Olfactorisch experiment
Met de C4 sluit Citroën eindelijk weer aan bij de traditie die het merk groot maakte : eigenzinnigheid en originaliteit. Dat kan misschien verbazen omdat beide versies van de nieuweling op hetzelfde platform staan als de Peugeot 307, met het model 62 procent van de onderdelen gemeen hebben, maar niettemin een eigen gezicht meekregen. De styling is niet alleen origineel, ze is nog func- tioneel ook. De Cd van de berline bedraagt 0.29, die van de coupé waarmee we vandaag op stap gaan, zelfs 0.28. Dat er bovendien op een breed publiek gemikt wordt, blijkt uit het motorenaanbod met vijf benzinemotoren en drie turbodiesels met een common rail-systeem van de tweede generatie.
Binnenin valt het stuur met vaste naaf op (het midden van het stuur draait niet mee), waarrond de belangrijkste comfort- en rijhulpfuncties in vier duidelijke zones werden onderverdeeld. De rijgegevens die voor de chauffeur belangrijk zijn, worden recht tegenover hem weergegeven (waarbij de achtergrond van de toerenteller rood kleurt wanneer het maximale toerental bereikt wordt). De overige gegevens komen op een doorzichtig paneeltje, centraal bovenop het dashboard. Verder wordt het interieur opgefleurd door een parfumeur (we zijn in Frankrijk), met een keuze uit negen parfums, van AmbreSantal naar JasminMimosa.
Bij de levering van de auto ontvangt de klant een koffertje met drie geuren. Elke geur zit
in een hermetisch afgesloten patroon verpakt, waarvan de levensduur 45 dagen bedraagt, naar rato van drie werkuren per dag.
Verder werd het akoestische comfort geoptimaliseerd door extra dikke zijruiten, zorgen filters voor een zuivering van de inkomende lucht en kaatst een voorruit in athermisch glas de infraroodstraling terug. Nooit eerder gezien is het AFIL-systeem dat bij onvrijwillig overschrijden van de wegmarkeringen zonder indicatie van het knipperlicht, de chauffeur met een trilling onder het zitvlak waarschuwt. In optie kan de wagen ook van meesturende bi-xenon koplichten, parkeerhulp, een verklikker voor lage bandenspanning en een snelheidsbegrenzer voorzien worden.
Ons testexemplaar heeft de krachtige tweelitermotor in benzineversie onder de kap, die 180 pk op de voorwielen overzet en daarmee de krachtigste uit de reeks is. De prestaties zijn navenant (0-100 km/uur in 8,3 seconden), de wegligging indrukwekkend en de ophanging aan de stevige kant, terwijl het verbruik met 9,4 liter/100 km toch min of meer acceptabel blijft. Minder gelukkig waren we met de zware deuren en vooral met het instappen naar achteren.
Opmerkelijk is de zeer complete passieve veiligheidsuitrusting (zes airbags, ABS), aangevuld met twee schokvangers aan het motorblok die de kwetsuren aan de onderste ledematen van aangereden voetgangers moeten beperken.
Pierre Darge
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier