Hotels mogen online op eigen site lagere prijzen aanbieden dan boekingssites
Hotels zullen in de toekomst lagere prijzen op hun eigen website mogen aanbieden dan bij online platformoperatoren, zoals Booking.com.
De ministerraad heeft daarvoor een wetsontwerp goedgekeurd. De aanpassing komt er na klachten van de horecafederaties over hun contractvoorwaarden met die operatoren. Booking.com is het niet eens met het voorstel.
De beslissing komt niet als een verrassing. De horecasector was al bij de regering op deur gaan kloppen en minister van Economie Kris Peeters (CD&V) was rond de tafel gaan zitten met het Europese topmanagement van Booking.com. Hij oordeelde toen al dat er tariefvrijheid moest zijn. Het wetsontwerp dat hij samen met minister van Middenstand Denis Ducarme (MR) klaarstoomde, is daar een gevolg van.
‘Door dit initiatief komt er een einde aan het onevenwicht tussen de uitbaters van hotels en dergelijke en de platformoperatoren, waarbij de actievrijheid van de hoteluitbaters wordt versterkt’, legt minister Peeters uit. Volgens hem is het ontwerp ook een goede zaak voor de consumenten, omdat zij betere prijzen kunnen bekomen op de sites van de hotels en andere toeristische logies zelf.
Peeters geeft toe dat de platformen het voor de hoteluitbaters mogelijk maken hun zichtbaarheid en dus hun verkoop op te krikken. Vandaag zijn die platformen echter niet meer weg te denken van de markt en zijn de exploitanten ervan afhankelijk geworden. ‘Deze machtsverhouding heeft de platformoperatoren voor online reservaties in staat gesteld contractclausules op te leggen aan de exploitanten, zoals het verbod lagere prijzen te bieden op hun eigen website. Dit ontwerp heft dergelijke clausules op’, aldus Peeters.
Booking: één platform is veel transparanter
In een reactie zegt Booking.com het oneens te zijn met de tekst. Het bedrijf is er van overtuigd te zijn dat prijspariteit een transparante en consistente prijsvergelijking garandeert voor de consument. ‘In plaats van honderden individuele accommodatiewebsites te moeten consulteren om prijzen te vergelijken, kan de consument op één platform terecht om zijn/haar beslissing makkelijker te maken’, luidt het.
Het behouden van beperkte pariteit zorgt er volgens Booking.com ook voor dat het een platform kan blijven waar kleinere, onafhankelijke hotels of een gastverblijf beheerd door een familie op het Belgische platteland, dezelfde kans hebben om klanten aan te trekken als grote hotelketens, ongeacht hun marketingbudget, en in een steeds meer internationale en door mobiele toestellen gedomineerde markt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier