Smart, maar anders
Met de Forfour lanceert Smart zijn derde modellijn in zeven jaar, meteen de eerste vierzitter. Was de start moeilijk, dan werd vorig jaar toch een recordverkoop van 124.700 stuks genoteerd en de Forfour, die in Eindhoven gebouwd wordt, moet dat aantal nog flink verhogen. Hoewel de nieuweling 40 procent van de onderdelen gemeen heeft met de Mitsubishi Colt is hem dat niet aan te zien : door het behoud van de Tridion-veiligheidscel, het principe van de verwisselbare bodypanels én een eigenzinnige styling staat ook hij buiten de meute. Volgens de ontwerpers zijn ook de joy of life en het rijplezier gebleven, maar dat is een zeer subjectieve uitspraak.
Het interieur oogt door de kleurencombinaties en het gebruik van de specifieke stoffen alvast ongewoon. De vondst met de centrale armsteun is zeer smart. Die kan niet alleen om zijn as draaien, maar ook weggekanteld worden, zodat de inzittenden achteraan hem als cupholder kunnen gebruiken. Verder werden er drie innoverende dakconcepten voorgesteld : een kunststofdak met generfd oppervlak, een glazen panoramadak met een oppervlak van 1,4 m2 en een elektrisch bediend glazen schuifdak. De achterbank kan glijden over een lengte over 15 cm, en dat is wel een beetje nodig om de inzittenden achterin wat ademruimte te geven. De rugleuningen van beide voorstoelen kunnen worden dichtgeklapt, zodat achterin met een beetje verbeelding een ‘lounge-gevoel’ ontstaat. De afgeronde kussens helpen de fantasie.
De Forfour is er voorlopig met drie Mitsubishi-benzinemotoren (1.1, 1.3 en 1.5 liter), die aan een manuele vijfbak of aan een zesbaksautomaat met toetsfunctie gekoppeld worden. Later dit jaar volgen nog twee turbodiesels. Opvallend is dat het gewicht bij de benzineversies onder de duizend kilogram blijft en het verbruik onder de 6 liter/100 km. Zelf toerden we met de 1.3 liter automaat in en rond Rome rond. Met een wagenpark van liefst dertigduizend Smarts is dat het Mekka van het merk. We vonden de Forfour prima accelereren en vlotter schakelen dan bij de tweezitters ooit het geval was en genoten van die moeilijk te omschrijven ‘joy of life’.
Het veiligheidspakket omvat de Tridion-veiligheidskooi, fullsize frontale airbags en zijdelingse airbags vooraan, vier schijfremmen, ABS en ESP (elektronisch stabiliteitsprogramma).
De prijzen variëren, afhankelijk van de motor, tussen 12.750 en 15.350 euro. Een beetje in de jonge traditie van het merk is er een lange lijst van opties. Snelle beslissers kunnen bij de introductie een blackbasic bestellen, daarvan worden er drieduizend gebouwd en verkocht tegen 11.600 euro. Dat is géén geld.
Pierre Darge
De eerste vierzitter van Smart heeft 40 procent van zijn onderdelen gemeen met de Mitsubushi Colt, maar wist zijn eigenheid te behouden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier