Hip, hedendaags en hot: De opmars van de gourmet dog
Na de introductie van de luxehamburger of gourmet burger, is het nu de beurt aan de gourmet dog: een hotdog met ambitie.
Het nieuwe fenomeen maakt deel uit van het nieuwe fast casual eten, waarbij eersteklas ingrediënten worden gekoppeld aan kennis en techniek. Het speelt in op de nieuwe behoeftes van de millennials of generatie Y.
Hippe horecaondernemers zien meteen een gat in de markt. En zoals zo vaak zette Londen de toon met Bubbledogs, waar ze gourmet hotdogs serveren met champagne. Ook Dirty Bones, midden in het chique Kensington, brengt gourmet hotdogs, maar dan met trendy cocktails. Maar het paradepaardje is The Mexican: premium varkens- of rund-dogs, met twaalf uur lang geroosterd vlees, cactussalsa, guacamole en een speciale marshmallow & bourbon-barbecuesaus.
Nog geen jaar terug opende in Amsterdam The Fat Dog. Het is een franchiseproject van superkok Ron Blaauw, die zijn sterren inleverde en koos voor dit hotdogconcept, waarbij streetfood naar een culinair niveau wordt getild.
De gourmet hotdog komen wij sinds kort ook tegen in Vlaanderen. In Leuven deed onze eigen superster Jeroen Meus zijn gastronomisch restaurant Luzine van de hand en stapte met vennoot Nico Viaene van Bar Louis in Würst Haute Dog. De televisiekok vormde een oude apotheek om tot hotdogtempel. Samen met de bekende Leuvense slager Philippe Rondou werd een artisanale worst samengesteld, die uit varkens- en rundvlees bestaat, zonder broodkruim of additieven.
De haute dog wordt gebakken op de houtskoolgrill, en het is de bedoeling dat Würst Haute Dog uitgroeit tot een keten.
Ook Kiarash Nabavieh, expat en piloot, is als foodie met Iraanse roots op zoek naar nieuwe horecatrends. Nog geen jaar na de opening van zijn Burgers & Booze, de Antwerpse gourmet burger– en cocktailbar met de gitzwarte burger, opent Nabavieh de hotdog- en champagnebar Frank & Brut.
Het nieuwe concept brengt een combinatie van gourmet fastfood en posh drinks en is een confrontatie van street en chic. Overdag vind je er een lunchzaak, die zich ’s avonds transformeert naar een hotdog- en champagnebar.
Voor het interieurconcept werd de Antwerpse designstudio Pinkeye aangetrokken. Het thema zijn de zeven hoofdzonden, die ook terugkeren in het menu.
En dan is er nog Draps, van foodie, foodstylist en fotograaf Gilles Draps. Hij luistert feesten en evenementen op met creatieve hotdogs. Gilles Draps laat zijn worsten op maat maken door een spekslager (boerenworst puur varken, venkelworst met rund en varken, en merguez met lam). De worsten worden op locatie boven houtskool in een Green Egg BBQ gegrild en gecombineerd met streekproducten, zoals gepekelde radijsjes of postelein. (PvD)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier