Bekende Vlamingen krijgen stapels geschenken: is deze vorm van marketing de toekomst?
Nodig een twintigtal bv’s uit, dompel hen onder in tal van nieuwigheden en nieuwe merken en laat hen via sociale media en televisie je uithangbord zijn. Dat is waar ‘The Gift Suite’ ongeveer op neerkomt, een event dat op dinsdag voor het eerst plaatsvond in Antwerpen.
Friends of the Brands, een pr- en communicatiebedrijf uit Nederland, lanceerde dit concept enkele jaren geleden met succes in Amsterdam. Omdat ze heel wat potentieel zien in deze nieuwe vorm van marketing waarbij ‘celebrity endorsement’ een centrale rol speelt, brachten ze hun idee naar ons land.
De dames van Friends of the Brands hebben natuurlijk het warm water niet uitgevonden. Al sinds jaar en dag worden beroemdheden uit Hollywood voor de kar gespannen van allerhande labels. Producten waar sterren mee gespot worden op televisie, in magazines of via sociale media hebben, hoe je het nu draait of keert, een aantrekkingskracht op consumenten.
‘Geven is het nieuwe nemen’
Op dinsdag was het Antwerpse boetiekhotel De Witte Lelie het decor van de eerste Belgische ‘Gift Suite’. Drie suites van het hotel werden omgevormd tot luxueuze uitstalramen waar merken als KitchenAid en Marlies Dekkers het beste van zichzelf gaven om de bekende Vlamingen te overtuigen. Omdat ‘geven het nieuwe nemen is’, moest iedereen een geschenkje meenemen voor een kindje van de dienst Oncologie van het Universitair Ziekenhuis in Antwerpen.
Maar hoe staan de bv’s hier tegenover? Voelen zij zich ok bij het krijgen van zoveel leuks? ‘Voor mij is dit de eerste keer. Ik krijg eigenlijk nooit geschenkjes toegestuurd’, klinkt het bij Safety First-acteur Matteo Simoni. ‘Ik vind het een toffe manier op nieuwe producten te ontdekken, producten die ik anders ook zou kopen.’
Weinig glitter en glamour in Vlaanderen
Worden bekende mensen overspoeld met geschenken, of valt het allemaal wel nog mee in de Vlaamse showbizzwereld? ‘De glitter en glamour in Vlaanderen is echt nog beperkt’, vertellen zowel acteur Louis Talpe als actrice en social media-fenomeen Joy Anna Thielemans. ‘Ik vind het een leuke manier van samenwerken met merken. Als je achter een product staat, dan heb ik er geen probleem mee om dit aan andere mensen te vertellen’, gaat Louis Talpe verder. ‘Want hoeveel moeten merken anders niet investeren in reclamecampagnes om hetzelfde te bereiken.’
Joy Anna Thielemans, een echte ‘social media addict’, is het daar volledig mee eens. ‘Al vind ik het erg belangrijk dat het gaat om het delen van je eigen ervaringen. Het komt erg goedkoop over als iemand een item post op Instagram en daar ‘dankjewel …’ bij schrijft. Dan is het niet naturel, maar erg geforceerd.’
Geen jaloezie
En zijn bekende Vlamingen voor ieders kar te spannen of zijn ze selectief? ‘Als mensen me iets aanbieden en willen dat ik het draag of gebruik, dan moet het me echt liggen. Ik vind het bovendien zelfs leuk om jonge, veelbelovende ontwerpers te steunen. Maar er zijn grenzen, ik kan niet voor iedereen goed doen’, vertelt Josje Huisman, de blonde deerne van K3.
Wanneer we de bekende Vlamingen polsen naar eventuele jaloerse opmerkingen over deze geschenken, dan zijn ze het er unaniem over eens dat dit hen onbekend is. ‘Vlamingen zijn nuchter, er wordt daar ook niet zoveel over nagedacht’, aldus Louis Talpe. ‘En het feit dat we vandaag ook geschenkjes moesten meebrengen voor de zieke kindjes was voor mij nog de grootste reden om hierop ja te zeggen’, besluit Matteo Simoni.
De celebs, met onder meer ook Astrid Bryan, Natalia en Kevin Janssens, lieten zich de geschenkjes welgevallen. Benieuwd of we binnenkort die merken zullen zien opduiken via allerhande media én of ‘The Gift Suite’ in zijn opzet geslaagd is. We kunnen zonder twijfel stellen dat dit soort van marketingstrategieën een mooie toekomst wacht. (AB)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier