij stellen enkele van deze duurzame dames aan jullie voor.

De DIY'ers

Op online platformen zoals Etsy verkopen heel wat handige Harry's en Henrietta's hun zelfgemaakte producten. In het geval van met de hand vervaardigde mode en cosmetica zijn het vooral vrouwen die aan het DIY'en slaan en hun waren online aanbieden. Wie op deze manier iets koopt, kan ervan op aan dat de producten eerlijk geproduceerd werden. Vaak vind je hier ook volledig duurzame items; die dus niet alleen eerlijk, maar ook groen zijn.

Peggy Clark, de directeur van de Alliance for Artisan Enterprise, legt uit dat 'de bewustwording van de consument is veranderd' en dat 'vrouwen een groeiend verlangen koesteren om hun authenticiteit uit te drukken.' 'Dankzij deze kleine ondernemingen vinden mensen producten die voldoen aan hun ethische waarden, maar ook mooi en functioneel zijn.'

Emma Daly en de dappere textielarbeiders

Emma Daly, het hoofd van communicatie bij Human Rights Watch, laat de dappere vrouwen aan het woord die moeten werken in onmenselijke omstandigheden. Ze geeft hen een stem en dat is van cruciaal belang in de strijd tegen unfair fashion.

De grote meerderheid van arbeiders is van het vrouwelijke geslacht, terwijl de oversten over het algemeen mannen zijn. Het verbale geweld dat deze vrouwen moeten ondergaan, is vaak van seksuele aard. Wanneer ze zich verenigen en vakbonden starten, worden ze hardhandig aangepakt. Dat ze toch durven opkomen voor zichzelf en hun collega's en hun verhaal zo naar buiten brengen is bewonderenswaardig en levert hopelijk een betere toekomst op voor textielarbeiders wereldwijd.

Safia Minney, oprichtster van People Tree

De Britse Safia Minney is de oprichtster en CEO van het duurzame pionierslabel People Tree. Haar doel is om mensen te voorzien van mooie, stijlvolle en eerlijke kleding. In 1999 initieerde ze de World Fair Trade Day, maar ook op alle andere 364 dagen van het jaar zet ze zich in voor ethische mode. Ook is ze de co-auteur van het boek Naked Fashion, The Sustainable Fashion Revolution, met als tagline: 'Mode is meer dan een passie, het is een instrument waarmee je de kracht vindt om de wereld te veranderen met stijl.'

Livia Firth

Deze bewonderenswaardige dame is niet zomaar 'de vrouw van Colin Firth'. Ze is creatief directeur van Eco-Age, een bedrijf dat raad geeft aan andere bedrijven om duurzamer te werk te gaan. Ook richtte ze de Green Carpet Challenge op. Dit project daagt Hollywoodsterren uit om de rode loper te betreden in duurzame mode. Livia is bovendien een Global Ambassador van Oxfam, waarvoor ze naar landen zoals Ethiopië, Kenia, Bangladesh en Zambia reisde. Hier sprak ze met de mensen die onderaan de productieketen werken. Ze heeft er haar levensdoel van gemaakt om deze mensen een beter bestaan te geven. Voorts is ze een UN Leader of Change en kreeg ze al verschillende prijzen voor haar vooruitstrevende werk in de duurzame mode. Ze werkte ook mee aan de spraakmakende documentaire The True Cost.

Bethlehem Tilahun Alemu, oprichtster vansoleRebels

Deze Ethiopische zakenvrouw lanceerde haar eigen schoenenlabel soleRebels in 2005. Haar doel is om op een ecologische manier jobs te creëren voor haar gemeenschap. Daarnaast gaat Bethlehem er prat op om kwalitatieve, comfortabele én stijlvolle schoenen te produceren. Klanten kopen haar producten dus niet alleen omdat ze fair trade en ecologisch zijn, maar ook omwille van de mooie materialen, het vakmanschap en de modieuze ontwerpen. Bethlehem duikt regelmatig op in lijstjes van meest succesvolle en inspirerende zakenvrouwen van Afrika en zelfs de wereld.

Rosario Dawson

Rosario Dawson en Abrima Erwiah richtten samen het sociaal concept Studio One Eighty Nine op. Eén van hun projecten is een ethische modelijn, genaamd Fashion Rising. Lees hier wat ze hierover te vertellen hebben: 'Het is niet duurzaam om geld te geven. Samenwerkingen zijn veel boeiender en belangrijker. Door samen te werken bouw je iets op en schep je kansen. Het motto van onze organisatie is 'Help mij en laat mij jou helpen'. Het gaat dus om inspiratie, steun en empowerment.

'Daarom hebben we de modelijn Fashion Rising genoemd. Samen zullen we groeien en het pad effenen voor nieuwe generaties. Met het geld dat verdiend wordt, kunnen vrouwen hun kinderen naar school sturen en voeden. Vrouwen de kans geven om hun verhaal te delen is ook belangrijk. Zo leren ze dat ze niet alleen zijn en dat ze zich niet moeten schamen. In plaats van schaamte willen we hen trots laten voelen.'

Filippa K

Filippa K 'Front Runners'

Filippa K 'Front Runners' © -

Het Zweedse modemerk Filippa K wil een voorvechter zijn op gebied van duurzame fashion. Elin Larsson, hoofd van duurzaamheid van Filippa K, legt uit wat hun doelstelling is: 'We willen een succesvol bedrijf runnen dat ook in de toekomst succesvol blijft. Duurzaamheid is een van de belangrijkste factoren om daarin te slagen. Onze visie luidt: 'Wij brengen mode waarbij duurzaamheid de gids is die ons leidt naar groei.' Het heeft altijd in ons DNA gezeten om duurzaam te werk te gaan. Filippa K staat voor kleren die lang meegaan, zowel in termen van kwaliteit als stijl. Filippa Knutsson, de oprichtster van het merk, zei hier het volgende over: 'Ik wil een label dat goede kwaliteit levert, eerlijk is en niet afhangt van de oppervlakkige heersende trends van de mode.'

Stella McCartney

Het beste bewijs dat mode en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan, is het modemerk van Stella McCartney. De Britse ontwerpster is razend populair én gaat ethisch te werk. In haar collecties zal je nooit bont of leer terugvinden, want ze is een heuse dierenrechtenactiviste. Ook probeert ze haar ecologische voetafdruk ieder seizoen te verkleinen en speelt ze een belangrijke rol in het Ethical Trading Initiative. 'Ik ben een aanhanger van het idee dat het beter is om een beetje te doen dan heel veel niks te doen.'

Emma Watson

De Britse actrice is niet alleen een voorvechtster van gendergelijkheid, maar ook ambassadrice van duurzame mode. In 2011 ging ze in zee met People Tree en ontwierp ze een gastcollectie voor het duurzame merk. Ze reisde tijdens deze samenwerking naar Bangladesh om met eigen ogen te zien hoe People Tree de textielarbeiders een beter leven schenkt. Voorts ging ze de uitdaging van de Green Carpet Challenge aan en droeg ze enkel duurzame mode tijdens de promotour van 'Regression'. Wanneer een rolmodel zoals Emma Watson zich uitspreekt over de noodzaak van fair fashion, is er een goede kans dat mensen luisteren en zich laten inspireren.

De Belgische duurzame dames

Murielle Scherre van La fille D'o

Het Belgische lingerielabel la fille d'O, met internationale fans zoals Rihanna, FKA Twigs, M.I.A. en Lady Gaga, haalde recent de pers omwille van de negatieve cijfers. Dat is de prijs die Murielle Scherre helaas moet betalen om een eerlijk label te leiden. Voor de ontwerpster is lokaal produceren nu eenmaal een evidentie. De materialen zijn Belgisch, Frans en Oostenrijks en ook de productie gebeurt in Gent, Wevelgem en Ieper. Wie ethische en gedurfde lingerie wil aanschaffen, moet daar uiteraard wat meer voor neertellen. Dat is alleen maar logisch als je weet dat de lingerie met de hand wordt gemaakt door naaisters die hun vak kennen en een eerlijk loon betaald krijgen. Bekijk ook zeker de reclamebeelden van het merk om verrast te worden door de frisheid van de modellen en de artistieke foto's. Zo bewijst Murielle Scherre meteen dat haar liefde voor lingerie en het vrouwelijk lichaam verder gaat dan die van commerciële merken die op de begane paden blijven. Laten we in 2016 het merk dus allemaal een hart onder de riem steken en tonen dat consumenten de meerwaarde van ethische mode weten te appreciëren.

Ellen Kegels

De Antwerpse Ellen Kegels kennen we als de queen van breigoed in België. Zij laat haar succesvolle LN Knits collecties door Peruviaanse vrouwen breien, tegen eerlijke lonen. Zo schenkt ze deze vrouwen een menselijk bestaan en veilige werkomstandigheden. Voor een stuk uit de LN Knits collecties betaal je daarom wat meer, maar gelukkig weet Ellen Kegels als geen ander hoe ze sociale media kan gebruiken om haar merk onder de aandacht te brengen.

Ilke Cop

De belangrijke rol van vrouwen in de opmars van duurzame mode

© Jonne Oldenburg

De jonge Belgische ontwerpster Ilke Cop gaat er prat op een fair trade modemerk te zijn. Het is dan ook een concept om trots op te zijn. 'Ik heb gemerkt dat er verschillende mensen zijn die geïnteresseerd zijn in waar hun kleren vandaan komen. De werknemers die mijn stukken maken worden eerlijk betaald en dus is mijn prijs ook hoger, maar mijn klanten vinden het zijn meerprijs waard. Ze begrijpen wel dat het een ander soort product is dan wat je in een gemiddelde kledingzaak vindt.'

Lyn Verelst

Lyn Verelst is algemeen manager bij Solid International en Bombyx. Bombyx is de Belgische productiepartner van duurzame merken zoals Ellen Kegels en Ayacucho van AS Adventure. Deze sociale onderneming vertegenwoordigt en ondersteunt een aantal fairtrade handwerkateliers in het Zuiden.

Solid International is een private stichting, die in 2000 werd opgericht met als doel ervaringen en knowhow uit het bedrijfsleven in te zetten voor kansarmen wereldwijd. Vandaag spitst de organisatie zich toe op de verbetering van de levensomstandigheden van mensen in Ayacucho, Peru. Solid - in Peru actief als Solid Peru - is een krachtenbundeling tussen verschillende organisaties, waaronder ook het brei-atelier. Een businesswoman met een hart dus.

Candice Nuyttens, oprichtster Today is a Good Day!

In Antwerpen, Gent en online kan je terecht bij Today is a Good Day! voor duurzame mode. Het modieuze brein achter dit winkelconcept is Candice Nuyttens: 'In 2008 ben ik Today is a good day! gestart, vanuit een verlangen om mode en ethiek samen te brengen in een concept dat tot de verbeelding spreekt. Het is mijn missie om mensen blij te maken met stijlvolle mode, gemaakt met respect voor het milieu én de makers. Mode met een geweten, zonder dat je hiervoor als een hippie gekleed moet gaan. In mijn garderobe vind je kleding van ecologische merken zoals Kuyichi, ArmedAngels, Wunderwerk, Nudie Jeans en natuurlijk de schoenen van Brako.'

Rachida Aziz, de vrouw achter label Azira

Azira, het label van Brusselse modeontwerpster, feministe en activiste Rachida Aziz, dragen vrouwen met trots. Het merk staat voor eerlijke lonen, duurzame mode en vrouwelijke schoonheid in al haar vormen en kleuren. Naast eerlijke lonen krijgen de werknemers van het naaiatelier waar Azira wordt geproduceerd ook regelmatig bijscholingen over duurzame mode.

'Mijn waarden en die van mijn merk zijn de volgende: ethisch en ecologisch verantwoord gemaakte kleding voor alle vrouwen. In mijn communicatie ga ik in tegen de heersende druk van schoonheidsidealen. Ik wil vrouwen niet beoordelen, maar hen goed in hun vel laten voelen en hun noden inwilligen. Mijn kleren zijn comfortabel en kunnen op verschillende manieren worden gedragen. Zo kan iedereen er zich goed in voelen', aldus Aziz.

(LP)

Onze partners