Leesvoer voor onderweg: 10 zomerse boekentips van de redactie

© Getty Images
Redactie Knack Weekend

Zomervakantie betekent ook dat er eindelijk tijd is om te lezen. Welke boeken zijn echt de moeite? Van thrillers tot romantiek: tien boekentips van de redactie.

1- ‘Je bent hier’ van David Nicholls (MH) 

Meeslepende liefdesromans met de nodige portie humor en drama: het is intussen het handelsmerk van bestsellerauteur David Nicholls – je kent hem ongetwijfeld van de Netflix-hit ‘One Day’. In ‘Je bent hier’ volgen we twee nieuwbakken en ietwat eenzame singles tijdens een tiendaagse wandeltocht aan de Engelse kust. Als lezer ben je niet alleen getuige van de mooie landschappen om hen heen, maar ook van een zich langzaam ontvouwende liefde en de bijbehorende twijfels en onzekerheden. Met dank aan een flinke scheut typisch Britse humor wordt het verhaal op geen enkel moment te zwaar of gezapig. Wie niet graag leest, zal het verhaal binnen afzienbare tijd ook kunnen ontdekken op het kleine scherm. 

Uit bij Uitgeverij Meulenhof, 336 p., vanaf 22.99 euro

2- ‘Hier kom ik nog op terug’ van Rob Van Essen (MH)

Op verloren momenten tijdens de zomermaanden dreigt men weleens te verzanden in gepieker over fouten in het verleden. Wat zou je doen als je de kans had om bepaalde dingen recht te zetten? Exact die vraag staat centraal in ‘Hier kom ik nog op terug’, de roman waar Nederbelg Rob Van Essen zijn tweede Libris-literatuurprijs mee wist binnen te halen. Het hoofdpersonage is Rob Hollander die via een oud-studiegenoot in Los Angeles met zijn eigen verleden geconfronteerd wordt. Op geheel typische wijze versmelt Van Essen het mogelijke met het onmogelijke. Hij bedient zich van een taal die ontdaan is van overbodige tierlantijntjes zonder aan schoonheid in te boeten. Het doet je nadenken over je eigen heden en verleden, zonder dat je er hoofdpijn aan overhoudt. Strandlectuur op niveau. 

Uit bij Atlas Contact, 400 p., vanaf 24.99 euro

3- ‘Ik die nooit een man heb gekend’ van Jacqueline Harpman (LL)

‘Ik die nooit een man heb gekend’’ speelt zich af in een post-apocalyptische wereld, waar een groep van 39 vrouwen al jaren gevangen zit in een ondergrondse cel. We volgen het jongste meisje van de groep: de enige die geen herinneringen meer heeft aan de buitenwereld. Vanuit haar unieke perspectief kijken we met een nieuwe blik naar universele thema’s zoals eenzaamheid, intimiteit en vrouwelijke vriendschap. We volgen haar dagelijkse realiteit in de cel, totdat… de poorten op een dag plotseling opengaan. Het boek, oorspronkelijk geschreven door de Belgische auteur en psychoanalytica Jacqueline Harpman in 1995, bewijst tijdloos te zijn door een veelheid aan herkenbare topics, existentiële vraagstukken en een sterke feministische ondertoon. Een boek dat je gegarandeerd aan het denken zet en nog lang nazindert!

Uit bij Transit Books, 208 p., vanaf 11 euro (prijzen variëren o.b.v. cover)

4- ‘Welzijn’ van Nathan Hill (LP)

Na zijn bestseller De Nix overtuigt Nathan Hill ook met Welzijn. In deze roman tackelt hij onderwerpen zoals het huwelijk, gentrificatie, het ouderschap en fake news. Hoofdpersonages Jack en Elizabeth ontmoeten elkaar tijdens hun studie in het Chicago van de jaren negentig. Ze zijn als jonge studenten onafscheidelijk. Twintig jaar later zijn ze al geruime tijd getrouwd en hebben ze een zoontje. Van hun idealen uit de nineties is niet veel meer over. We volgen hen terwijl ze zich vastklampen aan wat geweest is. Klinkt heel zwaar, maar is vaak net heel grappig. Deze klepper van meer dan zeshonderd pagina’s lees je in één ruk uit op vakantie.

Uit bij De Bezige Bij, 655 p., 29.99 euro 

5- ‘Het schaarse licht’ van Nino Haratischwili (LP)

De Georgisch-Duitse schrijfster Nino Haratischwili pent graag epische romans. Net zoals Het achtste leven is ook Het schaarse licht een serieuze klepper, die je niet wil neerleggen. Drie Georgische vriendinnen ontmoeten elkaar na jaren voor het eerst opnieuw in Brussel voor de fototentoonstelling van hun vierde vriendin Dina, die jaren geleden gestorven is. Via de foto’s in de expo duiken we de geschiedenis in van de vier vrouwen, maar ook de geschiedenis van een door oorlog en revolutie verscheurd land. Vriendschap, tot mislukking gedoemde liefde, verraad, familieruzies en opgroeien tijdens het perestrojka-beleid: het komt allemaal aan bod in de lijvige roman.

Uit bij Meridiaan, 780 p., 34.99 euro

6- ‘Tosca’ van Maud Vanhauwaert (JL)

Dat Maud Vanhauwaert kan toveren met taal was geen nieuws. Als voormalige stadsdichter van Antwerpen staat de ingeweken West-Vlaamse bekend om haar spitsvondige poëzie, met Tosca waagde ze zich voor het eerst aan een roman. In een lange brief aan haar uitgever Daniël licht May, een vertaalster, toe waarom haar beloofde werk op zich laat wachten. De reden? De jonge, maar levensmoeë Aline kwam op haar pad, en May ziet het als haar plicht om haar er bovenop te helpen. Ze heeft alleen niet door dat de toxische relatie grote gevolgen heeft voor haar eigen leven. Bovendien wordt het gaandeweg onduidelijk wie nu juist wíe nodig heeft. In haar debuut – dat op de shortlist voor de Libris Literatuurprijs belandde – wisselt Vanhauwaert proza af met poëzie. Een roman die beklijft. 

Uit bij Das Mag, 243 p., 24.99 euro

7- ‘Yellowface’ van Rebecca F. Kuang (CVP)

Yellowface volgt het verhaal van June Hayward, een aspirant-schrijver die worstelt met haar eigen – mislukte – literaire carrière. Wanneer haar vriendin en succesvolle auteur Athena Liu onverwachts overlijdt, beslist June haar ongepubliceerde manuscript over Chinese arbeiders tijdens de Eerste Wereldoorlog te stelen en uit te geven onder haar eigen naam. Of toch bijna haar eigen naam: June Hayward wordt het etnisch ambigue Juniper Song, omdat ze ervan overtuigd is dat verhalen van minderheden meer succes oogsten. Naarmate het verhaal vordert, begint haar zorgvuldig opgebouwde façade barsten te vertonen. Deze satirische roman verkent thema’s zoals plagiaat, sociale media, racisme en culturele toe-eigening en werd door meer dan 200.000 lezers verkozen tot de winnaar van de Goodreads Choice Award voor Beste Fictie.  

Uit bij The House Of Books, 315 p., 15 euro

8- ‘Hoe vermoord ik mijn familie?’ van Bella Mackie (MH)

De meeslepende thriller ‘Hoe vermoord ik mijn familie’ is eerder een guilty pleasure dan hoogstaande literatuur, maar soms wil je oververhitte brein nu eenmaal ontspanning zonder inspanning. Het nogal moordlustige en door en door slechte hoofdpersonage belandt ironisch genoeg in het gevang voor een moord die ze niet gepleegd heeft. Aan de hand van flashbacks doet ze haar familiegeschiedenis en haar ontluisterende moordparcours uit de doeken. Het hele verhaal lang vraag je je af hoe iemand in godsnaam in staat is tot zulke gruweldaden zonder geveld te worden door een verpletterend schuldgevoel. Een oefening in empathie én in snellezen: het verhaal is zo meeslepend dat we er herhaaldelijk de slaap voor gelaten hebben. 

Uit bij The House of books, 382 p., 15 euro 

9- ‘In augustus zien we elkaar’ van Gabriel García Márquez (CVP)

Tien jaar na zijn overlijden verschijnt de nieuwe roman van Nobelprijswinnaar voor de Literatuur Gabriel García Márquez. Het hoofdpersonage Ana Magdalena Bach reist elk jaar op 16 augustus naar een Caribisch dorpje om bloemen op het graf van haar moeder te leggen. Daar beleeft ze ook ieder jaar een onenightstand met een andere man, vooraleer terug te keren naar haar gezin. De ervaringen op het eiland en de ontmoetingen met de mannen laten een grote indruk na op Ana, die begint te twijfelen aan haar huwelijk. Deze novelle was oorspronkelijk bedoeld als onderdeel van een dikker boek, maar werd nooit afgemaakt door Marquez’ strijd met Alzheimer. ‘In augustus zien we elkaar’ is een verhaal op maat gemaakt van een zomerse dag. 

Uit bij J.M. Meulenhoff, 128 p., 20,99 euro

10- ‘Je bent prachtig’ van Ann Napolitano (CVP)

‘Je bent prachtig’ is een eerbetoon aan Louisa May Alcotts ‘Little Women’ en vertelt het verhaal van de zussen Padavano. Sylvie is de dromer, Cecelia de kunstenares en Emeline is de zorgzame in de familie. Julia, de oudste en meest ambitieuze zus, trouwt met de introverte William Waters. De geheimen en trauma’s uit Williams verleden stellen echter hun huwelijk en de band tussen de zussen op de proef. Dit ontroerende en realistische familieportret over loyaliteit, veerkracht, verlies en spijt toont aan hoe mentale gezondheid niet alleen invloed heeft op onszelf, maar ook op de mensen van wie we houden. Het einde van deze roman laat je in tranen achter, dus houd zeker genoeg zakdoeken bij de hand.

Uit bij Luitingh Sijthoff, 480 p., 24.99 euro

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content