Hamburg wil autovrij worden

© Reuters

De Duitse metropool Hamburg wil het gebruik van de auto in de hele stad onnodig maken. In de volgende twintig jaar wordt daarvoor een enorm netwerk van groene zones en fiets- en wandelpaden aangelegd.

Hamburg ziet het groots: over twintig jaar moet het mogelijk zijn om de hele stad te verkennen via de fiets of te voet. De stad wil daarvoor de bestaande groene zones, zoals parken, speeltuinen en recreatiedomeinen met elkaar verbinden en zo een netwerk van fiets- en wandelpaden creëren. Bovendien komen er groene verkeersassen tussen de buitenwijken en het centrum.

Het groene netwerk heeft bijkomende voordelen, zegt de stad. Het maakt niet enkel menselijk verkeer mogelijk, maar geeft ook dieren de kans om zich veilig door de stad te verplaatsen. Door de aanleg van grote groengebieden midden in de stad, zullen inwoners minder de behoefte voelen om de stad in het weekend te ontvluchten. Dat dringt het gebruik van de wagen nog verder terug, hoopt het stadsbestuur.

Klimaat

Tot slot vormt het netwerk een belangrijk wapen in de strijd tegen de klimaatverandering en de gevolgen daarvan. De groene zones en assen absorberen CO2 en andere luchtvervuiling, en wapenen de stad tegen de gevolgen van de klimaatverandering, zoals de stijgende zeepspiegel en superstormen.

Als havenstad is Hamburg kwetsbaar voor overstromingen. De kans dat die er komen is groot. In de afgelopen zestig jaar steeg het waterpeil al met 20 centimeter. Uit cijfers van de overheid blijkt dat het springtij tegen het einde van deze eeuw met meer dan een meter kan stijgen.

Tot slot heeft het netwerk ook puur economische voordelen voor de stad. Er gaat weliswaar waardevolle bouwgrond verloren voor woningen en bedrijven, maar daar tegenover staat een meer leefbare stad, die meer kans heeft om hooggeschoolde en jonge mensen aan te trekken. (IPS/MS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content