STRIPS
Ik amuseer mij te pletter met RATAPLAN. (Vittorio)
Vittorio, alias Vittorio Leonardo (57), is het manusje-van-alles in de Belgische stripwereld. Bekendst is hij wellicht om zijn kleurenstudio in Charleroi. Maar hij is ook produktiehoofd van bepaalde strips, levert nieuw tekentalent uit zijn akademieklas in Châtelet, publiceerde af en toe eigen werk, en kopieerde voor Dupuis tot in de kleinste puntjes verzamelaars, opgepast ! andermans werk. Nu heeft deze super-invaller de Lucky Luke spin-off Rataplan, over de domme gevangenishond, voor zijn rekening genomen. En Morris zelf ? Hij tekende voort.
?Mijn samenwerking met Morris begon na de publikatie van De Erfenis van Rataplan bij Dargaud. Morris was niet tevreden over de inkleuring van dat album en eiste dat het werk naar mij ging. Later, toen hij de rechten van Lucky Luke verkocht aan Lucky Productions, werd ik ook verantwoordelijk voor de produktie en begon ik ook het tekenwerk van Lucky Luke te doen waar Morris zelf geen tijd voor had.
De Erfenis van Rataplan had Dargaud echter ook op het idee gebracht om een nevenreeks te maken rond het personage van Rataplan. Morris ging akkoord, maar heeft er zelf nooit voor getekend. Omdat Rataplan commercieel niet liep zoals verhoopt, kwam men twee jaar geleden bij mij aankloppen om de grappen te schrijven. De vraag om het tekenwerk over te nemen, kwam later. Een zeer gênante situatie overigens, want ik fungeerde op dat ogenblik zo’n beetje als advizeur van mijn voorganger Michel Janvier. Hij moet wel gedacht hebben dat ik enorm gekonkeld heb achter zijn rug.
Maar een van de redenen waarom de Lucky-direktie besloot in te grijpen, was de stijl van Janvier. Die benaderde niet voldoende die van Morris. Terwijl ik vaak een stijl heb gehanteerd die daar zeer dicht bij aansloot. Vroeger was ik zelfs verplicht om op een andere manier te tekenen, om niet beschuldigd te worden van plagiaat. En dan opeens vragen ze je om precies het tegenovergestelde te doen !
Het was ook nodig om aan de leefwereld van Rataplan te sleutelen. Tot dan toe speelden de handelingen zich altijd af in en rond de gevangenis. Dat was niet langer houdbaar. Ik heb alles veranderd. Rataplan ging de stad in, een klein hondje kwam hem vergezellen, een dokter kwam op de proppen, een rechter, pioniers reden de stad binnen. Voor het hondje dat met Rataplan optrekt, heb ik al een hele evolutie in mijn hoofd. Nu keft hij alleen wat, maar op een bepaald ogenblik zal hij beginnen praten, vragen stellen : Waarom dit ? Waarom dat ? Hij zal rebelleren en zo zijn eigen persoonlijkheid bevestigen ; dezelfde ontwikkeling als kleine kinderen doorlopen dus. En dan zal ik hem ook nog een mama geven. Dat zal wat geven met Rataplan. Een vrouw in het spel ! Ik ga mij kostelijk amuseren.
Heel vervelend als je een stijl moet nabootsen, is dat je meer dan anders, met je eigen fouten wordt gekonfronteerd. Omdat je met de oorspronkelijke tekenaar kan vergelijken. De moeilijkheid bij Morris ligt bijvoorbeeld in de zeer evenwichtige verhoudingen.
Morris zal niet gauw opmerkingen maken, dat is het enige probleem met hem. Zo ben ik eens met potloodschetsen naar hem toe gegaan om zijn mening te horen. ?Ça va,” zei hij, meer niet. Het heeft een tijd geduurd eer hij dan toch opmerkte dat de schedel van een personage te groot was. Maar je moet het eruit trekken ! Hij houdt er niet van om de leermeester uit te hangen.
Eigenlijk stond ik niet te springen om Rataplan over te nemen. Mijn medewerkers en de computers hebben mijn werk voor de studio dan wel verlicht, maar ik houd er nog steeds een hels tempo op na. Deze voormiddag heb ik een halve pagina afgewerkt. Ik ken gerenommeerde kollega’s die één pagina per week doen ! En dan werk ik ook nog aan het eerste vervolgverhaal van Rataplan dat vanaf april verschijnt, aan een ritme van 1 à 2 pagina’s per week.
Nu heb ik sinds enkele weken een vaste medewerker voor Rataplan. Hij maakt eerst de potloodtekeningen, ik werk ze uit. Het is veel leuker om met z’n tweeën oplossingen te zoeken. En komen we er niet uit, dan kijken we gewoon even de albums van Morris in. Daar vind je alles. Morris heeft 60 albums getekend. Van stielkennis gesproken.
De grote ambitie om met een eigen reeks te starten, ben ik kwijt. Eén ding is zeker : wil je vandaag een nieuwe strip met sukses lanceren, dan heb je een zeer bereidwillige uitgever nodig. In welk blad moet je de personages in de opstartfaze gaan popularizeren ? Ik heb geen zin meer om daarvoor te vechten. Voor mij is het belangrijk dat ik verhalen kan vertellen. Dat Rataplan niet mijn eigen kreatie is, kan me niks schelen, ik beleef ontzettend veel lol aan deze strip.
Wie Lucky Luke zelf gaat voortzetten, weet ik niet, maar Morris wil het personage zeker niet samen met hem laten verdwijnen. Als het ooit zover komt, dan moet men maar bekijken wie tot dusver met Morris heeft samengewerkt en daaruit de meest geschikte persoon kiezen. Ik zal daarvoor niet in de clinch gaan.”
Vittorio Leonardo : Morris houdt er niet van om de leermeester uit te hangen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier