Ruikt als een TikTok-trend: waarom tienerjongens in de ban zijn van nicheparfums
Terwijl tienermeisjes hun zakcentjes steken in anti-aging crèmes van merken zoals Drunk Elephant Skincare, sparen tienerjongens voor exclusieve nicheparfums. De verklaring: de ‘smellmaxxing’-rage die TikTok overspoelt.
Het grootste compliment dat je kunt krijgen? Voor mij is dat als iemand zegt dat je lekker ruikt.’ Aan het woord is Wolf Van Laer, een achttienjarige uit Lint, die naast de typische bezigheden van een tiener – muziek, feestjes – een opvallende fascinatie heeft voor parfums. Maar Wolf is geen doorsnee liefhebber; voor hem geen massaproducten van ketens als Zara of Jack & Jones. Nee, Wolf verkiest nichegeuren, zoals Replica van Maison Margiela. Hij spreekt vol passie over ‘citrus topnoten’ en ‘rijke ambertonen’, over ‘sillage’ – het geurspoor dat je achterlaat – en ‘longevity’, hoe lang een parfum op je huid blijft hangen.
Wolfs fascinatie voor nichegeuren lijkt misschien uitzonderlijk voor een tiener, maar niets is minder waar. Het lijkt alsof de tijd dat tienerjongens zich tevreden stelden met de synthetische geur van Axe-deodorants en Zaraparfums achter ons ligt. De trend vandaag is smellmaxxing, een term die op sociale media gretig wordt gebruikt om de perfecte lichaamsgeur te beschrijven.
Deze nieuwe trend ligt in het verlengde van de ‘looksmaxxing’-hype op TikTok, die tienerjongens aanzet tot het ‘verbeteren’ van hun uiterlijk. Smellmaxxing is een streven dat zich uitstrekt naar niche parfumhuizen zoals Frederic Malle, Montale en Maison Francis Kurkdjian.
Van meme tot inspiratie
Smellmaxxing vond zijn oorsprong op TikTok, waar de Duitse influencer Jeremy Fragrance uitgroeide tot een cultfiguur. Met zijn opvallende witte pak en zijn encyclopedische kennis van parfums, struint deze TikTok-ster door de straten. Hij snuffelt aan voorbijgangers en probeert te raden welk parfum ze dragen.
Voor Wolf zijn Jeremy’s filmpjes vooral vermakelijk. ‘Naar hem kijken is mijn guilty pleasure. Hij is excentriek, maar zijn invloed en kennis over parfums zijn niet te onderschatten.’
De achttienjarige Amory en zijn vijftienjarige broer Leon zijn grote fans. ‘Hij is een levende meme’, lachen de broers. ‘Zijn gedrag en gigantische parfumcollectie maken hem uniek.’ De broers geven toe dat Jeremy hen geïnspireerd heeft om dieper in de wereld van nicheparfums te duiken. ‘Onze collectie is bij lange na niet zo indrukwekkend als die van hem, maar we hebben toch al een mooie verzameling.’
Jeremy Fragrance is niet de enige ster op TikTok die de geurhype aanwakkert. Accounts zoals @thatfragrancekid en @thecologneboy plaatsen parfumreviews die de dialoog over geur verder stimuleren. Daarnaast zijn er heel wat creators die parfumverstuivers, oftewel ‘atomizers’, uittesten. Het doel? De kwaliteit van de verstuiver tot in de details analyseren. ‘Een perfecte atomizer geeft een lange, soepele en constante straal parfum’, vertelt Wolf. ‘Dat is altijd een genot.’
Verveertigvoudiging
TikTok mag dan de vonk hebben gegeven, maar de impact van deze trend is in de echte wereld onmiskenbaar. Bij parfumzaak Necessities in Antwerpen merkt mede-eigenaar Maxime Bocxtaele dagelijks de gevolgen van deze rage. ‘Vijf jaar geleden zagen we misschien één jongere per week of maand. Nu komen ze dagelijks langs,’ vertelt hij. ‘We spreken van een verveertigvoudiging in vijf jaar tijd. Jongens van dertien tot achttien jaar komen vaak in groepjes van twee tot zes. Voor hen is dit een soort hobby, zoals het verzamelen van Pokémonkaarten.’
Ook bij Senteurs d’Ailleurs, een haute-parfumerie in Brussel, zien ze een gelijkaardige trend. ‘Het fenomeen begon iets meer dan een jaar geleden echt duidelijk te worden’, zegt hoofdverantwoordelijke Pablo Perez. ‘Sindsdien krijgen we dagelijks jongeren over de vloer, op zoek naar de nicheparfums die ze op TikTok hebben ontdekt.’
Amory en Leon behoren tot de trouwe klanten van deze gespecialiseerde winkels. ‘Voor de mainstream parfums moet je bij Ici Paris XL zijn,’ legt Amory uit. ‘Maar mijn broer en ik trekken naar Necessities in Antwerpen, daar heb je de nicheparfums.’ Wolf deelt die voorliefde voor speciaalzaken. ‘Als ik een nicheparfum zoek, ga ik naar Senteurs d’Ailleurs. Daar vind je parfums die je niet zomaar overal tegenkomt.’
‘Ruik mij, ik ben anders’
De jongere generatie benadert parfum op een totaal andere manier dan volwassenen. Waar veel volwassenen trouw blijven aan één geur, experimenteren jongeren creatief met verschillende parfums, afgestemd op gelegenheid, seizoen en zelfs het moment van de dag. ‘Overdag draag ik iets fris en ’s avonds ga ik liever voor een zwaardere geur’, vertelt de vijftienjarige Leon. ‘Voor mij draait het om plezier en variatie; ik draag nooit lang dezelfde geur.’
‘Tienerjongens hebben een voorkeur voor fruitige, tropische geuren zoals mango en kokos. Ze willen dat een parfum minstens twaalf uur blijft hangen en liefst de hele ruimte vult’
Maxime Bocxtaele, Necessities
Volgens Maxime van parfumzaak Necessities hebben jongeren ook een heel andere smaak dan volwassenen. ‘Ze hebben een voorkeur voor fruitige, tropische geuren zoals mango en kokos. Hun smaak wordt ook steeds androgyner. Ze genieten van geuren zoals roos, ongeacht of die bedoeld zijn voor mannen of vrouwen. Wat voor hen telt, is of de geur lekker is, niet het label.’
Daarnaast stellen jongeren hogere eisen aan de prestaties van een parfum. ‘Jongeren willen dat een parfum minstens twaalf uur blijft hangen en liefst de hele ruimte vult. Voor hen is parfum een extravert communicatiemiddel geworden: “Ruik mij, ik ben anders.”’
Geen diepgaande kennis
Jongeren mogen dan wel een frisse wind door de parfumwereld laten waaien, maar dat betekent niet dat ze meer inzicht hebben dan de oudere generaties. Volgens Pablo van Senteurs d’Ailleurs lopen jongeren vaak met hoge verwachtingen de winkel binnen, meestal gevoed door wat ze op TikTok hebben gezien. ‘Maar wanneer ze de geur in het echt proberen, zijn ze vaak teleurgesteld’, zegt hij. ‘Oudere klanten hebben een verfijndere smaak en waarderen complexe geuren. Jongeren daarentegen hebben meestal geen diepgaande kennis; ze letten niet op nuances en zijn vaak aangetrokken tot herkenbare geuren.’
Bij Senteurs d’Ailleurs is een deel van de tienerjongens van Maghrebijnse afkomst. ‘Ze vragen bijvoorbeeld specifiek naar oudh, een luxueuze geur die wordt geassocieerd met het Midden-Oosten’, zegt Pablo. ‘Echte oudh is zeldzaam en duur: het is onmogelijk om een authentiek oudh-parfum te kopen voor honderd euro. Het is dus ook onze rol om hen dit uit te leggen, zodat ze het verschil begrijpen tussen echte oudh en synthetische alternatieven.’
Maxime van Necessities ziet een vergelijkbaar patroon. ‘Jongeren grijpen vaak naar merken als Francis Kurkdjian of Byredo, simpelweg omdat die populair zijn op TikTok. Af en toe vragen ze naar een merk als Amouage, maar die geuren zijn erg complex, samengesteld uit wel tachtig ingrediënten. Die complexiteit is niet voor iedereen even makkelijk te doorgronden.’
Ondanks dit gebrek aan diepgaande kennis, beschouwt Pablo hen als een nieuwsgierig publiek. ‘Amouage is opgericht in Oman door het sultanaat, en het verhaal achter het merk, evenals het vakmanschap dat bij de productie komt kijken, is zeer boeiend. Ze luisteren vaak gefascineerd naar de ingewikkelde processen die schuilgaan achter deze parfums.’
Kiezen voor dupes
Naast hun smaak verschillen deze jongeren natuurlijk ook op financieel vlak van oudere generaties. Pablo Perez van Senteurs d’Ailleurs merkt op: ‘Jongeren hebben misschien minder koopkracht, maar toch trekken parfums van twee- tot vierhonderd euro hun aandacht. Dat is geen gemakkelijke investering. Ze kopen wel, maar heel selectief en met veel bedachtzaamheid.’
Leon en Amory bevestigen dit: ‘We gaan vaak meerdere keren terug naar de winkel om hetzelfde parfum opnieuw te ruiken voordat we een beslissing nemen. We willen er zeker van zijn dat we de juiste geur kiezen.’ Maxime van Necessities herkent dit gedrag: ‘Jongeren vragen eerst om testers omdat ze de geur willen ontdekken. Ze doen dit meermaals, verspreid over verschillende dagen. De daadwerkelijke aankoop volgt niet altijd meteen.’
Voor speciaalzaken brengt dit uitdagingen met zich mee. ‘Wat we helaas ook zien,’ vertelt Pablo, ‘is dat jongeren uiteindelijk, onder invloed van sociale media, kiezen voor dupes, goedkope varianten van de originele parfums. Hoewel dat soms frustrerend kan zijn, willen we hen de nodige informatie geven zodat ze een weloverwogen keuze kunnen maken. Op die manier proberen we hen te laten begrijpen waar de echte waarde van een parfum in zit.’
Maxime deelt dezelfde visie: ‘Een dertienjarige is niet de typische klant waarvoor speciaalzaken als de onze oorspronkelijk zijn bedoeld. Toch zien we hen als de klanten van morgen, en proberen we hun zo veel mogelijk kennis mee te geven.’
Work hard, spray hard
Je vraagt je misschien af hoe jonge parfumliefhebbers zich zo’n exclusieve hobby kunnen veroorloven. Trendwatcher Tom Palmaerts van Trendwolves: ‘Jongeren beginnen steeds meer te werken. Niet enkel uit noodzaak of om rond te komen, maar om zichzelf te trakteren onder andere op de luxe die ze op sociale media voorbij zien komen’, vertelt hij. ‘Voor veel van deze jongeren is het een kwestie van identiteit, van erbij horen, van zich volwassen willen voelen.’
‘Sommige van mijn parfums heb ik cadeau gekregen, maar voor de meeste heb ik zelf gewerkt’, vertelt Wolf. ‘Voor mij zijn hygiëne en goed ruiken belangrijk, en een parfum dat dat onderstreept, is een investering in mezelf. Daarom neem ik vakantiewerk aan, zodat ik mezelf dat kan veroorloven.’
Voor velen is een geur niet zomaar een parfum—het is een droom in een flesje. Neem Amory, die geduldig spaart voor Penhaligon’s The Blazing, een geur met een prijskaartje van 250 tot 270 euro. ‘Dat is mijn ultieme droomparfum’, zegt hij. En Leon, die zijn zinnen heeft gezet op Angel’s Share van Kilian, deelt dat gevoel: ‘Het heeft noten van appel en warme kruiden, ideaal voor het najaar. Een fles kost rond de 250 euro. Pittig, maar het is de investering waard.’
Een zegen voor nichemerken?
Het idee dat jongeren hun vrije tijd opofferen om te werken voor luxeartikelen voelt misschien wrang, maar in vergelijking met de zorgwekkende trend waarbij tieners al naar antiagingcrèmes grijpen, lijkt deze fascinatie voor geuren bijna onschuldig. De rage rond nicheparfums zou zelfs een zegen kunnen zijn voor ambachtelijke parfumhuizen, die vaak overschaduwd worden door de mainstreammerken. Zo zag het luxeparfummerk Byredo uit Stockholm vorig jaar een sterke groei met dubbele cijfers. Ook Creed, een ander geliefd nichemerk onder jongeren, haalde een omzet van meer dan 250 miljoen euro.
Een succes dat merken hebben te danken aan de beïnvloedbare aard van jongeren? Trendwatcher Tom Palmaerts betwijfelt het: ‘Dankzij sociale media kunnen we onze niche-interesses beter ontwikkelen en verfijnen. In de jaren negentig was het voor een tiener met een passie voor parfum lastig om leeftijdsgenoten te vinden met dezelfde interesse. Nu kan dat wel.’
Hier koop je nicheparfums in België
– Senteurs D’ailleurs: Stefaniaplein 1A, 1050 Brussel. senteursdailleurs.com
– Necessities: Steenhouwersvest 28, 2000 Antwerpen. necessities-antwerp.be
– Il Profumo Verso, Lange Gasthuisstraat 9, 2000 Antwerpen. verso.com
– Beauty by Kroonen: Lebeaustraat 67, 1000 Brussel. beautybykroonen.com
– Parfum d’Ambre: Baljuwstraat 45, 1050 Brussel. parfumdambre.be
– Liquides Confidentiels: Rue Saint-Jean 12, 5000 Namur. liquidesconfidentiels.com
– Place Vendôme, Menenstraat 2/A, 8560 Wevelgem. placevendome.be
– Parfuma, Eiermarkt 31, 2000 Antwerpen. parfuma.com
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier