De klimaatimpact van de reis Wenen-Brussel met de nachttrein is elf keer kleiner dan de impact van dezelfde reis met het vliegtuig. Dat zeggen vijf actiegroepen naar aanleiding van de aankomst van de eerste reguliere nachttrein in België sinds 2003. Onder meer Bond Beter Leefmilieu, Greenpeace en TreinTrambus roepen de overheid en de Belgische spoormaatschappij NMBS op om Brussel uit te bouwen tot een belangrijke hub in het nachttreinnetwerk.

De nachttrein van de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB wordt maandag om 10.55 uur aan de eindhalte Brussel-Zuid verwacht. Voortaan kan je twee keer per week 's nachts de reis maken tussen Oostenrijk en België, via Duitsland en met in België haltes in Luik, Brussel-Noord en Brussel-Zuid.

De vijf actiegroepen, met ook nog Zomer Zonder Vliegen en Back on Track Belgium, noemen de verbinding met Brussel 'een nieuwe veelbelovende stap'. Ze zijn van mening dat de trein klimaatgewijs de beste oplossing is voor kortere reizen, maar dan moet de oneerlijke concurrentie tussen trein en vliegtuig wel aangepakt worden. Want 'de luchtvaartsector blijft grotendeels buiten schot in de klimaatdoelstellingen en vliegen is zo goed als belastingvrij'.

De groepen pleiten er nog voor Brussel uit te bouwen tot een hub in het netwerk van nachttreinen. 'Er moeten nachttreinen komen vanuit Brussel naar verschillende Europese hoofdsteden.'

Dat is niet alleen een oproep naar de NMBS, maar ook naar de overheid. 'De nieuwe beheersovereenkomst, die trouwens al zes jaar op zich laat wachten, moet een ambitieus luik bevatten over nachttreinen en internationaal reizigersvervoer', luidt het.

Groen op dezelfde golflengte

De partij Groen zit op dezelfde golflengte. Volgens haar zijn er elk jaar meer dan 8.500 vluchten en meer dan 1 miljoen passagiers vanuit Brussel naar Londen, Parijs en Amsterdam, steden die op minder dan 500 kilometer afstand liggen. 'Goed voor een totaal uitstoot van bijna 60 ton CO2 die makkelijk vermijdbaar is', aldus Kamerlid Kim Buyst.

Om van de trein 'de meest evidente keuze' te maken voor korte internationale reizen, pleiten ook de groenen ervoor de oneerlijke concurrentie tussen vliegtuig en trein weg te werken. Voorts willen ze betere passagiersrechten bij treinvertragingen en goedkopere treintickets. Dat kan door bijvoorbeeld de vergoeding te verlagen die operatoren moeten betalen om de sporen te gebruiken en die ze uiteindelijk doorrekenen aan de klanten.

Groen pleit ook voor steun aan operatoren die de ontbrekende nachttreinconnecties tussen grote Europese steden willen uitbaten.

De klimaatimpact van de reis Wenen-Brussel met de nachttrein is elf keer kleiner dan de impact van dezelfde reis met het vliegtuig. Dat zeggen vijf actiegroepen naar aanleiding van de aankomst van de eerste reguliere nachttrein in België sinds 2003. Onder meer Bond Beter Leefmilieu, Greenpeace en TreinTrambus roepen de overheid en de Belgische spoormaatschappij NMBS op om Brussel uit te bouwen tot een belangrijke hub in het nachttreinnetwerk.De nachttrein van de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB wordt maandag om 10.55 uur aan de eindhalte Brussel-Zuid verwacht. Voortaan kan je twee keer per week 's nachts de reis maken tussen Oostenrijk en België, via Duitsland en met in België haltes in Luik, Brussel-Noord en Brussel-Zuid. De vijf actiegroepen, met ook nog Zomer Zonder Vliegen en Back on Track Belgium, noemen de verbinding met Brussel 'een nieuwe veelbelovende stap'. Ze zijn van mening dat de trein klimaatgewijs de beste oplossing is voor kortere reizen, maar dan moet de oneerlijke concurrentie tussen trein en vliegtuig wel aangepakt worden. Want 'de luchtvaartsector blijft grotendeels buiten schot in de klimaatdoelstellingen en vliegen is zo goed als belastingvrij'. De groepen pleiten er nog voor Brussel uit te bouwen tot een hub in het netwerk van nachttreinen. 'Er moeten nachttreinen komen vanuit Brussel naar verschillende Europese hoofdsteden.' Dat is niet alleen een oproep naar de NMBS, maar ook naar de overheid. 'De nieuwe beheersovereenkomst, die trouwens al zes jaar op zich laat wachten, moet een ambitieus luik bevatten over nachttreinen en internationaal reizigersvervoer', luidt het.Groen op dezelfde golflengteDe partij Groen zit op dezelfde golflengte. Volgens haar zijn er elk jaar meer dan 8.500 vluchten en meer dan 1 miljoen passagiers vanuit Brussel naar Londen, Parijs en Amsterdam, steden die op minder dan 500 kilometer afstand liggen. 'Goed voor een totaal uitstoot van bijna 60 ton CO2 die makkelijk vermijdbaar is', aldus Kamerlid Kim Buyst. Om van de trein 'de meest evidente keuze' te maken voor korte internationale reizen, pleiten ook de groenen ervoor de oneerlijke concurrentie tussen vliegtuig en trein weg te werken. Voorts willen ze betere passagiersrechten bij treinvertragingen en goedkopere treintickets. Dat kan door bijvoorbeeld de vergoeding te verlagen die operatoren moeten betalen om de sporen te gebruiken en die ze uiteindelijk doorrekenen aan de klanten. Groen pleit ook voor steun aan operatoren die de ontbrekende nachttreinconnecties tussen grote Europese steden willen uitbaten.