Peter Pilotto

Na twaalf jaar shows tijdens London Fashion Week - en één uitstap naar Firenze - trokken Peter Pilotto en Christopher De Vos dit seizoen voor het eerst naar Milaan.

Peter Pilotto en Christopher De Vos, het duo achter Peter Pilotto, dachten al langer aan Milaan. 'We reisden de voorbije jaren tot twee keer per maand naar Italië', zegt Pilotto. 'Onze leveranciers en fabrikanten zijn er gevestigd en we hebben sowieso een sterke band met het land. De familie van mijn vader is Italiaans. We hebben er veel vrienden en brengen er geregeld onze vakantie door. Bovendien is onze CEO, die we eerder dit jaar hebben aangeworven, een Italiaan. Hij heeft het ultieme duwtje gegeven dat we nodig hadden om de show naar de modeweek van Milaan te verplaatsen.' De trek naar Milaan kwam er deels vanuit zakelijke overwegingen. 'We vonden dat het tijd was om wat meer gas te geven. We lanceren een handtassenlijn. Daarom wilden we een ruimer publiek bereiken, of toch een ander publiek. Niet iedereen komt naar Londen. Maar het was dus niet louter een zakelijke beslissing. Het voelde juist aan. De afgelopen jaren gingen we al vaak zoeken naar geschikte locaties, met het idee van: je weet nooit. We houden van Londen, waar we nog altijd graag wonen. Maar het is fijn om ook eens een andere stad te verkennen.'

Peter Pilotto en Christopher De Vos. © MARK COCKSEDGE

Pilotto en De Vos, die allebei aan de academie van Antwerpen studeerden, kwamen destijds veeleer toevallig in Londen terecht. 'Christopher kreeg er een job en ik ben hem iets later gevolgd. Het was geweldig omdat we voor ons merk bijna onmiddellijk steun kregen van de British Fashion Council, terwijl we niet eens in Londen gestudeerd hadden. We leerden ook snel andere ontwerpers kennen. Anouck Lepère heeft destijds onze eerste show geopend, zomer 2008. Dankzij de jaarlijkse afstudeershows van de Academie waren we goed voorbereid.' Pilotto vindt Londen nog altijd de perfecte modestad voor jonge ontwerpers. 'In Antwerpen leer je jezelf te vinden. Londen heeft ons de realiteit getoond.' Of de Brexit straks roet in het eten komt gooien? 'Tot het zover is, blijft het gissen. Wat we met ons bedrijf gaan doen, zullen we dan wel zien.'

Backstage bij de show van Peter Pilotto. © CHRISTINA FRAGKOU

Volgend seizoen staat Peter Pilotto normaal gezien opnieuw op de kalender in Milaan. 'We hebben nog niets getekend, maar het ligt wel in de lijn der verwachtingen. Het was een uitstekende ervaring. Anders, maar tegelijk herkenbaar, omdat we onze teams meebrachten en daarnaast ook nieuwe mensen leerden kennen. Het was voor ons belangrijk om Peter Pilotto in een andere context te tonen en misschien nieuwe deuren te openen.'

Eftychia Karamolegkou

De Griekse ontwerpster Eftychia Karamolegkou wordt internationaal getipt als beloftevol talent. Tijdens London Fashion Week debuteerde ze voor het grote publiek. Dat leverde haar positieve persaandacht én nieuwe verkooppunten op.

Eftychia had al een diploma grafisch ontwerp op zak toen ze besefte dat ze haar creatieve ei beter kwijt zou kunnen in de mode. 'Ik wilde studeren aan de Antwerpse Modeacademie, omdat de filosofie van de opleiding er tussen kunst en mode balanceert.' Na enkele stages in het veld, vervolledigde ze ook nog een master aan Central Saint Martins in Londen: 'Een ideale aanvulling, door de focus op werken in de industrie.' Haar eigen merk starten gebeurde haast per ongeluk. 'Het platform 1 Granary, dat modestudenten ondersteunt, organiseerde in 2018 een rondreizende expo van mijn afstudeercollectie. Dat is een enorme duw in de rug geweest, want plots waren er retailers die mijn kleding wilden verkopen.'

Eftychia Karamolegkou © FLORA CARA MOLEGKOU

In september nam Eftychia via het Newgen-programma van de Britse modefederatie voor het eerst deel aan London Fashion Week. 'Voordien deed ik alles zelf, maar dankzij Newgen had ik het gevoel bij een groep te horen en kon ik een breder publiek bereiken. Zelf ben ik niet zo goed in promotie en communicatie, ik laat mijn werk liever voor zich spreken. Ik ontwerp voor vrouwen die niet de behoefte voelen om zichzelf te bewijzen. De kleren dienen niet om op te vallen, maar om je goed in te voelen.' Doordat het publiek de kleding van dichtbij kon bewonderen, zagen ze waar het voor Eftychia om draait: 'Van ver zien mijn ontwerpen er basic uit, maar van dichterbij zie je de details en de kwaliteit van het textiel.'

© GETTY IMAGES

'Een presentatie op poten zetten tijdens London Fashion Week was een heuse strijd. Ik moest halsoverkop een team zoeken dat mijn ideeën kon visualiseren en geld bijeensprokkelen. Ondanks de financiële steun van de British Fashion Council moest alles heel low budget gebeuren. Het was ook moeilijk om te bepalen waar ik mijn tijd in moest stoppen. Als je meer ervaring hebt, kun je efficiënter keuzes maken.

'Ik heb twaalf vrouwen en één man gecast, die de apostelen in het Laatste Avondmaal in een zakelijke setting uitbeeldden.' © GETTY IMAGES

'Tot op het laatste moment wist ik niet of ik het zou halen. De avond ervoor moest ik nog op zoek naar de juiste modellen. Ik heb twaalf vrouwen en één man gecast, die de apostelen in het Laatste Avondmaal in een zakelijke setting uitbeeldden. (lachend) De man was uiteraard Judas.'

© MATE MORO

'Toen alles toch in orde kwam, voelde dat magisch aan. Het eindresultaat was zelfs beter dan ik ooit had durven dromen.' Volgend seizoen plant Eftychia opnieuw een presentatie tijdens de modeweek in Londen. 'Ik ben al aan het nadenken over de beste aanpak.'

Tom Van Dorpe

Enkele maanden geleden verhuisde de Belgische stylist Tom Van Dorpe van New York naar Parijs. Daar stelde hij tijdens de modeweken zijn nieuwe scouting agency, Noah Mgmt, voor aan fotografen en internationale modellenbureaus.

Tom Van Dorpe begon zijn carrière als model scout voor het Brusselse bureau Dominique Models. 'Marc Dochez, de general manager, had me aangenomen omdat hij wist dat ik nogal sociaal ben. (lacht) Ik heb modellen ontdekt zoals Hanne Gaby, Pauline Van der Cruysse en Cesar Casier. Toen ik in 2008 naar New York verhuisde om meer te gaan stylen, ben ik gestopt met scouten. Het is daar toch bijna onmogelijk om nog iemand op straat te ontdekken.'

Tom Van Dorpe © GF

Enkele maanden geleden verhuisde Van Dorpe terug naar Europa. Hij verdeelt zijn tijd tussen Parijs en België. 'De laatste jaren had ik meer en meer jobs in Europa. Het kwam erop neer dat ik constant naar hier reisde om te werken en mijn vrije tijd in New York doorbracht. Ik heb ervoor gekozen om die situatie nu om te draaien. Ik heb al mijn spullen achtergelaten in mijn appartement en ben enkel met een koffer vol kleren naar België gereisd. Toen ik op de luchthaven van Zaventem landde, zag ik meteen een meisje dat model zou kunnen worden. Dat was voor mij het signaal om opnieuw te gaan scouten.'

Hij begon zijn eigen agentschap, Noah Mgmt. 'Ik had het gevoel dat er in België niet echt een agentschap is dat meisjes begeleidt naar een internationale carrière. Modellen zijn vandaag ook ambassadeurs en woordvoerders. Ze moeten zich profileren op social media. Wij gaan hen daarbij helpen. Toen ik begon, was de helft van de line-up van een show Belgisch. Dat wil ik graag terugbrengen.'

'Het was de bedoeling om te starten met vijf à tien modellen. Intussen zijn we al met twintig. Ik teken nochtans alleen modellen met wie ik zelf zou willen werken en van wie ik overtuigd ben dat ze op een zeker niveau kunnen functioneren. Anders ga je beter naar school. Het gaat ook niet alleen over hoe je eruitziet, maar over je persoonlijkheid, je zin om te reizen, deel willen uitmaken van de industrie. Ervaring leert me ook dat de beste modellen degenen zijn die nooit zelf naar een bureau zouden stappen.'

Rozan, model bij Noah Mgmt. © ELIZA SYS

'Er was nu al vraag naar de meisjes, maar we hebben besloten ze pas tijdens de modeweken van februari 2020 te lanceren. Ik wil hen voldoende voorbereiden, zodat ze niet overweldigd worden door wat er tijdens en na de shows allemaal op hen afkomt. We hebben wel meetings gehad met fotografen en alle grote modellenbureaus in het buitenland. Noah Mgmt is een scouting agency, wat wil zeggen dat wij de modellen vinden en hun een contract bezorgen bij het internationale bureau dat het best bij hen past. In België hebben we wel veel talent rondlopen, maar is de markt voor modellen om te werken te klein.'