Nieuwe documentaire onderzoekt wie onze kleding maakt: 'Kleren kopen is een morele daad'

04/06/15 om 11:46 - Bijgewerkt om 11:46

Filmmaker Andrew Morgan was zo gechoqueerd door de ramp in de Rana Plaza textielfabriek, dat hij besloot een film te maken over waar onze kleren vandaan komen. In 'The True Cost' laat hij experts, modeontwerpers en arbeiders aan het woord.

Nieuwe documentaire onderzoekt wie onze kleding maakt: 'Kleren kopen is een morele daad'

The True Cost © -

Via een Kickstartercampagne verzamelde Andrew Morgan genoeg geld om te investeren in een boeiende documentaire over de kledingindustrie. 'Ik vond het zo bizar dat ik mijn leven lang had gewinkeld bij ketens zonder me af te vragen wie deze kleren eigenlijk maakt. Toen ik las over de verschrikkelijke omstandigheden waarin textielarbeiders moeten werken, was ik gechoqueerd. Het is een vraag die iedereen zich zou moeten stellen,' klinkt het bij Morgan.

Niemand minder dan Livia Firth, vrouw van Colin Firth en campagnevoerder voor duurzame mode, zette haar schouders onder het project als producer. Morgan kreeg onder andere Stella McCartney en upcycling queen Orsola de Castro voor de lens en trok naar textielfabrieken en katoenplantages om een volledig beeld te krijgen van de industrie van (fast) fashion.

'Mijn documentaire is niet bedoeld om schaamte op te wekken, maar om ogen te openen. Ik hoop dat we vaker in dialoog zullen gaan over dit thema en het idee dat shoppen een morele daad is serieus zullen nemen. Een simpele actie zoals het kopen van een goedkoop kledingstuk heeft een hele resem aan gevolgen. Laat ons hiervan bewust zijn en dingen steunen die leven bieden in plaats van ontnemen.'

Website

iTunes

Trailer

Waarom deze film?

(LP)

Onze partners