Van Steenbergen is meer dan een modeontwerper; hij werkt ook al jaren in de theaterwereld, waar hij onder meer decors en kostuums voor opera, toneel en ballet bedenkt. De strakke neoklassieke inkomhal van zijn herenhuis straalt alvast de nodige theatraliteit uit. 'De monumentale hal is bijna een theaterdecor', beaamt hij. Een halve verdieping hoger betreed je de vestibule, imposant dankzij z'n majestueuze trap en vleugel. Licht valt rijkelijk van boven aan de trap naar binnen. Nergens in ons land, ook in Brussel niet, zijn de herenhuizen van rond de vorige eeuwwisseling zo monumentaal als in Antwerpen. Gefortuneerde Antwerpenaren van toen waren een beetje hoogmoedig en waren gek op statige decors en elegantie.
...

Van Steenbergen is meer dan een modeontwerper; hij werkt ook al jaren in de theaterwereld, waar hij onder meer decors en kostuums voor opera, toneel en ballet bedenkt. De strakke neoklassieke inkomhal van zijn herenhuis straalt alvast de nodige theatraliteit uit. 'De monumentale hal is bijna een theaterdecor', beaamt hij. Een halve verdieping hoger betreed je de vestibule, imposant dankzij z'n majestueuze trap en vleugel. Licht valt rijkelijk van boven aan de trap naar binnen. Nergens in ons land, ook in Brussel niet, zijn de herenhuizen van rond de vorige eeuwwisseling zo monumentaal als in Antwerpen. Gefortuneerde Antwerpenaren van toen waren een beetje hoogmoedig en waren gek op statige decors en elegantie. Tim Van Steenbergen ervaart zijn huis als theaterarchitectuur. Daardoor is het de gedroomde plek voor iemand die zijn leven achter de scène van het toneel slijt. Van Steenbergen heeft een stille, meditatieve kant en heeft zo'n huis nodig om zich terug te trekken. 'Het gaat om meer dan het vormelijke aspect van de architectuur, ook de ziel en de geschiedenis raken mij. Het pand werd in 1890 gebouwd voor de familie Nottebohm. Als je je fantasie gebruikt, komt het opnieuw tot leven. Ik zie hoe de bedienden zich hier via allerlei trappen en gangetjes een weg banen. Veel bewoners van dit soort panden renoveren te drastisch, gooien er alles uit en creëren open ruimtes. Ik hou van de afgesloten kamers die zich pas blootgeven na het openen van de deuren. Wie zo'n huis betrekt moet oog hebben voor details en relicten. Zo vond ik in een kast een stukje krantenpapier uit 1907, toen de Russische tsaar Antwerpen kwam bezoeken. Je moet dus een beetje archeoloog zijn in je eigen woning.' 'Op die manier bekijk je alles met aandacht en begin je de architectuur te begrijpen. Velen breken en bouwen en merken nooit het prachtige proportionele evenwicht van zo'n interieur op, waarin elk detail zijn plaats verdient.' Van Steenbergen houdt van een zekere traagheid. 'Net omdat de buitenwereld ons opjaagt, moet je tijd nemen voor het creatieve werk, en dus ook om zo'n huis op te kalefateren. Bovendien ben ik geobsedeerd door ambachten. Hier werd alles met de hand gemaakt, stel je voor. Volgens mij is de traagheid van het ambachtelijke een wapen tegen het snelle digitale tijdperk, het is een soort meditatieve activiteit. Zo'n woning is een levend wezen dat mee-evolueert en nooit af is. Alle objecten reizen mee en verhuizen voortdurend van plaats.' Van Steenbergen is de kleinzoon van een architect en erfde een voorliefde voor architectuur, design en beeldende kunsten. Hij verzamelt vintagemeubilair, maar ook kunst. Het mooiste doorzicht van de woning situeert zich op één hoog. Een dubbele deur geeft een blik dwars doorheen het pand. Ernaast hangt een schitterend doek van de Antwerpse kunstenaar Guy Vandenbranden. De diepte van het werk zorgt voor een extra ruimtelijk effect. Tim houdt vooral van de naoorlogse abstracte Belgische kunst; kunstenaars zoals Guy Vandenbranden, Mark Verstockt, Paul Van Hoeydonck, Jef Verheyen, Jo Delahaut en Gilbert Swimberghe. Van Steenbergen is een van de drijvende krachten achter de Antwerpse galerie Callewaert-Vanlangendonck, die deze kunst herontdekt heeft. 'De Belgen waren toen erg innoverend en werkten op internationaal niveau. De kunst van deze generatie werd wat vergeten, maar komt nu weer boven, ook internationaal. Hun werken hebben een sterke meditatieve uitstraling. Ze inspireren me, want bijvoorbeeld de tapijten die ik voor het label Ashtari Carpets ontwierp, hebben dezelfde stijl. En binnenkort lanceer ik een kledingcollectie rond het oeuvre van Guy Vandenbranden.'