The Vessel in New York: wat doet zo’n gekke sculptuur tussen de strakke wolkenkrabbers?

© TIMOTHY SCHENCK
Siska Lyssens Freelance journalist 

Centraal in Hudson Yards, een recent geopende buurt die New Yorks nieuwste ‘speeltuin voor miljonairs’ wordt genoemd, staat The Vessel, een intussen beruchte sculptuur die in de volksmond ‘The Shawarma’ (de shoarma) werd gedoopt.

De koperkleurige aluminiumstructuur van zestien verdiepingen hoog is ontworpen door de Britse Heatherwick Studio. De urnevormige sculptuur bestaat uit een hexagonaal rooster en 154 trappen met 2500 treden die je gratis kunt beklimmen.

Als focuspunt van Hudson Yards bevindt The Vessel zich op een publiek plein dat uitgeeft op The Shops at Hudson Yards, een gestroomlijnd winkelcentrum. Iets verderop staat een luxewoontoren ontworpen door David Childs. Aan de overzijde nóg een luxewoontoren, en het galerijencomplex The Shed, beide ontworpen door Diller Scofidio + Renfro, die ook de nabijgelegen High Line tekenden.

Winstbejag

Pas tegen 2024 zal Hudson Yards, op de West Side van Midtown, voltooid zijn, maar veel New Yorkers en hun mondige media zijn er nu al niet over te spreken. Vooral omdat het project (het grootste particuliere vastgoedinitiatief in de VS) ongeveer 25 miljard dollar kost, waarvan 6 miljard dollar aan overheidssubsidies, terwijl het toch vooral een te dure bedoening is om er iets te eten of te kopen, laat staan om er te wonen. De New Yorkse vastgoedgiganten zwaaien hier de plak, en er zijn gegronde redenen om de vraag te stellen wat de gevolgen zijn voor ruimtelijke planning wanneer steden getekend worden door een vastgoedsector die louter winstbejag voor ogen heeft. Er gaan ook stemmen op die de buurt té nieuw, té kunstmatig en niet authentiek vinden.

Stadsplanning

Nochtans is New York altijd al één grote bouwwerf geweest. Aanleg en heraanleg zijn inherent aan iedere metropool. Dat mensen niet van verandering houden, wordt telkens weer duidelijk wanneer er in een stad iets nieuws wordt neergepoot. Van de Stadshal in Gent tot het doorgedreven gentrificatieproject Coal Drops Yard in Londen, en de 155 jaar oude Boulevard Haussmann in Parijs. We beseffen vaak niet dat wat we in de stad zien dikwijls het resultaat is van doorgedreven stadsplanning.

De impact van Hudson Yards zal pas in de toekomst duidelijk worden. Op dit moment is het vooral een winkelzone waar veel bezoekers en toeristen op afkomen. Maar wie weet wordt de zone ooit een vanzelfsprekend deel van Manhattan, een New Yorks eiland waar verandering de enige constante is.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content