10 interessante weetjes over eieren

17/03/16 om 14:09 - Bijgewerkt om 14:21

Bron: Knack Weekend

Hoe kun je de versheid van een ei testen? Hoe breng je ze best aan de kook? En hoeveel calorieën telt een ei? 10 weetjes. Handig voor in de keuken. Met vijf recepten.

10 interessante weetjes over eieren

Spaanse tortilla, Italiaanse frittata, Iraanse kuku, Tunesische eggah of een klassieke Franse omelet: met het ei als hoofdingredient kun je in de keuken alle kanten uit. Tijd om het product nog eens onder de loep te nemen.

10 weetjes over eieren

1. Om de versheid van een ei te testen, legt u het in een glas water: als het naar de bodem zakt, is er geen probleem; als het komt bovendrijven, is het niet meer vers.

2. Het verschil tussen bruine en witte eieren heeft niets te maken met de kleur van de pluimen van de kip, wel met die van de oorlellen. Kippen met rode oorlellen leggen bruine eieren, kippen met witte oorlellen witte eieren. Een verschil in smaak is er niet.

3. Een trucje om hardgekookte eieren makkelijker te pellen: laat ze een weekje liggen. Dan komt het vliesje rondom het ei losser te zitten en is het ei makkelijker te pellen.

4. Elk ei heeft dezelfde proporties, namelijk een derde eierdooier op twee derden eiwit.

5. Laat eieren steeds op kamertemperatuur komen alvorens u ze gebruikt: zo voorkomt u dat mayonaise gaat schiften of eiwitschuim in elkaar zakt.

6. De schaal is zeer poreus: bewaar eieren dus nooit naast vis, kaas, knoflook of andere sterk geurende voedingsmiddelen. Eén uitzondering: truffels. Als u een truffel bewaart in een doosje eieren, kunt u nadien heerlijke omeletten en roereieren bereiden.

10 interessante weetjes over eieren

7. Om eieren te koken, brengt u ze in koud water aan de kook. Nadien laat u de eieren 3 à 4 minuten koken voor een vloeibare dooier en 6 à 9 minuten voor een half tot volledig gestolde dooier.

10 interessante weetjes over eieren

8. Een ei van 60 gram levert gemiddeld 80 à 90 kcal op, al hangt veel af van de manier waarop het ei bereid wordt. Eieren bevatten zo'n 200 mg cholesterol, die zich alleen in de dooier bevindt. De dagelijks aanbevolen hoeveelheid cholesterol is 300 mg. Een ei per dag is dus perfect aanvaardbaar binnen het kader van een evenwichtige voeding.

9. Het kleinste ei ter wereld wordt gelegd door de kolibrie en weegt slechts 0,5 gram. Het grootste ei weegt zo'n 2 kg en staat op naam van de struisvogel.

10. Het ei van Columbus verwijst naar een waar gebeurd voorval uit 1503. Tijdens een diner daagde Columbus zijn gasten uit om hun ei rechtop te zetten, maar niemand slaagde erin. Dus tikte Columbus zijn hardgekookte ei op tafel, zodat het onderaan plat werd en rechtop kon blijven staan. Moraal van het verhaal: het gaat er niet om wie iets ontdekt, maar wel wie de eerste is.

Lees meer over:

Onze partners