Belgisch & duurzaam tassenlabel Dcember: ‘Leren handtassen worden mooier met de jaren’
De Belgische ontwerpster Florien Pénard richtte, na enkele jaren Italië en Dubai en ervaringen in de mode, een eigen tassenlabel op. De twee vereisten: het moest een duurzaam én tijdloos merk zijn.
Florien Pénard studeerde na een middelbare schoolcarrière op dé Kunsthumaniora aan de Modeacademie van Maastricht. Na haar studies werkte ze voor Kenzo in Parijs. Daarna kwam ze via haar job voor Dirk Bikkembergs in Italië terecht. Toen haar man, die piloot is, in Dubai gestationeerd werd, verhuisden ze voor enkele jaren naar de moderne stad in de Verenigde Arabische Emiraten, waar ze aan de plaatselijke Franse modeacademie ESMOD doceerde . Intussen woont de ontwerpster terug in België met haar gezin, en lanceerde ze haar eigen duurzame tassenmerk Dcember.
Duurzaamheid is nog lang niet de norm in de mode-industrie. Niet alleen kiezen (grote) merken nog te vaak voor vervuilende productieprocessen, onethische werkwijzen en materialen die allesbehalve duurzaam zijn; ze zijn er ook op gebrand om consumenten zo vaak mogelijk nieuwe producten te laten kopen.
‘Ik ben geen geitenwollensokken hippie’
Voor die duistere kant van de mode wil Florien Pénard, de bezielster van het Belgische tassenlabel Dcember, een alternatief bieden. Haar ontwerpen worden gemaakt van duurzame, natuurlijke materialen en worden geproduceerd op een eerlijke manier. Haar grote sterkte is dat ze tassen ontwerpt die stijlvol zijn én met behulp van accessoires een nieuwe look kunnen krijgen. Zo geraken consumenten hun geliefde tassen nooit beu en koesteren ze hen een leven lang.
Slow fashion als reactie op het moordende tempo van de huidige mode-industrie en de onethische en vervuilende manier produceren hoeft niet saai of stijlloos te zijn. Dat bewijst Florien Pénard.
Bouwstenen
‘Voor je huis maak je bewuste keuzes, omdat een interieur een grote investering is en je niet ieder jaar alle stukken inwisselt. Toen ik op zoek ging naar een manier om een duurzaam product te ontwikkelen, dat ook voldoet aan de consumptiemaatschappij, wilde ik op dezelfde manier te werk gaan als het inrichten van een huis. Daar haalde ik de inspiratie om te werken met inwisselbare componenten. Zo krijgen ze een nieuwe look, maar ook een nieuwe functie: een handtas wordt bijvoorbeeld met een simpele aanpassing een rugzak. De verveling steekt snel de kop op bij mensen, maar op deze manier hoop ik die verveling te snel af te zijn.’
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Drievoudige duurzaamheid
De tassen van Dcember zijn duurzaam omwille van drie redenen: ze zijn gemaakt van gecertifieerde, duurzame materialen; ze worden eerlijk geproduceerd in Italië; en ze hebben als doel om lang mee te gaan en mooier te worden hoe langer je ze draagt.
‘Mijn grootmoeder was een grote handtassenverzamelaar. In iedere stad waar ze kwam, kocht ze een handtas. Ze heeft me er heel wat geschonken en het leer is nog altijd mooi. Vroeger werden producten dan ook gemaakt om lang mee te gaan. Nu slijten producten sneller.’
‘We werken met fabrikanten in Italië, die kleinschalig produceren. Er wordt heel veel met de hand gedaan en met kwalitatieve machines. We bezoeken de fabriek minstens een keer per seizoen om hen op het hart te drukken dat we duurzaamheid nastreven. 100% controle zal je nooit kunnen hebben, maar je moet een vertrouwensband creëren met de contactpersonen ter plaatse. Ik heb acht jaar in Italië gewerkt en gewoond, ik spreek de taal en ik ken de cultuur; dat heeft zijn voordelen tijdens het samenwerken.’
‘Hout en leer zijn warme, natuurlijke materialen, wat ik verkies boven koude materialen zoals metaal. Het leer komt van een Italiaanse looierij, die vegetaal gelooid leer aanbiedt. Het was een lange zoektocht, aangezien ik maar een kleine afname nodig heb, maar we hebben een leverancier gevonden die een stock service aanbiedt in een kleine kwantiteit, maar met een breed kleurengamma.
De prijs van gelooid leer ligt heel wat hoger, maar het is de enige manier dat ik te werk wil gaan.
De prijs van gelooid leer ligt heel wat hoger, maar het is de enige manier dat ik te werk wil gaan. Het hout komt van Brazilië, van een leverancier die duurzaam ontbost. We zouden liever met lokaal hout werken, maar dat was helaas geen optie.’
Educatie
‘Dubai is een nieuwe stad, waar ik weinig bewondering voor heb. De oude Arabische cultuur is erg interessant en de natuur rondom Dubai kan heel mooi zijn, maar het is een beetje Las Vegas in het Arabisch. Je zit midden in een woestijn, er is niets vatbaar voor leven en er gaat enorm veel energie naar alles wat er leeft. De stad had een wit blad om mee te beginnen en toch hebben ze in mijn ogen veel fouten gemaakt. Ik stond ervan versteld dat ze niet geleerd hebben van de flaters die wij hebben begaan in onze steden. Ze hebben totaal geen rekening gehouden met de natuur rond hen heen.’
‘Toen we terugkwamen van Dubai, hadden we een soort tegenreactie. We hebben onze kinderen ingeschreven op de Steinerschool. Zij behoren tot een nieuwe generatie, die zich meer vragen lijkt te stellen bij de manier waarop we met onze aarde omgaan. Ze stellen kritische vragen en hebben een groot bewustzijn. Het is van groot belang dat we deze generatie goed begeleiden en hen opvoeden op een duurzame manier.’
In de huidige consumptiemaatschappij worden kinderen met de paplepel ingegoten dat je alles kan kopen voor een peulenschil.
‘In de huidige consumptiemaatschappij worden kinderen met de paplepel ingegoten dat je alles kan kopen wat je wil en dat voor een peulenschil. Hoewel er veel jongeren zijn die zich hier vragen bij stellen, zijn er even goed die de verkeerde attitude tegenover kledij worden aangeleerd. Ik snap dat tieners willen experimenteren en hun stijl nog moeten vinden, maar waar eindigt dat? Wij verknipten onze kleren en zochten op die manier naar nieuwe stijlen, vandaag gaan de oude collecties de vuilnisbak in en worden er gewoon nieuwe kleren gekocht die aansluiten bij de trends.’
Creatieve geesten
‘Ik ontwerp voor een creatieve en eigenzinnige vrouw, creatief in de brede zin van het woord. Zakenvrouwen zijn even goed creatief, op hun manier. Dcember vrouwen zijn vrouwen van alle leeftijden, die op zoek zijn naar iets wat hun persoonlijkheid versterkt en verlengt in plaats van trendstukken. Het zijn vrouwen die een bepaalde durf hebben en bewust leven. Ze maken bewuste keuzes voor hunzelf en kinderen en ze geloven in de toekomst.’
Duurzame merken waar de ontwerpster naar opkijkt p>
p>
Building Block: Een klein opkomend tassenmerk dat minimalisme ademt. p>
Filippa K: Dit Zweedse merk draag ik heel veel, ik hou van hun stijl en visie. p>
Ancient Greek Sandals: Deze sandalen van vegetaal gelooid leer worden met de hand gemaakt door ambachtslui. p>
Swedish Hasbeens: Dit schoenenmerk is een grote inspiratie omwille van de combinatie hout en vegetaal gelooid leer. Ze hebben het traditionele gegeven van de klomp op een modieuze, elegante manier geïnterpreteerd. p>
(LP)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier