OLFACTORISCH PROFIEL
De tijd dat je zomaar een parfum kon kiezen, is voorbij. Toch klinken spraakmakende geuren als Scandal van Lanvin of Shocking van Schiaparelli mij in mijn huidige gemoeds- toestand als muziek in de oren. Hoeveel spannender zou het in- en uitladen van de wasmachine op een doordeweekse avond niet zijn met een paar druppels van die elixirs op mijn decolleté ? Helaas, die bestsellers van weleer zijn niet meer en een parfum kiezen puur op naam is passé. Vandaag wil je iets dat je op het lijf geschreven is, een iParfum zeg maar. Een parfum op maat is een optie als je veel tijd en geld hebt. “Zo’n 30.000 à 50.000 dollar, om iets preciezer te zijn”, vertelt Thomas Fontaine, parfumeur bij Jean Patou, aan de International New York Times. “Het duurste is de ontwikkeling”, licht hij toe. “Een geur ontwerpen voor slechts één persoon of voor een miljoen mensen : de kost is dezelfde.” Aan de andere kant van het spectrum heb je de meer dan duizend ontwerpen die parfumbedrijven elk jaar op de markt loslaten. Daar sta je dan. Voor wie graag het heft in eigen handen neemt, schreef journaliste Sofie Albrecht het boek Parfumwijzer (zie p. 34), een gids “om je te helpen ontdekken wat je graag ruikt, hoe je een parfum kiest en koopt, draagt en bewaart”. Voor wie liever lui dan moe is, bestaat er zoiets als perfume profiling, een dienst waarmee winkels hun klanten een parfum helpen te vinden dat bij hen past. Warenhuizen als Harvey Nichols en Harrods bieden ze aan, maar ook nicheparfumboetieks als Diptyque en Frédéric Malle. Ook dichter bij huis tref je een dergelijke dienstverlening aan in de betere parfumerie. Bij Necessities in Antwerpen gaat de familie Bocxtaele ervan uit dat het bij de service hoort. Bij Senteurs
d’Ailleurs in Brussel werken ze aan het idee om een olfactorisch profiel voor klanten op te stellen. Ook parfumerieketen Ici Paris XL is mee met de trend en deed een beroep op de diensten van parfumexpert en -consultant Michael Edwards. De parfumgoeroe, zoals hij soms genoemd wordt, citeert graag een quote die hij ooit in Allure magazine las : “Het juiste parfum
vinden is bijna even moeilijk als het vinden van de juiste man.” Zijn tactiek is om, op basis van wat je graag hebt, gerichte voorstellen te doen.
Op soortgelijke wijze werkt het
programma dat hij ontwikkelde voor de verkoopteams. In het boek Ici Paris XL Beauty Bible (uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts, 192 p., 29,95 euro) vind je een samenvatting van The Fragrance Wheel, zijn classificatiesysteem dat wereldwijd de referentie is voor de parfumindustrie. Elk jaar brengt Edwards een encyclopedie uit die alle bestaande parfums opneemt – meer dan 19.500 referenties ! Op zijn website www.fragrancesoftheworld.com vind je de Fragrance Finder, een tool die drie nieuwe parfums voorstelt op basis van jouw favoriet. Nu maar hopen dat er daar eentje tussen zit waarvan ook de naam tot je verbeelding spreekt.
delphine.stefens@knack.be
Delphine Stefens
“Het juiste parfum vinden is bijna even moeilijk als het vinden van de juiste man”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier