De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB, of Österreichische Bundesbahnen, baat al langer een netwerk van nachttreinen uit. Op het lijstje met bestemmingen staan onder meer Oostenrijk, Duitsland, Italië en Zwitserland. Vanaf zondag kan je vanuit Oosterijk ook naar België sporen met een nachttrein.

Vanuit Wenen en Innsbruck vertrekken twee nachttreinen afzonderlijk van elkaar. In het station van Nürnberg in Duitsland worden ze 's nachts aan elkaar gekoppeld, om als één trein door te reizen richting België. In ons land zijn er stops gepland in Luik, Brussel-Noord en Brussel-Zuid.

Twee keer per week

In omgekeerde richting wordt het vertreksignaal in Brussel-Zuid gegeven om 18.04 uur. Na splitsing in Nürnberg komen de reizigers om 8.27 uur aan in Wenen, of om 9.14 uur in Innsbruck. Onderweg kan je ook in andere stations afstappen, bijvoorbeeld in de Duitse stad München of Passau of in het Oostenrijkse Linz.

De Nightjet zal twee keer per week rijden. Wie vanuit België richting Oostenrijk wil reizen, kan op maandag en donderdag op de nachttrein stappen en komt daags nadien in Oostenrijk aan. De goedkoopste tickets voor een enkele rit zullen 29,90 euro kosten, maar dan moet je wel de hele nacht zitten. De trein terug vertrekt op zondagavond en woensdagavond in Oostenrijk.

Proefproject

De nieuwe verbinding is in eerste instantie een proefproject van een jaar. In de zomervakantie van 2020 zal de nachttrein niet rijden, zo blijkt uit de planning van ÖBB. Voor de route is er een samenwerking met de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS. De stop in Brussel opent bijvoorbeeld ook mogelijkheden voor reizigers van en naar de andere kant van het Kanaal. Zij kunnen voortaan met één overstap vanuit Londen (Eurostar) tot in Oostenrijk (Nightjet) sporen, en omgekeerd.

Toerisme Vlaanderen juicht de nachttrein alvast toe. 'De Oostenrijkse markt is goed voor meer dan 100.000 overnachtingen op jaarbasis. Heel wat Oostenrijkers weten Vlaanderen vandaag al te vinden voor zijn rijke cultuur en erfgoed. Dat er nu een extra en vooral ook duurzaam transportkanaal bijkomt zal er voor zorgen dat het in de toekomst nog makkelijker wordt voor deze culturele meerwaardezoekers om een trip naar Vlaanderen te ondernemen.'

De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB, of Österreichische Bundesbahnen, baat al langer een netwerk van nachttreinen uit. Op het lijstje met bestemmingen staan onder meer Oostenrijk, Duitsland, Italië en Zwitserland. Vanaf zondag kan je vanuit Oosterijk ook naar België sporen met een nachttrein.Vanuit Wenen en Innsbruck vertrekken twee nachttreinen afzonderlijk van elkaar. In het station van Nürnberg in Duitsland worden ze 's nachts aan elkaar gekoppeld, om als één trein door te reizen richting België. In ons land zijn er stops gepland in Luik, Brussel-Noord en Brussel-Zuid. In omgekeerde richting wordt het vertreksignaal in Brussel-Zuid gegeven om 18.04 uur. Na splitsing in Nürnberg komen de reizigers om 8.27 uur aan in Wenen, of om 9.14 uur in Innsbruck. Onderweg kan je ook in andere stations afstappen, bijvoorbeeld in de Duitse stad München of Passau of in het Oostenrijkse Linz. De Nightjet zal twee keer per week rijden. Wie vanuit België richting Oostenrijk wil reizen, kan op maandag en donderdag op de nachttrein stappen en komt daags nadien in Oostenrijk aan. De goedkoopste tickets voor een enkele rit zullen 29,90 euro kosten, maar dan moet je wel de hele nacht zitten. De trein terug vertrekt op zondagavond en woensdagavond in Oostenrijk. De nieuwe verbinding is in eerste instantie een proefproject van een jaar. In de zomervakantie van 2020 zal de nachttrein niet rijden, zo blijkt uit de planning van ÖBB. Voor de route is er een samenwerking met de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS. De stop in Brussel opent bijvoorbeeld ook mogelijkheden voor reizigers van en naar de andere kant van het Kanaal. Zij kunnen voortaan met één overstap vanuit Londen (Eurostar) tot in Oostenrijk (Nightjet) sporen, en omgekeerd. Toerisme Vlaanderen juicht de nachttrein alvast toe. 'De Oostenrijkse markt is goed voor meer dan 100.000 overnachtingen op jaarbasis. Heel wat Oostenrijkers weten Vlaanderen vandaag al te vinden voor zijn rijke cultuur en erfgoed. Dat er nu een extra en vooral ook duurzaam transportkanaal bijkomt zal er voor zorgen dat het in de toekomst nog makkelijker wordt voor deze culturele meerwaardezoekers om een trip naar Vlaanderen te ondernemen.'