Parijs wil fietshoofdstad van de wereld worden
Het Parijse stadsbestuur wil 150 miljoen euro investeren in een ambitieus plan dat van Parijs de fietshoofdstad van de wereld moet maken.
Eind maart kampte Parijs nog met een drie dagen van intense smogvervuiling. De stad zoekt al langer naar manieren om dergelijke pieken te vermijden, onder meer met tijdelijke snelheidslimieten en zelfs alternerend autoverkeer tussen even en oneven nummerplaten.
Maar om de kern van het probleem aan te pakken, is een ambitieuzer plan nodig, zegt het Parijse stadsbestuur.AmbitieusBurgemeester Anne Hidalgo heeft dan ook een nieuw plan klaar waarin ze niet zozeer het gebruik van de auto wil ontmoedigen, maar de alternatieven aantrekkelijker maken, in de eerste plaats het fietsverkeer.
Hidalgo wil van Parijs de fietshoofdstad van de wereld maken en het aandeel woon-werkverplaatsingen per fiets tegen 2020 verdrievoudigen van 5 naar 15 procent.Om die doelstelling te halen, heeft de Parijse overheid het oor te luisteren gelegd bij de fietsers zelf. In december en januari werden zevenduizend fietsers bevraagd over hun voorkeuren. Veiligheid kwam daarbij keer op keer terug.
Nieuwe fietspaden en fietsenstallingen
In het nieuwe plan komt er daardoor 80 kilometer aan nieuwe fietspaden bij – een verdubbeling van het huidige aantal. Op de grote assen van noord naar zuid en van oost naar west komen vijf gloednieuwe, beschermde wegen voor fietsers.
Die zullen vervolgens terechtkunnen in een van de tienduizend bijkomende fietsstallingen in de stad. Tegelijk wil Hidalgo de maximumsnelheid voor auto’s naar 30 kilometer per uur brengen en subsidies toekennen voor elektrische fietsen.
De Parijse gemeenteraad beslist op 13 april over het nieuwe plan en de 150 miljoen euro aan investeringen die ermee gemoeid zijn. (IPS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier