Podcast: hoe Le Creuset het ultieme statussymbool werd voor millennials

Aylin Koksal
Aylin Koksal Journalist Weekend.be

In de gloednieuwe wekelijkse podcast Weekend op Woensdag onderzoeken de journalisten van Knack Weekend wat lifestyletrends en maatschappelijke fenomenen over ons vertellen. Deze week vertelt journalist en hobbykok Jorik Leemans hoe de gietijzeren cocotte van Le Creuset uitgroeide tot hét statussymbool in de keuken.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Le Creuset mag dan zijn honderdste verjaardag vieren, het iconische Franse pottenmerk is springlevend. De gietijzeren braadpannen duiken overal op in hippe keukens, gaan viraal op TikTok en zijn uitgegroeid tot een begeerd statussymbool onder stedelijke jongeren. Ook journalist Jorik Leemans is als bijna-dertiger niet immuun voor de aantrekkingskracht van de kookpot.

Met verkooppunten in meer dan zestig landen en meer dan 1,3 miljoen volgers op Instagram lijkt de marktwaarde van het bedrijf groter dan ooit. Hoe komt het dat zoveel mensen zo verknocht zijn geraakt aan deze klassieke gietijzeren kookpotten? Leemans sprak met fervente fans van het merk, de makers van de podcast Havermelkelite én de makers van het merk zelf om te begrijpen wat de braadpannen van Le Creuset zo begeerlijk maakt.

Lees ook: Hoe de Le Creuset-kookpot een statussymbool werd: ‘Als mijn huis afbrandt, gaat die pot als eerste mee naar buiten’

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content