Spaans sneakermerk Wado mikt op groene toekomst: ‘Spaanse consument minder bezig met duurzaamheid dan rest van Europa’
Na een ongelooflijk succesvolle crowdfundingcampagne maakt het Spaanse sneakermerk Wado zich klaar voor de Europese markt. ‘De duurzame mode die op dit moment op de markt is, volgt zelden modetrends en is eerder duur. Dat willen we veranderen.’
800.000 euro. Dat is wat de Spaanse start-up Wado op een half jaar tijd verzamelde via online crowdfundingacties (financiering door een groot aantal kleine financiers, nvdr.) om met de productie van hun nieuwe schoenen te kunnen starten. Hun belofte voor trendy sneakers die niet alleen betaalbaar zouden zijn, maar ook nog eens duurzaam, viel duidelijk niet in dovemansoren: zes maanden na de start van hun campagne werden al negenduizend paar sneakers besteld. Niet bepaald slecht voor een startend bedrijf.
De eerste lijn van Wado – wat dankjewel betekent in de taal van de Cherokee, een stam van inheemse Amerikanen – bestaat uit zes verschillende sneakers, allemaal met een witte basis. De Modelo ’89-collectie werd geïnspireerd door mode van de jaren tachtig en heeft dus ook een vintage toets. Voor een paar tel je 99 euro neer.
‘De duurzame mode die op dit moment op de markt is, volgt zelden modetrends en is eerder duur. Dat willen we veranderen. Met Wado wilden we een balans vinden tussen betaalbaarheid, duurzaamheid en mode.’ Aan het woord is Marta Llaquet Pujol, mede-oprichter en CEO bij Wado. Samen met twee kompanen richtte ze het sneakermerk op als antwoord op de steeds stijgende vraag naar duurzamere en ecologische producten. Play green is dan ook de baseline van Wado.
Bomen planten
Per paar sneakers die worden gekocht bij de Spaanse start-up, plant de ngo WeForest twee bomen in een gebied dat door ontbossing getroffen wordt.
Wat betekent dat concreet? Per paar sneakers die worden gekocht bij de Spaanse start-up, plant de ngo WeForest twee bomen in een gebied dat door ontbossing getroffen wordt. ‘Op dit moment werden zo al veertienduizend bomen geplant in India’, zegt Pujol fier. ‘We zouden graag de wereld rond werken.’
Naast het planten van bomen wil het bedrijf uit Barcelona ook zijn steentje bijdragen aan het redden van het milieu door de productie van hun schoenen in Portugal te doen, en niet in een of ander Aziatisch land. ‘Dat is niet alleen veel milieuvriendelijker dan transport vanuit pakweg China, maar ook wat betreft arbeidsomstandigheden zijn we nu zeker dat ze goed zijn, met goede lonen en een veilige arbeidsomgeving. Niet zoals in Bangladesh, bijvoorbeeld’, legt Pujol uit.
Ten derde produceert Wado zijn sneakers zonder chromium, een chemisch product dat vaak gebruikt wordt om leer te kleuren, maar schadelijk is voor de gezondheid van de mensen die ermee in contact komen tijdens de productie. Daarnaast belandt het vaak in het water rond fabrieken, wat zeer vervuilend is voor de omgeving.
Marta Pujol vertelt het allemaal bijzonder enthousiast. Je zou natuurlijk voor minder goedgezind worden: sinds de start van Wado’s crowdfundingcampagne blijft de vraag naar de schoenen maar stijgen. Voor de Spaanse was deze aanpak dan ook een succesvolle keuze. ‘Enfin keuze: we kozen voor deze weg omdat we niet de middelen hadden om de sneakers te produceren. Maar het is een goede manier om te testen hoe je product in de markt ligt. Het voordeel is dat je je productie kunt financieren met geld van reeds verkochte schoenen, dus je start ook niet met schulden. In maart begonnen we met verkopen en in mei kon de productie van start gaan.’
Mensen krijgen een uitgebreid verhaal over waar wij voor staan. Dat is bij andere merken vaak niet het geval.
Duidelijke communicatie
De kans is bijzonder groot dat je voorbije maanden reclame op Facebook kreeg voor de nieuwe sneakers. Het bedrijf zette erg in op zichtbaarheid via sociale media en dat rendeerde: ‘Honderd procent van onze verkoop is via Facebookreclame. Stilaan zal daar ook mond-aan-mond bijkomen.’ Pujol wijt het succes ook aan goede communicatie over Wado-sneakers. ‘Mensen krijgen een uitgebreid verhaal over waar wij voor staan. Dat is bij andere merken vaak niet het geval. Veja (Franse procudent die ook duurzame sneakers op de markt brengt, nvdr.) werkt zo met ecologische materialen, maar communiceert minder duidelijk. Ik wist niet eens dat het een ecologisch merk was tot ik met Wado begon.’
Ook al is Wado een Spaanse onderneming, het grootste deel van zijn arbeidsmarkt bevindt zich iets noordelijker. ‘Onze verkoop hier in Spanje bedraagt iets minder dan vijf procent’, verduidelijkt Marta Pujol. ‘Onze grootste afnemers zijn de Duitse, Nederlandse en Belgische consument, samen goed voor zo’n zeventig procent van Wado’s afzet. We schrokken enorm van de populariteit in deze landen. We kenden daar de markt niet, maar kwamen erachter dat duurzame producten er meer in trek zijn dan in Spanje.’
In Spanje is de consument namelijk nog niet echt bezig met duurzaamheid, meent Pujol. ‘Spanje staat echt achter op dat vlak ten opzichte van andere Europese landen. We zijn het gewoon om low cost-producten te kopen en die mindset moet nog meer veranderen. Het goede is dat er stilaan wel beweging in lijkt te komen. Ons voordeel is dat wij klaar zullen zijn om deze klanten op te vangen.’ (lacht)
1.0My brain is 80% song lyrics. #wado #wearewado #modelo89 #inspiredbythe80s #playgreen #indiegogowearewadohttps://www.instagram.com/wearewado55630753491760412746026910914_5563075349Instagramhttps://www.instagram.comrich658
My brain is 80% song lyrics. #wado #wearewado #modelo89 #inspiredbythe80s #playgreen #indiegogo
A post shared by wado (@wearewado) on
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Kritiek
Vanaf september start Wado met zijn eigen e-commerce, maar ook nu is het al mogelijk om wereldwijd te bestellen via hun crowdfundingpagina op Indiegogo. Maar hoe ecologisch is het als deze sneakers wereldwijd getransporteerd worden? ‘Aangezien we zo’n grote afzetmarkt hebben in Duitsland, Nederland, België en ook Frankrijk, valt het gedeelte dat we per vliegtuig laten verschepen – zo’n vijfentwintig procent – goed mee. We distribueren echt grotendeels vanuit een pakhuis in Nederland, waar de sneakers via vrachtverkeer gebracht worden.’
In de volgende modellen zullen we beetje bij beetje steeds duurzamere materialen kunnen introduceren.
Ook op de keuze van hun materialen kreeg het bedrijf al kritiek van veganistische organisaties, maar dat laat Pujol niet aan haar hart komen. ‘Onze sneakers zijn gemaakt van echt leer. Ze zijn dus niet vegan. We kozen voor dit materiaal – en zullen dat ook zo houden – omdat we een hoge kwaliteit willen garanderen aan onze klanten. Door chromium te schrappen uit de productie van de schoenen, bewaken we onze duurzame waarden. In de volgende modellen zullen we ook beetje bij beetje steeds duurzamere materialen kunnen introduceren.’
‘Voorlopig zitten we zonder stock. Alles is verkocht. Ons team in Portugal is momenteel volop aan het produceren zodat we in september 7000 nieuwe paren hebben en onze e-commerce succesvol kunnen starten met een veilige voorraad. Bij crowdfunding kan je je klanten even laten wachten, maar als website niet meer.’ Mensen die nu sneakers bestellen, krijgen ze daarom ook pas in september, verontschuldigt Pujol zich. ‘Bestel je binnen een maand, heb je ze binnen twee à drie dagen al aan je voeten.’
Meer info vind je op de website van Wado. p>
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier