‘Alleen op de wereld’ en zeven andere reistrends voor 2018
De vanillereiziger drinkt zijn latte graag overal ter wereld hetzelfde, van Hongkong tot Vancouver. Het geweten is een coole reisgezel. En neemt het selfietoerisme dit jaar nog toe? Knack Weekend lijst de opvallendste trends voor 2018 op.
1. Cool to care
Graag reizen Ʃn milieubewust zijn, het klinkt contradictorisch, maar het kan. Zo zijn er kleinschalige hotels waar ecologie meer is dan een marketingpraatje. Neem het Misool Eco Resort in Raja Ampat, Indonesiƫ. De eigenaars van dat dromerige resort richtten een marinefonds op dat onder meer shark finning moet stoppen. Locals die vroeger haaienvinnen afsneden, krijgen nu via dit fonds andere jobs toegewezen en worden ervan bewust gemaakt dat het ook anders kan. Per verblijf gaat 50 euro naar het fonds. Ondertussen is het beschermde gebied al meer dan 1225 km2 groot en telt het een patrouilleteam van vijftien marine sheriffs.
Wie naar Wolwedans reist, een natuurreservaat in de Namibwoestijn in NamibiĆ«, helpt dan weer eigenaar Stephan BrĆ¼ckner om van het terrein een verantwoorde toeristische plek te maken. BrĆ¼cker kocht de voorbije jaren 210.000 ha terug van lokale boeren en maakte er de beschermde regio NamibRand van, waar wilde dieren wonen, en waar een handvol lodges op een duurzame manier worden gerund. Hij richtte ook een hospitality school op om de lokale jeugd nieuwe kansen te geven.
2. De vanillereiziger
Millennials die in 2018 op reis gaan, willen allemaal hetzelfde, of ze nu naar Tel Aviv of Maas- tricht reizen: een artisanaal biertje van een microbrouwerij, in een coole opkomende buurt, shoppen in conceptstores die de juiste merken verkopen, daarna bekomen met een flat white, geserveerd door een barista met een perfect gekamde snor, uitrusten in hotellobby’s in Scandinavisch design waar iedereen in vilten kussens hangt met de smartphone als compagnon. #liveauthentic – maar waarom doet iedereen dan hetzelfde? De Vanilla Traveller – de naam komt van journalist Kyle Chayaka in een essay voor het magazine The Verge en verwijst naar het feit dat vanille altijd en overal hetzelfde smaakt – reist graag en veel, maar het liefst naar plaatsen die vertrouwd en herkenbaar zijn. Grote hotelmerken spelen er alvast gretig op in: Hilton lanceerde Canopy, Radisson heeft Red (zowel in Brussel als Kaapstad is het hippe interieur bijna identiek), hotelgroep Intercontinental heeft het submerk Indigo Hotels en ging net een samenwerking aan met het bekende lifestylemerk Asos om een kledinglijn te ontwerpen voor hun gasten. Allemaal perfect op maat van de hipster.
Indigo Hotels x Asos: us.asos.com/partnerships/hotel-indi
3. Vluchtheuvels
Groen is sexy. De grootste reistrend in China is momenteel dat stedelingen uit Peking of Shanghai die de stadsdrukte beu zijn, terug naar de natuur willen. De mistige heuvels van Moganshan National Park, op een paar uur van Shanghai, zijn daardoor een van de meest populaire toevluchtsoorden van het moment. Je vindt er Hillside Village, een collectie van acht comfortabele boerderijtjes die gerund worden door locals. Luxe komt hier niet in de vorm van gouden badkranen, wel in haardvuren en lange, houten tafels om met vrienden en familie te socializen. Hillside Village is ook populair bij buitenlanders en expats die er van het groen komen genieten.
Daarnaast winnen wilde bestemmingen als Alaska en British Columbia in Canada in 2018 aan populariteit. Dit jaar wordt veel verwacht van Haida Gwaii, een archipel van 150 eilandjes voor de westkust van Canada (tot 2010 de Queen Charlotte Islands genoemd) die bestuurd wordt door de Haida, de first nations-bewoners die nu hun gebied openstellen voor bezoekers. Zo opent Ocean House er, een fly-in ecolodge die volledig door de Haida zal worden gerund.
In Europa kun je dit jaar verdwijnen in het groen van Roemeniƫ: Engelsman Oli Broom neemt met zijn bedrijf de slowcyclist-reizigers mee op de tweewieler door een eindeloos, diepgroen landschap van een tot nu toe onbekend Transsylvaniƫ. De nadruk ligt op het trage leven en honderd procent genieten in stilte.
