Opgelet voor valse koopjes van modemerken op sociale media: ‘Artificiële intelligentie heeft het makkelijker gemaakt voor oplichters’
Via Instagram en Facebook proberen malafide verkopers ons te doen geloven dat ze kleding van bekende modemerken met gigantische kortingen aanbieden. Hoe trap je niet in de val? Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop, geeft tips.
Tijdens het scrollen op Instagram zien we behoorlijk vaak advertenties voor sterk afgeprijsde producten van merken zoals COS, Essentiel Antwerp, Marimekko en Bobo Choses. De reclame ziet er professioneel uit, met officiële logo’s en beelden die we herkennen uit campagnes. De verleiding is groot om via de link een aankoop te doen, omdat de kortingen riant zijn. Maar is dat wel een goed idee?
Wij gingen te rade bij Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. ‘Dat je opgelicht kunt worden via mail, sms of telefoon is al breder bekend, maar ook via advertenties op sociale media zijn oplichters actief. Het is belangrijk je daar bewust van te zijn,’ licht ze toe.
Vlotte teksten en mooie foto’s geen garantie
Een rommelige lay-out, wazige foto’s en teksten vol spelfouten geven snel prijs dat het om een valse aanbieding gaat, maar volgens Clays is het onderscheid tussen vals en echt steeds minder duidelijk.
‘Het is niet moeilijk voor oplichters om een advertentie te maken die er echt uitziet. Ook de site waar de advertentie naar leidt kan gemakkelijk een professionele look krijgen. Zeker met de hulp van artificiële intelligentie heb je snel een webshop in elkaar gebokst. Via een tool zoals ChatGPT kun je een vlot klinkende tekst genereren die niet meteen argwaan opwekt.’
‘Makers van valse webwinkels worden steeds creatiever, waardoor deze webshops heel moeilijk te onderscheiden zijn van echte online winkels. Ze verdwijnen ook heel snel, nadat ze enkele mensen om de tuin hebben kunnen leiden.’
Wil je jezelf wapenen tegen online fraude? Hou onderstaande tips in het achterhoofd wanneer je een advertentie ziet die je mooie kortingen belooft.
- Klik niet zomaar door op een advertentie die je ziet op een sociaal mediaplatform, maar zoek zelf via een zoekmachine naar de officiële website van het merk of de multimerkenboetiek in kwestie.
- Aan de hand van deze info kun je een betrouwbare webshop herkennen: er staan contactgegevens vermeld, je kunt de klantendienst contacteren en er is een fysiek postadres. Deze informatie is cruciaal voor mocht er iets mislopen in het aankoopproces of mocht je pakketje niet arriveren.
- Bij twijfel contacteer je de webwinkel best vooraleer je overgaat tot een aankoop. Als je geen antwoord ontvangt, gaat het wellicht om een oplichter.
- Bekijk de URL van de website. Staan er geen spelfouten in? Gaat het om een beveiligde website en krijg je dus geen driehoekje met uitroepingsteken te zien? Een URL die start met http:// is minder betrouwbaar dan een URL die start met https://.
- Een website die eindigt op .be of .nl is helaas niet automatisch betrouwbaar. Een domeinnaam aankopen die eindigt op .be is niet zo duur, dus oplichters kunnen die aanschaffen om betrouwbaarder te lijken. Het kan ook om dropshopping gaan, waarbij webwinkels zelf geen voorraad hebben. Je bestelt dan een product bij een webwinkel met Belgische domeinnaam, die het artikel vervolgens bij een leverancier bestelt. De leverancier, vaak gevestigd in Azië, verzendt het product rechtstreeks naar de klant. Hier kunnen veel zaken mee mislopen.
- Voor je effectief bestelt, moet je een overzichtspagina krijgen. Zie je die niet, ben je wellicht opgelicht.
- Betaal met een kredietkaart. Via mijnkaart.be kun je een aankoop via een frauduleuze webshop betwisten. Het is niet gegarandeerd dat je je geld terugkrijgt, maar je kunt het wel proberen. Contacteer ook zeker je bank, zij kunnen de kaart indien nodig blokkeren en advies geven over volgende stappen.
- Je kunt problemen met webshops melden bij Consumer Connect, een dienst van de FOD Economie.
- Vergelijk de prijs van het aangeboden product met de prijs voor datzelfde product op andere webshops. Als er een groot verschil is tussen de prijzen, dan gaat het wellicht om een valse webshop. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat ook. Een belachelijk lage prijs voor een product is doorgaans het resultaat van oplichters die mensen willen aanzetten tot impulsieve aankopen. Vaak wordt de klant aangemoedigd tot snelle beslissingen door boodschappen zoals ‘enkel vandaag 80 procent’ of ‘flash sale’.
Lees ook: Belgian Fashion Awards 2024: stem op je favoriete Belgische merk
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier