Gedurfde zet: het bijzondere verhaal achter de populaire Bold Chair

Amélie Rombauts
Amélie Rombauts Journalist Knack Weekend

Met verwarmingsbuizen en een erg lange sok: zo begon het verhaal van de Bold Chair, die nu in het huishouden van heel wat designliefhebbers terug te vinden is. Chef Design Amélie Rombouts dook in de opmerkelijke ontstaansgeschiedenis van de kleurrijke zitmeubels.

Naam: Bold Chair
Ontwerper: Big-Game voor Moustache
Eerste uitgave: 2010

De blauwe. De gele? Of toch de rode. Moeilijk te zeggen in welke kleur ik de Bold Chair het vaakst zie opduiken in interieurreportages. Maar dat de stoel overal is, staat vast. Intussen uitgegroeid tot een volledige familie zitmeubelen – waaronder de net gelanceerde Extra Bold sofa – bestaat het ontwerp in een waaier aan tinten, kleurencombinaties en prints. Precies die variatie maakt het zo populair, vooral bij een publiek geboren na 1980 dat ook de chubby vorm en speelse excentriciteit weet te waarderen. Toch ligt de oorsprong van de Bold Chair in een periode die zelden met frivoliteit geassocieerd wordt.

‘Het begon allemaal met onze fascinatie voor modernistisch buismeubilair, het werk van Mart Stam en Marcel Breuer’, vertellen productdesigners Augustin Scott de Martinville, Grégoire Jeanmonod en Elric Petit. De Fransman, de Zwitser en de Belg vormen samen het designcollectief Big-Game.

Bold Chair
De Bold Chair zit vandaag in de vaste collecties van het MoMA in New York en het Vitra Design Museum in Weil am Rhein. © GF

Toen begin jaren nul de eerste software voor 3D-design uitkwam voor de pc, gingen ze er, vers van de schoolbanken, mee experimenteren. ‘We speelden met dikte, met volume – zoals grafisch ontwerpers met het gewicht van letters spelen. We bliezen de buisvorm op om die comfortabel te maken.’ Prototypes werden gebouwd uit onder meer verwarmingsbuizen, tot het trio uitkwam bij een metalen structuur omhuld door stevig schuim. Voor de bekleding gingen ze aankloppen bij een sokkenfabrikant. ‘Speciaal voor ons produceerden die zelfs de langst mogelijke sok.’

Met het finale prototype trok Big-Game naar Milaan, waar Stéphane Arriubergé en Massimo Iorio er op slag verliefd op werden. Ze besloten ter plekke om een label op te richten, speciaal om de stoel uit te brengen: Moustache. ‘We hebben nog geprobeerd om het hen uit het hoofd te praten’, aldus het trio makers. ‘Een merk starten met zo’n excentriek ontwerp? Waanzin!’

Een instantsucces was de stoel niet. Zoals alle dingen die hun tijd wat vooruit zijn, bleek de dikkebuisstoel toch wat te vreemd om meteen begrepen te worden. Maar vijftien jaar later blijkt dat buikgevoel van Arriubergé en Iorio toch eerder geniaal dan gek.

Vanaf 480 euro. moustache.fr

Lees ook: Tijdloos Knoll-model: het verhaal achter de elegante ontwerpen van designer Florence Knoll

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise