Consument minder kwetsbaar wanneer diverse modellen gebruikt worden

16/06/17 om 15:41 - Bijgewerkt op 19/06/17 om 14:56

Spiegeltje spiegeltje aan de wand, body image haalt ook in de wetenschap de bovenhand. Onderzoek van de Universiteit van Florida (FSU) heeft aangetoond dat we ons beter voelen bij en ons minder spiegelen aan campagnes die modellen met een maatje meer afbeelden.

Een onderzoek aan de Universiteit van Florida heeft aangetoond dat we ons beter over onszelf voelen wanneer we beelden van plus-size modellen voorgeschoteld krijgen dan wanneer we beelden van hyperslanke modellen te zien krijgen. De ietwat kleinschalige studie onderzocht 49 vrouwen die allemaal aangaven dat ze gewicht wilden verliezen en confronteerde hen met foto's van verschillende modellen, waarna de vrouwen onder andere moesten aangeven hoe ze zich na het bekijken van die foto's over hun eigen lichaam voelden. Dat body image en psychologisch welzijn nauw verbonden zijn is al een aantal jaren bewezen, maar helpt het écht wanneer merken beroep doen op vrouwen met een maatje meer? Vrouwen die nog steeds de titel model dragen en buitenprop...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 4 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners