Besneeuwde bergen zijn al lang niet meer een uitsluitend sportief decor. Steeds vaker fungeren ze als catwalk voor de skicollecties van de grote modehuizen. Een greep uit de collecties van het nieuwe skiseizoen.
Van Louis Vuitton over Prada en Dior tot Balenciaga: vandaag heeft zowat elk modehuis een eigen skicollectie. Het aanbod groeide de voorbije jaren explosief, maar de relatie tussen mode en skiën is geen nieuw fenomeen.


Zo was de Italiaanse markies Emilio Pucci een fervent skiër die net naast een selectie voor de Winterspelen van 1932 greep. Drie jaar later, op zijn twintigste, leidde hij het skiteam van Reed College in Oregon en ontwierp hij hun uniformen. Het vormde de basis van zijn eigen merk, Pucci, waarmee hij uitgroeide tot een pionier in ski- en zwemkleding.
Ook Coco Chanel stond graag op de latten in Sankt Moritz en liet zich inspireren door de materialen en silhouetten van haar medeskiërs. Toch duurde het tot 2018 voor Karl Lagerfeld de aparte skicollectie ‘Coco Neige’ lanceerde.
Giorgio Armani was er vroeger bij en introduceerde midden jaren negentig al ‘Neve’, een skilijn voor mannen en vrouwen. Miuccia Prada volgde in 1997 met ‘Linea Rossa’, waar technische sportswear en luxe samenvloeien, inclusief ski-items.


De mooiste ski-items van 2025
Die rijke geschiedenis verklaart waarom de skicollecties dit seizoen opnieuw creatiever en luxueuzer zijn dan ooit. Wij selecteerden de mooiste stukken voor het skiseizoen van 2025-2026.