oceanhouse.ca en theslowcyclist.co.uk
4. Europa’s nieuwe grenzen
Ons continent is te populair aan het worden. Zowel Amerikanen als nieuwe toeristen uit Aziƫ zijn verzot op Europa en 2018 belooft opnieuw een succesjaar te worden voor klassieke bestemmingen als Spanje, Griekenland, Portugal en zelfs Scandinaviƫ. Hotspots als Kroatiƫ en Italiƫ, en steden als Barcelona, Venetiƫ en Amsterdam hebben schoon genoeg van de toeristenmassa. Liefhebbers van Europa gaan daarom dit jaar op zoek naar andere plekken: nieuwe blikvangers zijn Moldaviƫ en Wit-Rusland met als grootste belofte voor 2018: Georgiƫ. De hoofdstad Tbilisi is een onbekende schone: betaalbaar, charmant en met coole logeeradressen, zoals het stijlvolle Rooms Hotel en het toekomstige designhotel Stamba, dat eind dit jaar de deuren opent. Georgiƫ is ook de geboorteplek van de wijn en het land heeft een diverse en ongecompliceerde keuken gebaseerd op fijne, lokale producten. Voor de rustzoeker heeft Georgiƫ nog authentieke dorpjes en platteland met hier en daar enkele interessante, nieuwe en luxueuze logeeradressen zoals in het dromerige Kazbegi en Mestia. De mooiste periode om naar Georgiƫ te gaan: van april tot juni, wanneer het land in bloei staat, of het oogstseizoen in september en oktober. Vliegen kan bijvoorbeeld vanaf Brussel met Turkish Airlines via Istanboel.
blog.designhotels.me/2017/11/26/sneak-peek-stamba-hotel-tbilisi/
5. Winter is hot
Uit recent onderzoek blijkt dat steeds meer reizigers zin hebben om tijdens de winter naar koudere bestemmingen te reizen, en niet alleen om te gaan skiĆ«n. Lapland blijft het goed doen. IJsland, dat tot vijf jaar geleden bijna doods was tijdens de winter, beleeft nu ook drukke wintermaanden. Nieuwe winterbestemmingen komen op in Europa: Spitsbergen, om het noorderlicht te zien, of een snelle citytrip naar TromsĆø in Noorwegen om in december de orka’s te zien jagen op haring en ’s avonds een noorderlichtsafari te maken. Nieuwe hotels zijn er ook in het Hoge Noorden, zoals het Arctic Bath Hotel in Zweeds Lapland dat weldra opengaat.
China’s Harbin Festival kreeg vorige editie meer dan een miljoen bezoekers over de bevroren vloer, Alaska wint elk jaar aan populariteit.
explorethenorth.se/pinetree-lodge/
cruises.waterproof-expeditions.com
alaska.org/advice/winter-vacations
6. Only the lonely
Steeds meer reizigers gaan op zoek naar plekjes die nog niet onder de voet zijn gelopen. Eenzame hotspots voor 2018 zijn bestemmingen zoals EthiopiĆ« en Djibouti in Afrika. Een gorillatrekking doe je tegenwoordig niet meer in Rwanda en Oeganda, maar eerder in Congo-Brazzaville of de Democratische Republiek Congo in het Virunga Nationaal Park. Paraguay en Colombia zijn de nieuwe places to be in Zuid-Amerika. Kazachstan wordt ook elk jaar populairder en in AziĆ« zijn het vooral de onbekende regio’s van grote landen als India die meer in de kijker komen: het noordoosten van India, zoals Nagaland, Sikkim en Assam en de exotische eilandengroep Andamanen. Een rechtstreekse vlucht van Brussel naar Mumbai met Brussels Airlines, en dan nog een binnenlandse vlucht, maakt een afgelegen regio toch vrij bereikbaar.
Paardrijden in Zuid-Amerika met het Vlaamse Gaucho do Brasil: gauchodobrasil.com
Naar Djibouti met het Britse Explore: explore.co.uk
Naar Congo met het Vlaamse Asteria Expeditions: asteriaexpeditions.be
7. Terug op de kaart
We zien geregeld beelden passeren van adembenemende stukjes aarde die door moeder natuur of door politieke conflicten van de toeristische kaart gehaald worden. De slimme reiziger weet dat het net die bestemmingen zijn die na hun herstel extra interessant zijn om te bezoeken. Neem nu Zimbabwe, dat meer dan klaar is om de safariliefhebber te ontvangen. De bevolking staat met brede glimlach te wachten en de prijzen zijn er een stuk lager dan in pakweg Botswana of NamibiĆ«. Idem in de CaraĆÆben, waar vanaf deze zomer en vooral volgende winter de heropgebouwde hotelletjes en infrastructuur extra uitnodigend zullen zijn. Er werd zelfs een speciale website opgericht: The Carribean is open! met tips voor de reiziger.
Een andere interessante, nieuwe vlucht is van Rijsel naar Fort-de-France op Martinique met XL Airways. Ook Tunesiƫ is weer van de blacklist gehaald, Tunis wordt zelfs getipt als dƩ bestemming in 2018, met een nieuw Four Seasons Hotel dat net opende. Nepal is volledig hersteld van de aardbeving in 2015 en haalde in 2017 bijna de kaap van 1 miljoen bezoekers.
8. de #me-toerist
Gaan we in 2018 op reis voor de beleving, of omdat het landschap als perfecte achtergrond dient voor een selfie? Instagram heeft momenteel 220 miljoen foto’s met de hashtag #selfie en 330 miljoen met #me. Maar wat met de spontane vakantiekiekjes van weleer? Zus met een stukje Griekse salade tussen de tanden, vader op het overvolle strand met een erg foute Speedo in de kont gebrand? Laat ons de spontaniteit en echtheid van het reizen in 2018 niet definitief uit het oog verliezen. Af en toe een selfie nemen mag, maar genieten doen we nog het meest ongefilterd.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier