België is testmarkt voor wijn

Megavino opent binnenkort weer zijn deuren. Alain Bloeykens, organisator van het grootste wijnevent in de Benelux, over de smaak van de Belgen, de remonte van de Franse wijn, en flessen met schroefdoppen.

Alain Bloeykens, vooral bekend als wijnjournalist, is ook de begeesterde organisator van Megavino. “Tijdens wijnreizen constateerde ik dat ieder zichzelf respecterend land een wijnsalon had. Dus waarom niet België ? Twaalf jaar terug vond de eerste uitgave plaats met 40 stands en 1500 bezoekers. Dit jaar zullen er 280 stands zijn. De kaap van 25.000 bezoekers werd vorig jaar gerond.”

“In die tijd is er veel veranderd. Twaalf jaar terug was wijn nog een tikkeltje elitair. Vandaag drinkt een groot deel van de bevolking het dagelijks en is wijn voor ieders portefeuille. Zelfs vorig jaar, een uitgesproken crisisjaar, groeide het volume met anderhalve procent. Vandaag drinken wij in België 27 tot 30 liter per hoofd per jaar. Terwijl in Frankrijk, het land dat het meest produceert, de consumptie op twintig jaar tijd van 110 liter gedaald is naar 55 liter per hoofd. Vooral de vrouwen en de jeugd drinken bij ons nu meer wijn. De dames zijn de heren qua hoeveelheid aan het bijbenen. Hun voorkeur gaat wel naar wit en rosé, terwijl de heren kiezen voor rood.”

“Bij de wijnproducerende landen gaat de Belg door als kenner, die is bereid om voor kwaliteit te betalen. Daarom wordt ons land internationaal beschouwd als de beste testmarkt. Vlamingen staan meer open voor nieuwigheden, Walen zijn conservatiever. Maar er wordt daar vooruitgang waargenomen : in de betere Waalse restaurants durft men wel eens een niet-Franse wijn te consumeren.”

“De Franse wijnen hebben tussen 2000 en 2007 rake klappen gekregen, maar zijn weer helemaal terug. De consument is op zoek naar gemakkelijk drinkbare wijnen, soepel in de mond met veel fruit en rijk aan alcohol. Dat heeft men goed begrepen in de Languedoc-Roussillon. De allergrootste wijnregio van Frankrijk is lang de vuilnisbak geweest, maar inmiddels zijn er een paar tienduizenden hectaren wijnstokken gerooid en kiezen de boeren voor kwaliteit. De nieuwe behoeftes worden perfect ingevuld door de best verkochte landwijn Vin de Pays d’Oc, die volgend jaar door een Europese verordening Pays d’Oc IGP (Indication Géographique Protégée) op het etiket zal krijgen. De meeste wijnen uit het gebied worden verkocht voor maximum vijf euro, en dat is aanvaardbaar voor ieders portemonnee.”

“Opvallend : in 2009 verkocht de grootdistributie voor het eerst meer volume in bag in box dan in flessen. En ook schroefdoppen zijn aan een gigantische opmars bezig. De meeste wijnen hebben ook geen kurk nodig : 70 procent dient binnen twee jaar gedronken te worden, slechts 20 procent heeft een bewaarpotentieel tussen twee en vijf jaar, en amper 10 procent kan langer dan vijf jaar worden bewaard. In Nieuw-Zeeland wordt negentig procent van alle wijnen onder schroefdop gebotteld, zelfs de duurdere. Niemand die zich daaraan stoort. De kurk zal echter niet verdwijnen : hij hoort volgens mij bij een goede fles en bij het ritueel in een restaurant. Bovendien is kurk tot nader order het enige product dat wijn perfect laat verouderen.”

“Er zijn ook pogingen ondernomen om jongeren wijn in blik te verkopen. Dat is tot op heden niet aangeslagen. Gelukkig maar !”

Megavino 2010, 22 tot 25 oktober, Paleis 3, Brussels Expo. Toegang 10 euro, degustatieglas en catalogus inbegrepen. Info : www.megavino.be.

DOOR PIETER VAN DOVEREN

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content