Strepen, bloemen, luipaard, tapijten die op het eerste zicht zouden ruziën met het behang. Deze interieurs tonen aan dat wie prints aandurft in zijn woning, wint.
Als een wild bloemboeket
Een koppel twintigers nam interieurontwerper Jean-Philippe Demeyer onder de arm om een ongezien passieproject te maken. Werktitel: The Epic Penthouse. En episch werd het. ‘We wilden vanuit de lift meteen kunnen binnenvallen in onze wereld. Gasten hebben vaak het gevoel dat ze een pretpark binnenstappen. Ze zijn nieuwsgierig naar wat zich achter iedere hoek afspeelt en laten hun vingers over de verschillende texturen glijden.’ Prints, kleuren en texturen combineren kan Demeyer als geen ander. Hij stelt interieurs samen als wilde bloemboeketten die hij opsmukt met onverwachte exoten.

Vrolijke troef
Ontwerpster Jasmien Witvrouwen ken je van haar juwelen met humor en ondeugende taal. Sinds ze in 2020 door het oog van de naald kroop, viert ze het leven. En dat vertaalt zich in een bijzonder vrolijk en uitbundig interieur met als blikvanger deze zwart-witte streepjesprint.

When life gives you lemons…
Bij een leek zal de naam Christoph Hefti niet meteen een belletje doen rinkelen, nochtans liep hij al een indrukwekkend parcours. De afgelopen drie decennia was hij de man achter de prints bij Gaultier, Dries Van Noten, Lanvin, Balenciaga en Acne Studios. Hij trok in 2011 bij Dries Van Noten de deur achter zich dicht om voluit voor zijn eigen werk te gaan. Zijn bescheiden appartement in Brussel richtte hij in met vondsten die hij op reis en in de Marollen bijeensprokkelde. Het tapijt waarop handen en citroenen prijken is een eigen ontwerp.

Bridgerton in Antwerpen
Net zoals het Netflix-kostuumdrama Bridgerton een hedendaagse cast in een vroeg 19de-eeuws Engels jasje stak, creëerde interieurdesigner Stephanie Barba Mendoza een traditioneel Brits interieur in een Antwerpse nieuwbouw. Met een uitgesproken mix van typische chintz, volants en antieke meubelen. Al koos ze voor de slaapkamer toch voor meer ingetogen combinaties.

© Tim van de Velde
Antiek, c’est chic
De vijfentwintigjarige Elena Van Dijck is een kleurrijk figuur. Ze ontwerpt niet alleen een collectie getufte kussens en tapijten, ze is ook een jonge antiquair. Ze woont in een appartement op de eerste verdieping van een 14de-eeuws Mechels stadspaleis, dat eigendom is van haar vader. Haar universum is eclectisch, romantisch en exotisch tegelijk. Maar vooral: ongewoon voor een prille twintiger. ‘Niemand van mijn leeftijd woont zo. Ik ben een oude ziel. Ik omring me graag met alles wat oud is, van objecten tot mensen.’

Art de vivre
Neem een stel kunstenaars. Gun ze alle vrijheid in een woning, laat hun creativiteit een paar maanden borrelen en bruisen, en je hebt geen interieur maar een installatie. Zo woonden Matthieu Ronsse en Louise Delanghe in 2020 in een appartement op veertien hoog, in een van de woontorens aan het Gentse Spinmolenplein. Hoe ze verschillende kunstwerken en prints op gordijnen en tapijten combineerden, is kunst op zich.

Elke dag op koopjesjacht
Hoewel er vooral stukken uit het einde van de twintigste eeuw te spotten zijn, bevat de flat van deco-influencers Loredana en Eliot ook ook een aantal prachtige hedendaagse objecten, zoals een indrukwekkend veelkleurig tapijt. Niet met een print deze keer, maar met honingraatgaatjes. Een unicum van de Japanse ontwerper Keisuke Shoda, van Studio The Blue Boy. ‘Het is een onuitgebracht prototype dat hij ons schonk omdat hij dacht dat het goed zou staan in ons huis,’ klinkt het.

© Jan Verlinde