Gouden Windei gaat opnieuw op zoek naar meest misleidende product van het jaar

© Getty Images/iStockphoto

De genomineerden voor de minst benijdenswaardige prijs in foodland, het Gouden Windei, zijn weer bekend. Consumenten kunnen vanaf nu hun stem uitbrengen op het meest misleidende product van 2017.

‘Het hele jaar word je als consument uitgelachen en voor de gek gehouden door handige marketeers van voedingsbedrijven. In de verkiezing om het Gouden Windei kan de consument zelf lachen om de doorgeprikte marketingleugens van de genomineerden’, aldus Sjoerd van de Wouw van de Nederlandse voedselwaakhond foodwatch.

Daarom organiseert foodwatch elk jaar opnieuw haar Gouden Windei-verkiezing, waarin de organisatie samen met consumenten op zoek gaan naar het meest misleidende product. Ook dit jaar omvat de selectie genomineerden enkele ‘sterke’ kandidaten die aan elkaar gewaagd zijn. Voor dit jaar kan je stemmen op volgende producten.

Aldi kalfsleverworst

Kalfsleverworst. Maar dan zonder enige kalfslever. Wel met wat varkenslever. En met een leverkleurtje door bietenrood en tomatenpuree.

Conimex Ketjap manis goud (Unilever)

Deze ‘premium quality’ ketjap is gewoon schenkstroop met ketjapsmaak: met zeventig procent suiker is het zoeter dan appelstroop. Foodwatch vraagt zich af of dat niet met een klontje minder kan.

Jumbo Goudeerlijk boerenmais:

Boerenmaïs’-brood zonder maïsmeel. Voor de maïsuitstraling ligt er wel wat maïsgries bovenop en heeft het brood een geel kleurtje dankzij kurkuma-extract. De term ‘goudeerlijk’ is dus op zijn minst bedenkelijk te noemen.

AH Muesli vezelrijk:

Noem je je muesli ‘vezelrijk’, dan zijn de verwachtingen hoog. Maar Albert Heijn geeft het etiket net aan haar minst vezelrijke soort muesli. Met 26 gram suikers per 100 gram, bevat deze muesli daarbij drie keer zoveel suiker als vezels.

Aldi Mama nature citroenconcentraat:

Koop je wel eens deze citroenconcentraat bij Aldi? Wat hier echt zuur aan is: dit zogenaamde ‘concentraat’ is eigenlijk verdund citroensap, met vier vijfde water erbij.

Innocent Superjuice (Coca-Cola):

‘Superjuice framboos, kers, boosted met gojibes’, met opgeteld minder dan 10% van deze vruchten en vooral appelsap. Misschien nog iets gezonder dan een flesje Coca-Cola, maar niet eerlijker.

Lidl Volkoren scharreleierkoeken:

Volkorenkoeken verkopen met slechts zes procent volkorenmeel in; dat moet je durven. Lidl durft dat.

Genoeg geprikkeld om je stem uit te brengen? Dat kan hier. De winnaar wordt rond half december bekend gemaakt.

Goed om weten voor je stemt is dat de prijs doorgaans niet zonder gevolgen blijft. Genomineerden of ‘winnaars’ uit eerdere edities pasten vaak hun product aan of haalden het uit de rekken. Zo haalde Plus haar pindakaas light boordevol suiker uit het schap, Aldi paste het etiket aan van haar truffelpasta met 0,0006% truffel en Albert Heijn halveerde grofweg de suikertoevoeging aan de cranberries.

In de afgelopen jaren brachten al meer dan 100.000 mensen hun stem uit tijdens de zeven voorgaande edities. In 2016 won Healthy People Blauwe bosbes en framboos. In 2015 wonnen de gesuikerde cranberries van Albert Heijn. Het jaar ervoor won Capri-sun van Coca-Cola de omstreden prijs. In 2013 won Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts. Unilever won de prijs al twee maal: in 2012 met Becel pro-activ en in 2011 met Blue Band Goede Start Witbrood. Danone ontving het windei in 2010 met het product Actimel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content