Een likje meer: binnenkijken in een klassiek Brussels appartement vol kleur en design

Het tapijt is een geschenk van Studio The Blue Boy. Het past wonderwel in het kleurenpalet. De gele lamp is een nieuw ontwerp van Axel Chay voor Monoprix. © Jan Verlinde
Jacinthe Gigou Kunsthistorica

Ze zijn amper 25 en 28, maar aan durf geen gebrek in hun interieur. Deco-influencers Loredana en Eliot toverden een klassieke flat in een laat-19de-eeuws Brussels gebouw om tot een kleurrijk liefdesnest tjokvol design.

Achter een traditionele gevel in een hoofdstraat van Elsene verwacht je niet zoveel originaliteit. Maar als je het huis van Loredana en Eliot binnengaat, lijkt het wel of de dagen van witte interieurs met uitgepuurd design definitief verleden tijd zijn. Bij hen draait alles rond durf en kleur. Kleur krijgt hier alle kansen om zich in haar volledige palet te tonen, van de vloer tot de muren en soms zelfs tot op het plafond, maar ook in de talrijke objecten, de meubelen en de mobiles die de ruimte opfleuren.

Loredana en Eliot hebben een grote liefde voor Kartell (o.a. de rode stoel, jaren 70) en Alessi (o.a. het peper- en zoutstel op tafel, nieuw). De blauwe spiegel is vintage Ikea. © Jan Verlinde

‘De muren van de flat waren al blauw en groen geverfd toen ik hier kwam kijken. De huisbaas vertelde me dat hij, precies vanwege die kleuren, moeite had om het te verhuren, maar ik hield er net van’, herinnert Loredana zich. Zij woont al vier jaar in het appartement. Ze trok er eerst in met haar beste vriend, tot Eliot, die aan de overkant woonde, twee jaar geleden diens plaats innam.

Elke zondag staan we om halfzeven op en nemen we de trein naar rommelmarkten.

‘We zwaaiden altijd naar elkaar door het raam en op een dag ontmoetten we elkaar in het echt’, vertellen ze lachend over hun ontmoeting, die leest als een romantische film.

Jaren 70 en 80

‘Mijn grootouders hadden een winkel met huwelijkslijsten, met spullen van onder andere Kartell en Alessi’, vertelt Eliot. Zijn stijlgevoel werd op die manier al gevormd toen hij een kind was, dit in tegenstelling tot Loredana, al koesterde zij wel de droom om te ontwerpen en zich creatief te uiten.

Veel vintage design in huis: van de blauwe Phantom Chair van Verner Panton tot uiterst rechts de witte Lipstick Mirror van Rodolfo Bonetto. Op de voorgrond de Zig Zag-lamp van Chan Sui voor Z-lite. © Jan Verlinde

Loredana komt oorspronkelijk uit Lotharingen en verhuisde naar Brussel om vrije grafiek te studeren aan de Academie voor Schone Kunsten, nadat ze in Frankrijk grafisch ontwerp studeerde. Eliot, afkomstig uit Aarlen, volgde een opleiding in handel en internationale betrekkingen, maar bleef daarnaast een passie voor interieur­inrichting koesteren. Ze delen designreferenties uit de jaren 1970-80 en een onvoorwaardelijke liefde voor kleur en modulaire objecten, zoals de inge­nieuze Componibili van Kartell, gecreëerd in 1967.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Elke dag koopjesjacht

Blikvanger in de flat van honderd vierkante meter is ongetwijfeld de ruime woon- en eetkamer, die baadt in het licht door de grote ramen. De parketvloeren in visgraatmotief, plafondlijsten en de schoorsteenmantels herinneren aan de laat-19de-eeuwse oorsprong van dit klassieke gebouw. Het contrast is groot met de veelkleurige voorwerpen en meubelen, waarvan de meeste dateren uit de jaren 1970 tot 1990.

De paars overtrokken Togo-sofa springt in het oog. Daarnaast: modulaire etagaire van Kartell, een ontwerp van Olaf Von Bohr, jaren 70. © Jan Verlinde

‘We gaan graag op koopjesjacht en we bezoeken bijna elke dag rommelmarkten’, vertellen de bewoners. ‘Op zondag staan we om halfzeven op en nemen we de trein naar vlooienmarkten buiten Brussel. In de winter of wanneer het regent, gaan we op jacht op internet.’ Hoewel ze zich aanvankelijk vooral toelegden op vintage, is hun zoektocht ondertussen uitgebreid en vandaag verzamelen ze steeds meer uiteenlopende spullen. ‘Ik moet toegeven dat met de komst van Eliot de boel een beetje ontploft is’, lacht Loredana.

We ruilen af en toe de slaapkamer en het kantoor om, want we houden van verandering.

Hoewel er veel stukken zijn die dateren van het einde van de twintigste eeuw, bevat de flat ook een aantal prachtige hedendaagse objecten, zoals een indrukwekkend veelkleurig tapijt met honingraatgaatjes. ‘We hebben het gekregen van de Japanse ontwerper Keisuke Shoda, van Studio The Blue Boy, nadat we met hem hadden samen­gewerkt rond een van zijn stukken. Het is een onuitgebracht prototype dat hij ons schonk omdat hij dacht dat het goed zou staan in ons huis.’ Het is een cadeau dat als het ware uit de lucht gevallen kwam, het lijkt wel speciaal ontworpen voor het pand en past perfect in het kleurenpalet van het appartement.

Het groene bureau komt van Story Design Amsterdam. © Jan Verlinde

Het duo werkt soms samen met merken om op hun Instagramaccounts foto- of videocontent te creëren: ‘We vinden het erg leuk om samenwerkingen aan te gaan, weliswaar in beperkte mate, om artiesten of ontwerpers te promoten die ons inspireren. Dat maakt het voor ons dan weer mogelijk om objecten en meubelen te verwerven die we ons anders niet kunnen veroorloven.’

Zachte vriendelijkheid

De twintigers delen duidelijk een liefde voor design, maar er is meer: ze barsten allebei van het talent en stimuleren elkaar in hun creativiteit. Eliot is fotograaf en werkt voor een podcastbedrijf, terwijl Loredana begon als tatoeëerder voordat ze in de vintage designboetiek Tresor, in Sint-Gillis, ging werken, een baan die ze combineert met een opleiding tot bloemist.

‘Ik hou van zeer kleurrijke, zeer vormelijke werelden, zowel bij het tatoeëren als bij mijn drukwerk. Er zijn veel links tussen deze disciplines’, vertelt ze. Veel van hun werk doen deze multitalenten thuis, in hun lichte kantoor, dat net zo kleurrijk en vrolijk is als de woonkamer.

Rechtsonder: geen ruimte in huis zonder Componibili van Kartell, hier als nachtkastje. © Jan Verlinde

‘We ruilen af en toe de slaapkamer en het kantoor om, want we houden van verandering’, legt het stel uit, alvorens toe te geven dat ze vooral hun hart volgen, nooit op zoek zijn naar een specifiek stuk en eerder instinctief te werk gaan bij het inrichten van hun woonst. Kortom, hier heerst veel vrijheid en altijd een zachte vriendelijkheid, een instelling waarmee het koppel ook zelf in het leven staat: ‘Wij proberen geen trends te volgen, we durven alles en gunnen onszelf alles.’ Misschien is dat wel de sleutel tot het geluk?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content