Stanley cup, zijden slaapmuts of een selder onder de arm: ken jij de 12 belangrijkste hypes van 2024?
De kans is groot dat je een van de twaalf objecten op deze pagina’s het afgelopen jaar op z’n minst op je wishlist had staan. Hoeveel vink jij er af?
1. Mesh ballerina
De ballerina is helemaal terug, en deze zomer sprongen vooral de fishnet en mesh uitvoeringen in het oog. Eerst gespot bij The Row en Alaïa, maar deze zomer alomtegenwoordig.
2. Blueberry fruit cocotte van Le Creuset
Honderd jaar oud, maar nog steeds populair bij gen Z: de gietijzeren pot van Le Creuset. Het merk verzamelde dit jaar meer dan 2,1 miljoen likes op sociale media en geregeld zien we bij influencers de hashtag #lecreuslay opduiken. Deze zomer dropte het merk drie nieuwe fruit cocottes die prompt het internet veroverden. Meest gespot online: de blueberry.
3. Stanley cup
Nog eentje voor de lijst ‘eeuwenoud, plots springlevend’: de Stanley cup. Het merk speelde gretig in op de hype met collabs (o.a. met Starbucks) en nieuwe kleurtjes – deze zomer pakte het uit met een paarse, designed by Olivia Rodrigo.
4. Pistachecroissant
Het was het jaar van de croissant, en daar hadden de Olympische Spelen in Parijs vast iets mee te maken. Zo ging de video van olympisch-bronswinnaar Ilona Maher met gigantische croissant viraal. De betere bakkerij pakte dan weer uit met de pistachecroissant, alomtegenwoordig op sociale media.
5. Voetbalshirt
Influencers en celebs, van Dua Lipa tot Kim Kardashian, werden deze zomer gespot in een voetbalshirt. Je telde er veel geld voor neer bij onder andere Balenciaga of kocht het voor een prikje tweedehands. Bijzonder: Rihanna maakte de look af met keeperhandschoenen.
6. Blikje Sardines
Een bordje vol willekeurige, maar met zorg samengestelde snacks, denk aan een rijstwafel, blokjes kaas en wat augurkjes, dook vorig jaar op sociale media op als #girldinner. Maakte in het verlengde van die trend dit jaar een comeback: vis, en dan vooral sardientjes in kleurrijke, veelal retro, blikjes.
7. Cloud sofa 2.0.
Vorig jaar was de witte cloud sofa van Restoration Hardware – gesignaleerd in de woonkamer van Kylie Jenner – dé interieursensatie op TikTok. Gevolg: iedereen zocht betaalbare dupes. En die kwamen er dit jaar. Chef design Amélie Rombauts spotte de sofa met grote, donzige kussens bij o.a. Flexform, Knoll en Tacchini.
8. Inox tableware
Keramiek werd dit jaar verstoten van haar ereplaats op tafel en in de servieskast door inox tableware. Gezien bij onder meer Hay en Ferm Living. Ook in opmars: roestvrijstalen meubelen of zelfs een inox accentmuur.
Lees ook: Een koele tafel: waarom het oerklassieke zilveren servies een comeback maakt
9. Loopjasje
Leek het maar zo of liep iedereen een marathon dit jaar? Loopevents waren drukbezocht, en sportwinkels en onlineshops zagen running gear de deur uit vliegen. Zo waren running jackets, handige overgooiers met opbergmogelijkheden voor snacks, drankjes en gels, overal uitverkocht.
10. Celery bag
Soms lijkt het alsof merken accessoires lanceren met de bedoeling om viraal te gaan. Of wat moet je anders denken van de celery bag van Moschino (4800 euro). Naast talloze TikTokkers die in grappige filmpjes uitpakten met een echte selder onder de arm, kwam ook Lidl met een hilarisch antwoord.
11. Dermaroller
Dit jaar kon je op de socials niet om microneedling- of dermarollers heen. Met een rollertje met honderden minuscule naaldjes over de huid bewegen zou de collageenproductie boosten en je huidkwaliteit verbeteren.
12. Zijden slaapmuts
Slapen met een zijden of satijnen muts, voor zwarte vrouwen de gewoonste zaak van de wereld, won dit jaar aan populariteit. Een bonnet beschermt het haar tegen wrijving, houdt vocht vast en voorkomt pluis, én wordt als modeaccessoire omarmd. Keerzijde: de trend krijgt wat kritiek omwille van cultural appropriation.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier