Toeristische wereldprimeur in Gent
In de stationshal van Gent-Sint-Pieters heeft Vlaams minister Geert Bourgeois een eerste permanente op afstand bemande toeristische 3D-toepassing geopend.
Wie in de stationshal komt en het internationale groene ‘I’-symbool volgt, komt terecht bij een grote, moderne multimedia-box aan de muur, met lichtgevende fotoschermen en een soort balie aan de lange voorzijde. Een baliemedewerker, die niet fysiek aanwezig is maar wel live kan interageren, helpt bezoekers verder. Volgens de stad gaat het om een ‘wereldprimeur’ in de toeristische sector.
Aan het informatiepunt kan de toerist op vier verschillende manieren antwoord krijgen op vragen. Er zijn gratis stadsplannen, maar via een scherm kan hij ook onmiddellijk antwoord krijgen op zes veel gestelde vragen. Daarnaast kan hij via een touchscreen informatie opzoeken of live in verbinding komen met een baliemedewerker.
Virtuele medewerker
“Met behulp van een 3D-verbinding wordt rechtstreeks contact gelegd met een medewerker, die de vraag beantwoordt in woord en beeld, alsof hij of zij tegenover de bezoeker zou zitten”, legt schepen Annelies Storms uit. “Bij die toepassing verschijnt de persoon niet alleen in 3D met een zeer sterk gevoel van aanwezigheid, maar ook met echt oogcontact.”
De realisatie van het onbemande infopunt in het station Gent-Sint-Pieters ligt in het verlengde van het nieuwe infopunt voor toeristen in de Oude Vismijn aan het Sint-Veerleplein, dat ruim anderhalf jaar geleden opende.
Beide projecten kaderen in het zogenaamde ‘visitor contact management’, wat inhoudt dat toeristen op elke mogelijke plaats waar ze de stad binnenkomen, onmiddellijk een antwoord vinden op de meest prangende vragen. (Belga/MS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier