Van de catwalk tot de straat, overal spotten we beige. Neutrale tinten zijn het nieuwe zwart. Ontdek hier waarom deze trend zowel bizar is als een logische reactie op het huidige klimaat.
Hoe is het mogelijk dat na Millennial Pink en Gen-Z Yellow beigetinten plots de catwalks, straten en sociale media overheersen? Zoek naar beelden onder de hashtags #beige en #beigeaesthetic en laat je verbazen over hoeveel resultaten die opleveren.
Op de SS19-catwalks zagen we variaties op beige bij onder meer Dior, Balmain, Tom Ford, Kenzo, Stella McCartney, Marni en – weinig verrassend – Max Mara en Burberry. Fifty Shades of Beige klinkt ongelooflijk onsexy, maar is het dat ook?
Chill
Of je het nu zoete maïs, sojaboon of toffee noemt, zoals in het trendrapport van Pantone, of pikante honing, de kleur van 2019 volgens Levis, beige is alomtegenwoordig. En dat valt op tussen alle trendy regenboogkleuren, logo’s, prints en slogans. Beige is een rustpunt tussen het schreeuwen, neutraal terrein tussen de stellinginnames. Het lijkt wel een antwoord op de groeiende polarisatie die ons tijdperk tergt.
Niet dat we Justin Bieber willen omschrijven als socioloog die de tijd waarin we leven in een collectie heeft gegoten, maar de uniseks kledingstukken van Biebers Drew House vatten de beigetrend wel heel mooi samen. Zijn collectie heeft de kleur van je ochtendlijke havermoutpap en dat is niet enkel goed afgekeken van – excusez le mot – concullega Kayne West, maar ook helemaal on trend.
Beige is een rustpunt tussen het schreeuwen, neutraal terrein tussen de stellinginnames.
Op de ‘About Us’-pagina van het kledingmerk lezen we deze verhelderende woorden: ‘drew house is a place where you can be yourself. blah blah blah blahsdbksjdfhl wear like you don’t care. come chill. k. bye.’ In kleine letters, want kapitalen zijn uiteraard niet chill. Niks over politiek, over het klimaat wordt niet gerept, geen woord over mentaal welzijn, vrouwenrechten, gender of holebi’s. Enkel een oproep om jezelf te zijn en te rusten. De boodschap van Biebs aan zijn fans luidt simpelweg ‘blah blah blah’.
Veilige optie
Kiezen voor beige is bovendien geruststellend en troostend. ‘Het is altijd een veilige optie om kleuren uit dezelfde familie samen te dragen. Zeker voor mensen die niet te avontuurlijk of kleurrijk gekleed willen gaan, is dit een slimme zet’, klinkt het bij Leatrice Eiseman, uitvoerend directeur van het Pantone Color Institute.
‘Beige wordt steevast beschreven als warm, zacht, troostend, subtiel, natuurlijk, chic en stijlvol. Occasioneel valt het woord “saai” ook wel eens, maar het is mijn job om het negatieve om te vormen tot iets positief. Alles valt of staat met hoe kleuren en texturen worden gecombineerd’, licht ze toe in een interview met The Zoe Report.
Duurzame klassieker
Investeren in een beige kledingstuk is een slimme en duurzame keuze
Beige is zachter dan zwart, maar evenzeer een tijdloze klassieker. Omdat de neutrale tinten door ontwerpers op een voetstuk worden geplaatst, zijn er momenteel heel veel variaties op de markt. De kans dat je nu een beigetint vindt die bij je past, is dus heel groot.
Voor mensen die niet willen bijdragen aan de afvalberg vol afgedankte kledij, is een beige kledingstuk overigens een slimme en duurzame aankoop. Investeren in een kwalitatief nude stuk is de ideale reactie tegen overconsumptie. Je kunt ervan op aan dat beige items, zoals een trenchcoat of een camel winterjas, altijd modieus zullen blijven. Op die manier wordt een conservatieve kleur plots een progressieve keuze.
Beige is ook de perfecte sparring partner voor een trendkleur. Naast een rustpunt, kan beige dus ook een manier zijn om een andere kleur in de verf te zetten. Combineer een nude look met een eyecatcher, bijvoorbeeld rode laarsjes of een groene wollen trui, en die kleur wordt plots heel draagbaar.
Laat ons de grote denker Justin Bieber dus nogmaals citeren als antwoord op de hamvraag of beige al dan niet saai is: ‘Blah, blah, blah’.