Italiaanse modedeal: Prada koopt modemerk Versace voor 1,25 miljard euro

Het Italiaanse modebedrijf Prada neemt concurrent Versace over van Capri. Het gonsde al langer dat deze deal in de maak was. Zo komt het merk na zeven jaar weer in Italiaanse handen. Het prijskaartje van de deal zou 1,25 miljard euro bedragen.
Versace was eigendom van de Amerikaanse modegroep Capri Holdings, die ook de merken Michael Kors en Jimmy Choo in z’n portefeuille heeft. Door de overname komt het merk terug thuis in Italië.
Volgens de Financial Times was het overnamebedrag initieel hoger, maar strooide de handelsoorlog van Trump roet in het eten: ‘Prada verlaagt overnameprijs van Versace met 200 miljoen dollar door Trump-tarieven’, kopte de krant. De overnameprijs, die aanvankelijk rond de 1,6 miljard dollar lag, zou gedaald zijn naar 1,25 miljard euro vanwege de onrust op de markt en de verwachte druk van Amerikaanse importtarieven op de activiteiten van Versace.
Nieuw hoofdstuk voor Italiaanse mode
‘We zijn verheugd om Versace te verwelkomen binnen de Prada Group en samen een nieuw hoofdstuk te schrijven voor een merk waarmee we een sterke toewijding aan creativiteit, vakmanschap en erfgoed delen’, zegt Patrizio Bertelli, voorzitter en uitvoerend directeur van de Prada Group, in een verklaring. ‘We willen het erfgoed van Versace voortzetten door de gedurfde en tijdloze esthetiek te vieren én opnieuw te interpreteren. Tegelijkertijd bieden we het merk een stevig platform, dat versterkt is door jarenlange investeringen en gedragen wordt door duurzame relaties. Onze organisatie is klaar om een nieuw hoofdstuk toe te voegen aan de geschiedenis van Versace, gebaseerd op de waarden van onze groep en met een scherpe, zelfverzekerde focus.’
Nieuwe eigenaar en nieuwe creatieve leider
Versace stapt over naar Prada onder de vleugels van een nieuwe creatieve leiding. Op 13 maart kondigde het merk immers aan dat Donatella Versace na bijna dertig jaar een stap opzij zet als creatief directeur. Ze wordt voortaan merkambassadeur. Donatella nam de creatieve leiding over na de moord op haar broer Gianni Versace in 1997. De creatieve fakkel wordt nu voor het eerst overgedragen buiten de familie Versace, aan Dario Vitale. Hij komt van Miu Miu, een zustermerk van Prada, waar hij sinds 2010 werkte en recent verantwoordelijk was voor de damescollecties en het merkbeeld. Die ervaring maakt hem een logische match voor deze nieuwe fase onder het bewind van Prada.
Versace heeft een opfrisbeurt nodig
Volgens analisten is een vernieuwing broodnodig voor Versace. In een nota van 19 februari schetste Oliver Chen, senior retailanalist en managing director bij TD Cowen, de belangrijkste aandachtspunten voor het merk: een breder luxepubliek aantrekken en een evenwicht vinden tussen trouwe vermogende klanten en nieuwe, aspirerende consumenten. Een belangrijke uitdaging wordt ook om te herdefiniëren wie de Versace-klant vandaag is, zeker in een markt die momenteel wordt gedomineerd door quiet luxury en een terughoudendheid tegenover opzichtige logo’s.
De komst van Dario Vitale is daarom een slimme zet. ‘Vitale komt uit de school van Miuccia Prada en heeft een scherp oog voor innovatie en moderne elegantie’, zei chef mode Timon Van Mechelen over het nieuws van zijn aanstelling. ‘De benoeming van Vitale doet vermoeden dat Versace zich minder zal richten op extravagante glamour en meer op subtielere, intellectuelere mode.’
Lees ook: That ’70s look: kleurrijke outfits om de lente in te luiden
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier