De kogel is door de kerk: Maria Grazia Chiuri keert terug naar haar eerste werkgever en wordt de nieuwe chief creative officer van Fendi. In februari presenteert ze haar eerste vrouwencollectie voor het merk in Milaan.
De geruchten deden al langer de ronde, maar nu heeft het Italiaanse modehuis het nieuws ook zelf bevestigd: Maria Grazia Chiuri neemt voortaan de creatieve leiding bij Fendi op zich.
‘Ik kijk ernaar uit om Maria Grazia in het team te verwelkomen’, zegt voorzitter en CEO Ramon Ros. ‘Haar talent en visie zullen een belangrijke rol spelen in het versterken van het erfgoed van het huis, het vormen van toekomstig talent en het verdiepen van onze toewijding aan Italiaans vakmanschap.’
De titel van chief creative officer is nieuw binnen Fendi, benadrukt Ros. ‘De rol van creatief directeur draait vandaag niet enkel om het ontwerpen van kleding, maar ook om het creëren van een cultuur en het weerspiegelen van de wereld waarin we leven.’

Maria Grazia Chiuri terug naar Fendi
Voor Chiuri voelt de overstap als thuiskomen. Ze begon haar carrière bij Fendi in de jaren tachtig, toen het huis nog werd geleid door de vijf Fendi-zussen, en werkte er voor ze naar Valentino en later Dior vertrok. Bij dat laatste label, waar ze sinds 2016 de eerste vrouwelijke creatief directeur was, gaf ze Dior een uitgesproken feministische signatuur en maakte ze er een van de bestverkopende merken binnen de LVMH-groep van.
‘Ik keer met veel plezier terug naar Fendi, het huis waar ik mijn carrière mocht beginnen onder de begeleiding van de vijf oprichtsters’, zegt Chiuri. ‘Fendi is altijd een broedplaats van talent geweest, dankzij de uitzonderlijke visie en generositeit van deze vijf vrouwen.’
Met haar terugkeer volgt ze Silvia Venturini Fendi op, die na het vertrek van Kim Jones tijdelijk de creatieve leiding waarnam.