De terugkeer van de gentleman

Sofie Albrecht
Sofie Albrecht Sofie Albrecht is beautyjournaliste en mede-oprichtster van de blog Café Cosmétique

Geen androgyne twijfelgevallen meer te bespeuren in de parfumerie : de echte man is terug. En hij ruikt lekker, maar klassiek. De opvallendste tendens : kruidige houtaroma’s met een frisse aanzet, verpakt in sobere flacons met veel zwart en glas, en aangeprezen door klassieke, stijlvolle mannen. Die dragen negen van de tien keer een pak en kunnen, niet toevallig, zo naast de neocons gaan staan die nu in Amerika de plak zwaaien.

Fons Van Dyck, directeur van think I BBD0, legt de link met de tijdgeest : “Twee stromingen werden duidelijk zichtbaar bij het referendum over de Europese grondwet en de eventuele toetreding van Turkije : enerzijds had je mensen die daar heel open voor staan en anderzijds de groep die angstig reageerde. Voor die laatsten wordt het te veel. Ze gaan terugplooien op zichzelf, houden vast aan zekerheden en gevestigde waarden. De comeback van het maatpak illustreert de behoefte aan autoriteit.” In mode en beauty heerst dan ook het klassieke schoonheidsbeeld, dat gericht is op elegantie en perfectie, met aandacht voor details en vakmanschap. Nieuwigheden in de parfumerie zijn daarom opvallend klassiek : tijdloze aroma’s in een dito design, waarbij veilig zwart, de kleur van de stijl, domineert.

Niet toevallig dus dat zwart het thema is van Ralph Laurens nieuwe Polo-versie, een universum dat draait rond de kwaliteit, traditie en smaak van de typische American Style. Polo Black (EDT 40 ml : 38,52 euro) is een kruidige houtgeur die de oudere, gesofisticeerdere broer van het Polo Blue-jongetje zal aanspreken. Soortgelijke luchtjes worden uitgebracht door Azzaro ( Silver Black : EDT 50 ml : 48 euro) en Davidoff ( Silver Shadow EDT 50 ml : 49 euro), waar zwart wordt afgewisseld met een streepje zilver of glas. Ook Givenchy speelt met zwart : de flacon van Very Irresistible for men (EDT 50 ml : 45,10 euro) loopt vloeiend van zwart naar groen, wat het duistere kantje van deze groene geur perfect illustreert. De flacon is een technisch hoogstandje, net zoals die van Dior Homme (EDT 50 ml : 51,44 euro) : op het eerste gezicht bedrieglijk eenvoudig, maar het was een hele uitdaging om de verstuiver op een esthetische wijze te verbergen.

Die aandacht voor details blijkt ook uit de verfijnde geur, die de verschillende facetten van Florentijnse iris verkent. Françoise Donche, artistiek directeur van de parfums Givenchy, had gesofisticeerdheid voor ogen bij de creatie van Very Irresistible for men : “Er is een verplichting tot raffinement, we hebben onze wortels immers in de haute couture.” Zo zal ze nooit frisse fruitnoten gebruiken : “Die zitten in basisproducten met een zeer toegankelijk imago, zoals shampoos van een paar euro. Het zijn aangename geuren, maar niet erg gesofisticeerd. Ik zoek iets precieus en zeldzaams en gebruik dus geen materialen die bekendstaan als functioneel en goedkoop.” Die notie van elegantie, Franse chic en aandacht voor details is de essentie van de huisstijl, meent Isabelle Gex, vice-president marketing parfums bij Givenchy.

Dat geldt ook voor de mannenmode, waar artistiek directeur Ozwald Boateng die Franse chic een moderne schwung meegeeft. Boateng bouwde op Savile Row, het Londense walhalla der kleermakers, een stevige reputatie op met elegante maatpakken met een perfecte snit, en lijkt de geknipte man voor de job. “Mijn uitdaging is het heruitvinden van de Franse gentleman, waarbij ik me laat inspireren door de stijl en elegantie van Hubert de Givenchy“, vertelde hij bij zijn aanstelling eind 2003. Hij kan het ijzer maar beter smeden wanneer het heet is : de tijdgeest heeft hij alvast mee.

Sofie Albrecht

TIJDLOZE AROMA’S IN EEN DITO DESIGN, WAARBIJ VEILIGZWART DOMINEERT.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content