Filippa K als koploper van duurzame mode: ‘We promoten een simpele garderobe’

Filippa K 'Front Runners' © -

Met de ‘Lease, Collect en Front Runners’ projecten zet het Zweedse label Filippa K opnieuw een grote stap in de duurzame richting. Wij legden Elin Larsson, hoofd van duurzaamheid bij Filippa K, op de rooster over eerlijke handel en milieubewuste keuzes.

Wat betekent duurzaamheid voor jullie bedrijf?

We willen een succesvol bedrijf runnen dat ook in de toekomst succesvol blijft. Duurzaamheid is een van de belangrijkste factoren om daarin te slagen. Onze visie luidt: ‘Wij brengen mode waarbij duurzaamheid de gids is die ons leidt naar groei.’ Het heeft altijd in ons DNA gezeten om duurzaam te werk te gaan. Filippa K staat voor kleren die lang meegaan, zowel in termen van kwaliteit als stijl. Filippa Knutsson, de oprichtster van het merk, zei hier het volgende over: ‘Ik wil een label dat goede kwaliteit levert, eerlijk is en niet afhangt van de oppervlakkige heersende trends van de mode.’

In welke landen produceren jullie en hoe kan je zeker zijn dat de fabrieken zich houden aan het ethische aspect van duurzame mode?

62% van onze kleren worden gemaakt in Europa, waar Portugal het grootste productieland is. 38% van de productie gebeurt in Aziƫ, waar de meerderheid van de kleren gemaakt wordt in China, 1% in India en minder dan 1% in Vietnam. Om zeker te zijn van de menselijke werkomstandigheden in onze fabrieken werken we samen met de Fair Wear Foundation. Omdat we lid zijn van de organisatie gaan we het engagement aan om minstens 90% van onze leveranciers te controleren. In 2014 konden we 98% van de leveranciers controleren.

Toch is dit nog niet voldoende. We stoppen veel energie in het selecteren van de leveranciers, in lange samenwerkingen en gesprekken met de bazen. Zo kunnen we de juiste condities creƫren voor eerlijke werkomstandigheden.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Hoe staan jullie tegenover het idee dat de consumptiemaatschappij intrinsiek niet duurzaam is?

We zullen altijd kleren moeten dragen en zullen waarschijnlijk ook altijd de drang voelen om te vernieuwen. Toch hopen we dat die updates niet zo frequent blijven. Vivienne Westwood heeft ooit gezegd dat we moeten stoppen met het kopen van nieuwe dingen, maar als we dan toch iets nieuws nodig hadden, dat we haar kleren moesten kopen. Een gedurfde uitspraak, maar dat is hoe wij er ook naar kijken.

We promoten een gecureerde garderobe die simpel is in plaats van excessief en samengesteld werd om stand te houden en te evolueren. Als je toe bent aan een update kan je duurzame stuks kopen, je kleren verkopen en tweedehandskleren aanschaffen en kleren huren. Samen met onze klanten selecteren, onderhouden en koesteren we die garderobe.

Conventioneel katoen en denim hebben erg veel water en pesticiden nodig tijdens het groei- en productieproces. Hoe gaan jullie bij Filippa K om met deze kennis? Welke meer duurzame materialen gebruiken jullie in de plaats?

Katoen is een van de slechtste materialen op gebied van het milieu, maar ook op sociaal vlak. Ons doel is om tegen 2030 volledig afstand te nemen van conventioneel katoen en andere niet duurzame materialen. In plaats daarvan zullen we werken met Lyocell, biokatoen, linnen, gerecycleerde wol, gerecycleerd polyester en andere duurzame materialen. Op dit moment bestaat 53% van de collectie uit duurzame materialen, maar in vijftien jaar tijd willen we dat aantal verdubbelen.

We are proud to introduce our Front Runners of sustainable fashion. Learn more on www.filippa-k.com/sustainability

Een foto die is geplaatst door Filippa K (@filippa_k) op

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Kunnen we deze pogingen om meer duurzaam te werken ook zien in jullie winkels?

Het is belangrijk om duurzaamheid op een holistische manier aan te pakken. Onze winkels spelen dus een belangrijke rol in dit verhaal. Wanneer we nieuwe winkels openen letten we op de duurzaamheid van de inrichting. Ook gebruiken we groene energie en vervangen we stilaan alle lampen door ledverlichting. Na sluitingsuren proberen we zo min mogelijk licht te laten branden. De zakken die we gebruiken zijn van FSC papier of gerecycleerd plastiek, maar hier kunnen we nog veel meer doen. We dagen onszelf uit om ook hier nog meer duurzame alternatieven voor te vinden.

Werken jullie samen met partners in de queeste naar een meer ecologische en ethische wereld?

Ja, samenwerkingen zijn cruciaal om verandering teweeg te brengen. We werken samen met Fair Wear Foundation, Sweden Water Textile Initiative, Swedish Shoe Environmental Initiative, Sustainable Fashion Academy, Mistra Future Fashion, Swedish Leadership for Sustainable Development, Chemical network, Het Rode Kruis, The Hunger Project en Stadsmissionen. Ook steunen we kleinere initiatieven, zoals kledingbibliotheken.

Betekent duurzame mode ook dure mode?

Wij vinden niet dat duurzame mode duurder moet zijn dan conventionele mode. Daarom sporen we klanten aan om te investeren in kleren die lang meegaan. Ofwel promoveer je deze items tot favoriete kledingstukken in je kast, ofwel verkoop je ze door zodat ze iemand anders gelukkig kunnen maken. Ook bieden we de mogelijkheid aan om kleren te huren. Dit is een originele en duurzame manier om exclusievere outfits, zoals lange jurken of kostuums, te dragen zonder er veel geld aan uit te geven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content