Dit zijn de vier meest imposante bruggen die nooit gebouwd zijn
Een brug bouwen is geen eenvoudige taak, zeker wanneer deze niet alleen functioneel, maar ook mooi moet zijn. Deze vier bruggen zouden zeker imposant zijn, maar kwamen niet verder dan de eerste steen.
De Golden Gate Bridge in San Francisco, de Tower Bridge in Londen en het Viaduct van Millau in Frankijk: enkele voorbeelden van imposante bruggen die behalve functioneel ook nog prachtige architecturale hoogstandjes zijn. Ook deze vier bruggen hadden aan dat lijstje toegevoegd kunnen worden, maar ze zijn om uiteenlopende redenen nooit verder gekomen dan een ontwerp of eerste steen. 911 Metallurgist maakte een levensechte reconstuctie van hoe ze eruit gezien zouden hebben als ze wel gebouwd waren.
Tegenwoordig worden het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk met elkaar verbonden via de Kanaaltunnel, maar in 1985 bestond er ander ambitieus plan van de hand van Jean-Paul Viguier. Het science fictionachtige ontwerp bestond uit drie delen: eerst een brug die leidt naar een kunstmatig eiland. Vanaf daar duikt de weg in een spiraalvorm langs winkels, restaurants en recreatieve voorzieningen een tunnel in. Deze 21 kilometer lange tunnel komt vlak voor de kust weer boven bij een tweede eiland dat via een brug weer verbonden is met het vasteland. De bruggen en tunnel zouden zowel voor treinen als voor auto’s bedoeld zijn.
Het ontwerp voor de Hudson River Bridge stamt uit 1895 en zou 57th Street in New York verbinden met Hoboken in New Jersey. Gustav Lindenthal had grootste plannen. De brug zelf zou 47 meter hoog worden en de pilaren maar liefst 245 meter, hoger dan het toenmalige hoogste gebouw in New York. De brug zou plaats bieden aan twaalf spoorlijnen, 24 rijbanen en 2 voetgangerslanen. Het kostenplaatje: 37 miljoen dollar. De eerste steen werd weliswaar gelegd, maar de financiele crisis aan het einde van de negentiende eeuw gooide roet in het eten. De brug is er nooit gekomen, maar de eerste hoeksteen kan je wel nog altijd bekijken.
Op de plaats waar nu de Arlington Memorial Bridge over de Potomac rivier staat, had ook de General Ulysses S. Grand Memorial Bridge gebouwd kunnen worden. Het ontwerp van John L. Smithmeyer en Paul J. Pelz is nooit gebouwd omdat de overheid het project tegenhield in verband met de associatie die de naam opriep met de generaal van het Union Army (leger van de noordelijke staten tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog). Het zou een behoorlijk imposant bouwwerk geworden zijn: in het midden twee enorme middeleeuwse torens en in de aanloop daarnaartoe enkele kleinere torentjes. Het middelste deel zou een ophaalbrug worden zodat het scheepvaartverkeer er onderdoor zou kunnen varen.
Boris Konstantinov (ook de ontwerper van de Krymsky brug in Moskou) tekende het ontwerp voor de brug die over de Straat van Kertsj Rusland met de Krim zou gaan verbinden. Het robuuste bouwwerk zou voorzien worden van de nodige monumenten ter ere van de toenmalige Sovjetleider Jozef Stalin. Toch zag Stalin, nadat er al een begin met de bouw was gemaakt, af van de verdere aanleg om economische redenen. In plaats daarvan koos Stalin voor een goedkopere optie: een veerdienst die in 1953 van start ging.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier