Logeren in een wijngaard of luxeappartement met vleugelpiano? Opvallende reistrends op Airbnb en waar je ze kan vinden
Bij Airbnb weten ze wat Belgen willen op vakantie. Laat je voor je volgende trip inspireren door de zoekfilters en reistrends die landgenoten vaak gebruiken op het boekingsplatform.
Ook de reissector is onderhevig aan trends. Airbnb houdt de vinger aan de pols en vertelt ons wat voor adressen en logementen deze zomer in trek zijn.
Generation skip
Steeds meer grootouders gaan alleen met hun kleinkinderen op reis. Er wordt wel gedacht aan een extra logeerkamer voor ouders die willen nakomen in het weekend. Airbnb noemt het ‘generation skip’ – verwijzend naar het feit dat op deze reizen een generatie wordt overgeslagen. Heel belangrijk: voldoende speelopties ter plekke, zoals bij deze vakantiewoning in Frankrijk met grote tuin en zwembad. De filter ‘speelplezier’ werd 190% meer gebruikt voor boekingen deze zomer dan vorig jaar.
1, 2, 3: piano!
Een buffetpiano is niet genoeg, onze landgenoten logeren volgens de zoekresultaten erg graag in een huis met vleugelpiano, zoals in dit luxeappartement in Parijs.
Fijn in de wijn
In een wijngaard overnachten spreekt tot de verbeelding. Met een stijging van 17% zoeken deze zomer meer Belgen een logeeradres tussen de ranken, al dan niet met een begeleid bezoek op het domein. Dat kan onder meer in dit vakantiehuis in een wijnbouwregio die op de Werelderfgoedlijst van Unesco staat.
Meer graag
Ook het criterium ‘aan een meer’ is populair: het leverde een derde zoekopdrachten meer op dan vorig jaar. Voor wie houdt van watersport of een romantisch zicht op het water, zoals in deze villa aan de oevers van het Italiaanse Comomeer.
Ongestoord

In een wereld waarin de meeste mensen voortdurend ‘aan’ staan, zoeken we bewuster de digitale detox op. De categorie ‘zelfvoorzienend’, met tiny houses, cabins en hutjes in natuurgebieden waar niemand je komt storen, blijkt daardoor erg in trek, waar je onder meer deze eco-cabine in Nederland vindt.
Doe maar groen
Belgen houden van wakker worden met zicht op groen, zoals in een boomhut tussen de kruinen. Ook voor vakanties in eigen land is de categorie ‘natuurgebieden’ dan de populairste, met een stijging van 64%.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier