Polshoogte nemen: de laatste horlogetrends zoals gespot op de rode loper
Horlogemakers pakken graag uit met hun technisch vernuft, maar anno 2024 dragen we horloges toch vooral als een juweel.
Aan opmerkelijke horloges geen gebrek op de rode loper. Rihanna droeg dit najaar een uurwerk om de enkel, terwijl Timothée Chalamet met een kleine Panthère de Cartier het slinkende onderscheid tussen mannen- en vrouwencollecties onderstreepte. En dan zwijgen we nog over Taylor Swifts choker op de recente Grammy’s.
In het spoor van Swatch
Horloges surfen sinds de jaren twintig mee op stijltrends. Na de eeuwwisseling bekoelde de liefde tussen de horlogerie en de mode echter. ‘Fashion watches’ doen denken aan de jaren tachtig en negentig, toen modelabels – aangespoord door de speelse aanpak van Swatch – kwartsuurwerken lanceerden die eerder om esthetiek dan nauwkeurigheid draaiden. Horlogemakers namen daar afstand van, net als de luxehuizen waar forse investeringen in eigen manufacturen moesten bijdragen tot hun geloofwaardigheid in uurwerken.
Vandaag lijkt die kaap genomen. Zo lanceerde Ferragamo onlangs de Curve, een ovaal, genderneutraal kwartshorloge dat volgens ontwerper Maximilian Davis vooral een begeerlijk en speels designobject wil zijn. Bovendien zijn ook mechanische kleinoden tegenwoordig welkom op de catwalk. Zo droegen de modellen op de show voor Louis Vuittons huidige zomercollectie alvast de nieuwe Tambour. Dior van zijn kant reanimeert de Chiffre Rouge, een ontwerp van toenmalig creatief directeur Hedi Slimane uit 2004.
De kleuren van Beckham
Horlogemakers bewijzen hun trendgevoeligheid dan weer met gekleurde wijzerplaten, kleinere kasten en genderneutrale collecties. Zo speelt Longines in op de populariteit van juweelhorloges met de nieuwe Mini DolceVita en knipoogt Cartier naar zijn roots als juwelier met zijn Baignoire. Die lijn werd uitgebreid met onder meer een mini-uitvoering waarop kast en armband één geheel in geel- of roségoud vormen. Nog voor de lancering vorig jaar waren er al wachtlijsten.
Toeval of niet, Breitling onthulde zopas een collab met Victoria Beckham voor zijn automatische Chronomat-horloges. Het kleurenpalet van de nieuwe modellen – denk pepermunt en zand – is geïnspireerd door Beckhams huidige zomercollectie. De plooien tussen de horlogerie en de mode zijn duidelijk gladgestreken.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier