Green Friday: deze lokale initiatieven bieden een alternatief voor Black Friday
Black Friday, de koopjesdag die kwam overwaaien uit Amerika, kent ook een tegenhanger. Deze lokale merken en winkels bieden een duurzaam alternatief en kleuren Black Friday groen.
Tijdens Black Friday en Cyber Monday regent het monsterkortingen. Hoewel koopjes best leuk kunnen zijn, doopten kritische stemmen deze dag tot de hoogmis van overconsumptie. Hoe meer stapelkortingen zich aandienen, hoe meer er immers in het winkelmandje geladen wordt. Ook spullen die je eigenlijk niet nodig hebt, en al snel in een hoekje van de kast belanden – of erger nog, in de vuilnisbak. Zonde van het geld en de moeite en bovendien niet duurzaam. Het zou zelfs niet goed zijn voor ons mentaal welzijn, overconsumptie.
Het is begrijpelijk om een product dat je al lang wil of nodig hebt, maar niet binnen je budget past, te willen shoppen met korting tijdens Black Friday. Daar is ook niets mis mee. Wees je wel bewust van de trucjes van merken en laat je niet vangen aan valse kortingen of je shoppingmandje veel voller laden dan je op voorhand van zin was.
Valse kortingen
Black Friday is het uitgekiende moment om consumenten in de luren te leggen. Als het te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook. Sommige aanbiedingen zijn misleidend en zorgen voor frustratie achteraf. De afgelopen jaren ontving de Economische Inspectie van de FOD Economie al 1.360 meldingen over misleidende promoties. Ze stelden 811 overtredingen vast die leidden tot 398 waarschuwingen en 346 processen-verbaal.
Merkte je misleidende promoties op? Meld die dan meteen via ConsumerConnect. Zo kan de Economische Inspectie met een duidelijk beeld van de situatie onderzoek voeren. Op de website van de FOD Economie staan bovendien nuttige tips om je niet te laten vangen tijdens Black Friday. De handelaars passen allerlei trucs toe om je snel en veel te doen kopen, van een kunstmatig verhoogde ‘oude’ prijs tot een aftelklok met de valse boodschap ‘op = op’.
GREEN FRIDAY
Ontdek welke alternatieven lokale merken en retailers aanbieden voor Black Friday
Green Friday bij Redopapers
Geen dumpprijzen, wel ‘afvaldumping’: dat is de insteek van het circulaire papierwarenmerk Redopapers. ‘Ook wij zitten soms zelf met resten: een verkeerde bedrijfsbestelling, beschadigde items of onverkochte agenda’s’, klinkt het bij het label. ‘Klanten die tijdens het Black Friday weekend kopen, krijgen een vers pakje restjes bij elke bestelling. Dat kan een to-do lijstjes met afgesneden bedrijfslogo zijn, een notitieboekje van een versneden oude agenda, of een Redo-product dat de kwaliteitstest niet doorstond.’ Met de actie wil het label mensen inspireren om bewuster om te gaan met grondstoffen.
Repair Friday bij e5
Op de hoogdag van massaconsumptie kiest e5 bewust een andere weg. De Belgische keten doet niet mee aan kortingen, maar doopt 29 november om tot Repair Friday. Daarmee vestigen ze de aandacht op hun reparatiedienst. Heel het jaar door kun je bij e5 kleding binnenbrengen voor kleine of grotere aanpassingen en reparaties. Deze retouchedienst zorgt ervoor dat je je kleding langer koestert. In ruil voor een kleine vergoeding helpen zij hun trouwe klanten zo om een tweede leven te geven aan kleding of een stuk perfect te laten passen.
e5.be
OHNE investeert in bomen
Bij de verpakkingsvrije supermarkten OHNE laten ze de kortingen en koophysterie van Black Friday links liggen en gaan ze voluit voor Green Friday. Dat doen ze door in te zetten op meer groen. OHNE investeert namelijk 20 procent van de winst, gerealiseerd in de vijf winkels op vrijdag 29/11 én zaterdag 30/11, in nieuwe boompjes dankzij BOS+.
ohne.be
Xandres sluit de deuren en repareert kleding op Green Friday
Voor het vierde jaar op rij maakt Belgisch modelabel Xandres een statement op Black Friday. Ze herdopen de dag tot Green Friday en sluiten alle winkels en de webshop. In plaats van kleding te verkopen, herstelt het team van Xandres gratis binnengebrachte, beschadigde kledij. Voor elk hersteld kledingstuk plant Xandres ook opnieuw een boom in het ‘Xandres-bos’, dat vorige Green Friday via Go Forest werd aangeplant in Madagaskar.
Xandres.com
Local Friday in Brussel
Een dertigtal Brusselse winkels organiseert een alternatief voor Black Friday: Local Friday. Het initiatief loopt nog tot 1 december. Wie binnenspringt in een van de deelnemende boetieks, mag zich verwachten aan kortingen, speciale acties of een origineel bedankje. Onder meer Jinzu, Erratum Fashion en de concept store Belge une fois doen mee, maar ook verschillende restaurants en delicatessenzaken.
De volledige lijst met deelnemers vind je hier.
Better Friday bij handtassenlabel O My Bag
Het Nederlandse tassenmerk O My Bag organiseert ‘Better Friday’ in plaats van Black Friday. Dit jaar gaat 3 procent van hun Better Friday-inkomsten naar het Empowering Cycles-programma in samenwerking met Kolkata Mary Ward Social Center (KMWSC). Dit initiatief levert een jaarvoorraad menstruatiehygiëneproducten voor vrouwen die in de partnerfabrieken van het merk werken. De menstruatiehygiëneproducten worden lokaal geproduceerd in India, waardoor er ook voor werkgelegenheid wordt gezorgd met dit project. Daarnaast staan er educatieve programma’s voor zowel mannen als vrouwen op stapel in de fabrieken om bewustzijn te creëren over menstruatiegezondheid en de impact ervan op het dagelijks leven van vrouwen.
Clean green Friday bij Dille & Kamille
De schoonste actie vindt plaats bij Dille & Kamille. Dat mag je best letterlijk nemen: op vrijdag 29 november sluit de keten de deuren van zijn (web)winkels om de straten op te kuisen. Alle medewerkers trekken met grijpers de stad in om afval op te rapen en zo verschillende wijken op te ruimen in plaats van hun stockage. Samen met enkele andere B-corps wordt ook internationaal de groene kaart getrokken: in India zullen ze maar liefst 6000 kilogram aan plastic uit de Ganges halen.
Blue Friday bij JBC
Na eerdere initiatieven als Flashback Friday en Warm Friday plaatst JBC dit jaar de schijnwerpers op het waterverbruik in de kledingindustrie. Samen met de Belgische NGO Join For Water zullen klanten worden aangemoedigd om duurzamer te consumeren. Van woensdag 27 tot en met zaterdag 30 november zul je in alle vestigingen van het merk tweedehands baby- en kinderkleding kunnen inleveren. Voor elke deelnemende klant wordt er 1 euro gedoneerd aan Join For Water, dat met het geld een gezondheidscentrum in Burundi van zuiver water voorziet.
Care Friday bij Wondr
De afgelopen drie jaar verkocht het verzorgingsmerk Wondr niet op Black Friday als statement, dit jaar hopen ze extra veel te verkopen. De totale winst van hun verkoop op die dag zal vertaald worden in gratis producten voor lokale goede doelen. Op die manier willen ze mensen helpen die zelfs aan dumpingprijzen geen ruimte over houden in hun budget voor selfcare. Hoe meer jij bestelt, hoe meer korting je overigens krijgt.
Anna Rosa Moschouti viert een gouden week
Juwelenontwerpster Anna Rosa Moschouti grijpt de Black Friday-periode aan om te focussen op zorg dragen voor je juwelen. Ze doopt de koopjesweek om tot ‘Gold Week’. Om daarbij te helpen krijg je deze week een gratis verzorgingskit bij je bestelling. Zo gaan je juwelen langer mee.
Kinderwinkel Blabloom gaat voor Regenboogvrijdag
Zoals elk jaar doet de kinderwinkel Blabloom principieel niet mee aan Black Friday. Ook dit jaar vieren ze in plaats daarvan “Regenboog Vrijdag”, een feestdag die staat voor verbinding, hoop en diversiteit. Er staan heel wat activiteiten op de planning van vrijdag 29 november tot zondag 1 december. Het goede doel dat ze dit jaar steunen is vzw De Kleine Held. Waar Black Friday staat voor enorme kortingen, roept de Genkse winkel op om wat dieper in de buidel te tasten. Voor elke gift van vijf euro aan het goede doel, doet Blabloom er vijf euro bovenop.
Four Roses steunt Kick Cancer
Het Belgische modemerk vervangt Black Friday door Give Back Friday. Op vrijdag 29 november wordt 10 procent van hun omzet (zowel online als in in de fysieke winkels) gedoneerd aan het goede doel Kick Cancer. Het goede doel heeft als missie elk kind met kanker te genezen.
fourroses.be
Ophelia maakt er een zachte vrijdag van
Ook overprikkeld door de vele Black Friday reclame? Ophelia Debisschop van het Belgische lingeriemerk Ophelia naaide speciaal voor de gelegenheid zijden nachtmaskertjes, waarmee je jezelf kan afschermen van al die waanzin, nog dieper kan slapen of je misschien helemaal overgeven aan een intiem moment. Van vrijdag 29 november tot zondag 1 december worden deze toegevoegd aan een online bestelling of aankoop in de winkel (vanaf een bedrag van 125 euro).
ophelialingerie.be
Black Friday?
In de Verenigde Staten zien ze de laatste vrijdag van november als het startschot van de shoppingperiode voor de eindejaarsfeesten. Om die periode in te luiden, geven merken en retailers enorme kortingen. Al sinds 2005 is het ieder jaar weer de drukste shoppingdag van de Verenigde Staten. Heel wat bedrijven rekken deze periode door ook op ‘Cyber Monday’ korting te geven, of zelfs heel de week tot ‘Cyber Week’ om te dopen en producten aan bodemprijzen te verkopen. De naam Black Friday zou bedacht zijn door politieagenten begin jaren zestig, om de enorme drukte en chaos aan te duiden. Van heinde en verre komen shoppers eind november immers naar de steden om goedkoper producten te kunnen kopen.
Sinds enkele jaren is dit concept de Atlantische Oceaan overgestoken en volgen ook Europese handelaars het Amerikaanse voorbeeld. Kritische stemmen spreken zich uit tegen dit concept, omdat de grote kortingen aanzetten tot overmatig kopen. Daarom hoor je steeds meer mensen ijveren voor Green Friday, de duurzame tegenhanger van Black Friday en Circular Monday in plaats van Cyber Monday. Op die dag doen merken en winkeliers ook een inspanning voor hun klanten, maar op een originelere manier.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier