Built in Brussels: een wandeling langs 7 architecturale meesterwerken in de hoofdstad
Wie Brussel zegt, denkt art nouveau. De hoofdstad telt ook heel wat bijzondere gebouwen uit de periode 1920-80. Architectuurhistorica Jacinthe Gigou stelde een kaart samen met 56 opmerkelijke sites, verspreid over de stad. Een greep uit haar parcours.
De volledige kaart met de naam Carte Bruxelles Moderne – Brussel Modern Map is beschikbaar vanaf 18 mei op bluecrowmedia.com.
1ā Gemeentehuis en cultureel centrum van Oudergem
Jan Vermeulen, A.M. Van Antwerpen, āØ1968-70
Het Gemeentehuis en het Cultureel Centrum van Oudergem, precies tempels van de brutalistische architectuur, hebben gevels bekleed met ruw beton waarvan het patroon wordt herhaald in een sierraster. Dit principe van opengewerkte structuren filtert het licht dat binnenstroomt in de lokalen en zorgt voor een esthetisch contrast. Waar de claustraās niet bedekt zijn met een glazen plaat, laten ze ook lucht en geluid door. In 1973 werd een beeldhouwwerk van Jacques Moeschal voor het cultureel āØcentrum geplaatst, een perfecte kubus van anderhalve meter in cortenstaal op een sokkel, die fungeert als blikvanger om āØhet gebouw aan de kant van de boulevard te identificeren.
Vorstlaan 175, 1160 Oudergem
2ā Rectoraat āØvan de VUB
Renaat Braem, 1971-78
De uitgerekte elliptische vorm is verrassend, en maakt dat het gebouw eruitziet als een ruimteschip. Het Rectoraat van de VUB is gebouwd door Renaat Braem (1910-2001) en meteen een van zijn āØlaatste meesterwerken. āØOp dat moment verruilde Braem het internationale modernisme voor meer organische gebouwen, zoals het indrukwekkende kantoor van Glaverbel in Watermaal-Bosvoorde (1963-67). Het VUB-āØrectoraat is een waar āØtotaalkunstwerk waarbij āØde architect elk detail āØontwierp, tot en met de veelkleurige frescoās op de binnenmuren. Het gebouw met zijn 700 ramen, dat de bijnaam āde sigaarā kreeg, is ontworpen als een allegorie van ruimdenkendheid. Het vertegenwoordigt de waarden van de VUB, gebaseerd op vrij onderzoek.
Pleinlaan 2, 1050 Elsene
3ā Wittockiana
Emmanuel de CallataĆæ, Charly Wittock, Etienne Van den Berg, āØ1981-1995
Begin 1980 verzamelde Michel Wittock zijn collectie manuscripten en boeken om een museum op te richten, aanvankelijk privĆ©, ter ere van de kunst van het boek en het boekbinden. Hij koos voor een vernieuwende omgeving. Het gebouw werd in twee fasen voltooid. Eerst een volume van ruw beton, gebouwd door Emmanuel de CallataĆæ in 1981, daarna een glazen uitbreiding gebouwd in 1995. Het contrast tussen beton en glas vormt een bijzondere dialoog tussen kracht en breekbaarheid. De gebouwen zijn verfraaid met bijdragen van kunstenaars, waaronder beeldhouwwerken van Pierre Culot en meubilair van Emiel Veranneman.
Bemelstraat 21-23, 1150 Sint-Pieters-Woluwe
4ā Supermarkt Rob
Albert Nottebaert, 1973
In de jaren 1970 wilde de delicatessenzaak Rob haar prestige in de verf zetten met een gebouw dat een blijvende indruk zou nalaten. Hiervoor werd een beroep gedaan op Albert Nottebaert, die in 1952 al een eerste winkel voor de onderneming had gebouwd op de Elsensesteenweg. Voor de Woluwe-āØwinkel creĆ«erde de architect een āØbetonnen gevel met een zeer origineel motief dat de plastische kwaliteiten van het materiaal demonstreert. āØAls een kantwerk bedekt het de vier āØgevels. De beeldtaal vormt een sterke identiteit, een echte handtekening āØdie verder ook wordt gebruikt op de verpakkingen van het merk.
Woluwelaan 28, 1150 Sint-Pieters-Woluwe
5ā Station Brussel-Congres
Maxime Brunfaut, 1950-52
Het NMBS-station ligt op het knooppunt Noord-Zuid. Het werd ontworpen door architect Maxime Brunfaut (1909-2003) om het Rijksadmini-āØstratief Centrum te bedienen. Het maakt gebruik van de 25 meter hoge ventilatietoren van de tunnel, die āØeen diensttrap verbergt achter zijn bekleding van terracotta. De toren āØen de zijmuren zijn bekleed met bas-reliĆ«fs die typisch zijn voor de jaren 1950, een grote aluminium āØluifel overdekt de ingang. Hoewel āØhij vandaag nog zelden wordt gebruikt, is er nog een bar die open āØis bij artistieke evenementen.
PachƩcolaan 38-40, 1000 Brussel
6ā La Maison de Verre
Paul-Amaury Michel, 1936
Veel wandelaars houden de pas in wanneer ze deze ongewone gevel passeren. Het huis werd ontworpen door Paul-Amaury Michel (1912-1988), die op 23-jarige leeftijd zijn eerste woning voor zichzelf bouwde. Het gebouw wordt beschouwd als een manifest van het modernisme en dankt zijn naam aan de achtergevel, die volledig uit glazen bouwstenen bestaat. Het is sterk geĆÆnspireerd door Le Corbusier, van wie Michel een āØfervent bewonderaar was. Het heeft heldere lijnen en pure vormen, met zijn grote glazen raam en plat dak. Het werd het visitekaartje van de architect, de weerspiegeling van zijn praktijk.
Jules Lejeunestraat 69, 1180 Ukkel
7ā Metro Pannenhuis
Structures Groep, 1982
Orange is the new black zou een passende titel zijn voor dit metrostation op lijn 6. Het station āØPannenhuis ligt tussen Belgica āØen Bockstael en werd in 1982 gebouwd door de Groupe Structures. In tegenstelling tot veel Brusselse stations, die versierd zijn met kunstwerken, heeft dit station een zeer origineel futuristisch decor, geĆÆnspireerd door de Space Age-beweging, bestaande uit meerdere roestvrijstalen cilinders die oranje geschilderd zijn. We mogen de ontwerper dan wel niet kennen, het staat vast dat hij talent had.
Charles Demeterstraat, 1020 Laken
Carte Bruxelles Moderne – Brussel Modern Map, āØBlue Crow Media, 11,50 euro
Beschikbaar vanaf 18 mei op bluecrowmedia.com en instagram @modernista.be
Met de steun van urban.brussels
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier