Materiaal: gerecycleerde PET-flessen, scharnieren van nikkel

Afgelopen zomer lanceerde Yuma Labs een succesvolle crowdfunding. Het doel was 10.000 euro ophalen voor de financiering van een nieuwe, 100 procent circulaire collectie zonnebrillen. Ze wisten maar liefst 35.878 te verzamelen. Heel wat meer dan gehoopt dus. Een teken dat hun duurzame aanpak met enthousiasme wordt onthaald.

Lenja Doms van Yuma Labs legt uit waarom statiegeld in andere landen hen geholpen heeft de kringloop te sluiten. 'Onze brillen worden gemaakt van gerecycleerde PET-flessen, die we inzamelen in Duitsland, Denemarken en Nederland. Dit zijn landen waar er statiegeld staat op PET en waar we er dus gemakkelijk aan kunnen komen. Bovendien gaat het om een hoogwaardige kwaliteit, dankzij het statiegeldsysteem. We zijn voorstanders van dit systeem en zouden het ook graag in België geïmplementeerd zien. De landen waar wij ons materiaal vandaan halen, tonen aan dat het werkt.'

Aan het eind van z'n Latijn

'We kiezen niet alleen voor afgedankt materiaal, we zorgen er ook voor dat afval nooit opnieuw afval moet worden. Dat is heel belangrijk in het circulaire verhaal. Onze brillen kunnen na gebruik volledig terug uit elkaar worden gehaald, zodat we er opnieuw brillen van kunnen maken.'

De brillen zijn beschikbaar in een transparante of gekleurde versie. De twee transparante opties hebben de kleuren van de PET-flessen en aan de gekleurde wordt inkt toegevoegd. 'Aangezien die laatste soort moeilijker te recycleren is, zijn deze brillen iets duurder', licht Lenja toe. 'De reden dat we toch twee gekleurde opties aanbieden, is het besef dat we als duurzaam alternatief genoeg keuze moeten geven aan onze klanten. We willen tonen dat je als bewuste consument niet moet inboeten aan stijl en comfort als je kiest voor een circulair, duurzaam item.'

Yuma Labs lanceert nieuwe collectie via crowdfunding, YL
Yuma Labs lanceert nieuwe collectie via crowdfunding © YL

Bewustwording

Wanneer de bril aan het eind van z'n leven is gekomen - je bent het model beu of er is iets stuk - kan je hem terugbezorgen aan het merk. Op het brillendoosje dat je erbij krijgt staat namelijk het adres van Yuma Labs. Je plooit het gewoon om, stopt de bril erin en stuurt die gratis en voor niks op. Vervolgens gaat het team opnieuw aan de slag met het plastic om nieuwe brillen te maken. Zo is de cirkel echt rond.

'We zien onze brillen als conversatiestarters. Doordat onze klanten een doosje in hun zak zullen hebben zitten met het adres van het merk, hopen we dat ze aan de boodschap herinnerd worden en die vervolgens op hun beurt verspreiden,' klinkt het. 'Ook is het onze wens dat de dragers van onze brillen verder nadenken over andere spullen die ze bezitten. Waarvan zijn die gemaakt? En wat doe je ermee als ze aan het einde van hun leven zijn gekomen?'

Blik in de glazen bol

Bij Yuma Labs geloven ze sterk in de toekomst van circulariteit, 'of bedrijven daar nu voor staan te trappelen of niet. Het is een verhaal dat bestaat uit verschillende schakels, die allemaal druk uitoefenen en samen werken aan een meer duurzaam systeem. Consumenten eisen transparantie, overheden gieten het in wetgeving en grondstoffen worden zo duur dat ze wel gerecycleerd moeten worden. Bedrijven zullen hun productiemethodes onder de loep moeten nemen en evolueren naar een circulair systeem.'

Yuma Labs, YL
Yuma Labs © YL

Hergebruik gaat in de nabije toekomst dus enorm belangrijk worden, voorspellen ze bij Yuma Labs. 'Dat wil ook zeggen dat bedrijven het ontwerpen van hun goederen anders moeten aanpakken. Al van in de beginfase moet er bijgevolg worden nagedacht over de volledige cyclus van een product.'

'We moeten niet van grote ketens verwachten dat ze morgen een kledingbibliotheek worden, maar ze zullen hun aanpak wel meer richting het circulaire moeten bewegen. Er is geen andere optie.'

Ontdek meer informatie over Yuma Labs via yuma-labs.com

Afgelopen zomer lanceerde Yuma Labs een succesvolle crowdfunding. Het doel was 10.000 euro ophalen voor de financiering van een nieuwe, 100 procent circulaire collectie zonnebrillen. Ze wisten maar liefst 35.878 te verzamelen. Heel wat meer dan gehoopt dus. Een teken dat hun duurzame aanpak met enthousiasme wordt onthaald. Lenja Doms van Yuma Labs legt uit waarom statiegeld in andere landen hen geholpen heeft de kringloop te sluiten. 'Onze brillen worden gemaakt van gerecycleerde PET-flessen, die we inzamelen in Duitsland, Denemarken en Nederland. Dit zijn landen waar er statiegeld staat op PET en waar we er dus gemakkelijk aan kunnen komen. Bovendien gaat het om een hoogwaardige kwaliteit, dankzij het statiegeldsysteem. We zijn voorstanders van dit systeem en zouden het ook graag in België geïmplementeerd zien. De landen waar wij ons materiaal vandaan halen, tonen aan dat het werkt.''We kiezen niet alleen voor afgedankt materiaal, we zorgen er ook voor dat afval nooit opnieuw afval moet worden. Dat is heel belangrijk in het circulaire verhaal. Onze brillen kunnen na gebruik volledig terug uit elkaar worden gehaald, zodat we er opnieuw brillen van kunnen maken.'De brillen zijn beschikbaar in een transparante of gekleurde versie. De twee transparante opties hebben de kleuren van de PET-flessen en aan de gekleurde wordt inkt toegevoegd. 'Aangezien die laatste soort moeilijker te recycleren is, zijn deze brillen iets duurder', licht Lenja toe. 'De reden dat we toch twee gekleurde opties aanbieden, is het besef dat we als duurzaam alternatief genoeg keuze moeten geven aan onze klanten. We willen tonen dat je als bewuste consument niet moet inboeten aan stijl en comfort als je kiest voor een circulair, duurzaam item.'Wanneer de bril aan het eind van z'n leven is gekomen - je bent het model beu of er is iets stuk - kan je hem terugbezorgen aan het merk. Op het brillendoosje dat je erbij krijgt staat namelijk het adres van Yuma Labs. Je plooit het gewoon om, stopt de bril erin en stuurt die gratis en voor niks op. Vervolgens gaat het team opnieuw aan de slag met het plastic om nieuwe brillen te maken. Zo is de cirkel echt rond.'We zien onze brillen als conversatiestarters. Doordat onze klanten een doosje in hun zak zullen hebben zitten met het adres van het merk, hopen we dat ze aan de boodschap herinnerd worden en die vervolgens op hun beurt verspreiden,' klinkt het. 'Ook is het onze wens dat de dragers van onze brillen verder nadenken over andere spullen die ze bezitten. Waarvan zijn die gemaakt? En wat doe je ermee als ze aan het einde van hun leven zijn gekomen?'Bij Yuma Labs geloven ze sterk in de toekomst van circulariteit, 'of bedrijven daar nu voor staan te trappelen of niet. Het is een verhaal dat bestaat uit verschillende schakels, die allemaal druk uitoefenen en samen werken aan een meer duurzaam systeem. Consumenten eisen transparantie, overheden gieten het in wetgeving en grondstoffen worden zo duur dat ze wel gerecycleerd moeten worden. Bedrijven zullen hun productiemethodes onder de loep moeten nemen en evolueren naar een circulair systeem.'Hergebruik gaat in de nabije toekomst dus enorm belangrijk worden, voorspellen ze bij Yuma Labs. 'Dat wil ook zeggen dat bedrijven het ontwerpen van hun goederen anders moeten aanpakken. Al van in de beginfase moet er bijgevolg worden nagedacht over de volledige cyclus van een product.''We moeten niet van grote ketens verwachten dat ze morgen een kledingbibliotheek worden, maar ze zullen hun aanpak wel meer richting het circulaire moeten bewegen. Er is geen andere optie.'