Culinair Culinair Waarom moet ik een voorschot betalen als ik reserveer? 'We moeten gasten een beetje opvoeden' No-shows. Tien jaar geleden kende geen enkele gast die uitdrukking, vandaag zijn ze het regelmatig, zo blijkt. Wij vroegen restaurateurs naar hun oplossingen voor het veelvoorkomende probleem.
Culinair Culinair Is de klant intolerant of ambetant? 'Ze vermijden een heel menu lang gluten en eten dan toch het koekje bij de koffie' Sommige mensen gaan in shock als ze een pinda eten, anderen krijgen krampen van gluten en nog anderen vinden rozijnen vies. Al die dingen komen op het bord van de chef terecht.
Culinair Culinair Geven we geen fooi meer? 'Misschien worden we terug wat guller als de rekening betalen weer meer aandacht krijgt' Vroeger was het eenvoudig: je betaalde je rekening, liet wat wisselgeld liggen et voila, fooi. Maar nu we allemaal elektronisch betalen, doen we dat blijkbaar veel minder.
Culinair Culinair Trekken we massaal te veel foto's op restaurant? 'Klanten vragen een andere tafel omdat het licht niet goed zit' Een mooie post op sociale media is de mond-tot-mondreclame van 2023. Maar vandaag worden niet alleen borden gefotografeerd, maar ook serverende chefs gefilmd.
Culinair Culinair Is iedereen vandaag restaurantrecensent? 'Ook al zijn er 99 goede reviews, het is die ene slechte die je raakt' De web- of reserveringssite van het restaurant, Google en Tripadvisor, je kunt vandaag op heel wat plaatsen je mening kwijt. Maar is dat ook een goed idee?
Human Interest Human Interest Niet meer dan beleefd: hoe achterhaald is etiquette? Geef zout altijd rechts door en sta op als er iemand binnenkomt. Nu december voor de deur staat, dringt een opfriscursus feestetiquette zich op. Maar hoe relevant zijn deze oude gedragscodes nog?