Maak een account aan en switch eenvoudig tussen jouw favoriete magazines

Mee met hun tijd: waarom investeren jongeren massaal in tweedehandse luxehorloges?

tweedehandse luxehorloges
© Getty Images
Timon Van Mechelen
Timon Van Mechelen Chef Mode

Nu vastgoed een haast onbereikbare droom is geworden, zijn pre-owned uurwerken voor jonge twintigers een haalbaardere investering. Het gevolg: de verkoop van tweedehandse luxehorloges piekt dankzij gen Z. Rolex en co. spelen daar handig op in. ‘Als je alleen over historie en savoir-faire blijft communiceren, haken jongeren af.’

Het zijn woelige tijden voor de tweedehandsluxehorlogemarkt. Uit de Subdial Watch Index, een barometer voor horlogeprijzen samengesteld door persbureau Bloomberg, blijkt dat de prijzen voor het derde jaar op rij dalen. Voor een kleine 13.000 euro koop je vandaag een zeldzame vintage Rolex Submariner Kermit, terwijl je daar in 2022 nog meer dan 19.000 euro voor moest neertellen. Ter indicatie: bij de lancering in 2003 ging het horloge voor zo’n 5000 euro over de toonbank.

Die recente daling is een correctie op de plotse piek tijdens de coronacrisis, toen mensen hun geld niet konden uitgeven aan reizen of uit eten gaan. ‘De toegenomen vraag leidde tot enorme speculatie’, legt horlogekenner Anja Van Der Borght uit. ‘Net zoals bij iconische tassen van Hermès zijn er voor sommige horloges lange wachtlijsten waar je als gewone sterveling niet zomaar op komt. Het gevolg was dat mensen met de juiste connecties hun horloges de dag na aankoop al met forse winst konden doorverkopen. De hallucinante prijzen die daaruit voortkwamen, worden nu gecorrigeerd.’

Toch neemt de interesse niet af. Integendeel: zoomers of generatie Z (de generatie geboren tussen eind jaren 90 en begin 2010, red.) tonen almaar meer belangstelling voor tweedehandsluxehorloges. Uit een YouGov-enquête in opdracht van het pre-owned horlogeplatform Chrono24 blijkt dat 20% van de 18- tot 24-jarigen van plan is binnen twaalf maanden een luxehorloge te kopen, tegenover een gemiddelde van 11% voor alle leeftijdsgroepen. Bovendien bezit meer dan 10% van de gen Z’ers een luxehorloge ter waarde van 1200 tot 9000 euro, wat boven het marktgemiddelde van 8% ligt.

Lees ook: Duikhorloge wordt meest nagemaakte uurwerk ter wereld: het opwindende verhaal achter de Rolex Submariner

‘We zien steeds vaker jongeren in de winkel die horloges als een haalbare investering beschouwen’, zegt Deborah P., Time Advisor in de Certified Pre-Owned boetiek Schaap en Citroen in het Antwerpse Botanic Sanctuary hotel. ‘Vroeger investeerden mensen vooral in vastgoed, maar voor veel jongeren is een eigen woning een onbereikbare droom geworden. De meeste luxehorloges behouden al decennialang hun waarde of stijgen zelfs in prijs, en vormen dus een veilige, alternatieve belegging voor wie geen honderdduizenden euro’s, maar wel pakweg tienduizend euro te besteden heeft’, zegt ze. ‘Daarnaast speelt tijdsbeleving een rol: jonge kopers zijn opgegroeid in een instant gratification-maatschappij en willen alles direct, zonder maanden op een wachtlijst te staan. Ook het duurzame aspect is een factor. Gen Z verkiest een kwalitatief hoogstaand tweedehandsmodel boven een splinternieuwe versie.’

Niet nep

Dankzij online tweedehandsplatforms hoef je vandaag niet langer eindeloos vintage winkels af te schuimen op zoek naar het horloge van je dromen. Webshops die niet worden gecontroleerd zijn echter ook koren op de molen van fraudeurs. Sommige namaakmodellen zijn op het eerste gezicht bijna niet te onderscheiden van the real thing. Om kopers te beschermen en de groeiende tweedehandsmarkt zelf in handen te nemen, openen steeds meer horlogeverdelers hun eigen vintage boetieks en -webshops waarin ze uitsluitend authentieke uurwerken aanbieden. Daarnaast beginnen ook merken hun vintage horloges te certificeren.

De jongste generatie verdiept zich echt in uurwerken en koopt gerichter dan vroeger. Vaak hebben ze al uitvoerig research gedaan online voordat ze de winkel binnenstappen.

Ambre Friedmann, juwelier Yvan’s

Zo lanceerde Rolex afgelopen zomer het ‘Rolex Certified Pre-Owned’-programma in België, in samenwerking met de Brusselse juwelier Yvan’s. Managing director Ambre Friedmann: ‘Onze horlogemaakster, die al vijftien jaar voor ons werkt en verschillende opleidingen bij Rolex heeft gevolgd, controleert alle pre-owned horloges die mensen ons aanbieden grondig op echtheid en kwaliteit. We kopen geen valse, maar ook geen echte horloges die ooit buiten het officiële circuit zijn behandeld en niet-originele onderdelen bevatten. Helaas gebeurt dat vaker dan je zou denken, en het is nooit prettig nieuws om te brengen – ook voor klanten zelf is het vaak een totale schok. Het doel van het programma is juist om klanten een volledig authentiek pre-owned Rolex-horloge aan te bieden, dat voldoet aan de strenge kwaliteitsnormen van het merk, ongeacht hoe vaak het al van eigenaar gewisseld is.’ Als een horloge wél door de controle komt, krijgt het een grondige onderhoudsbeurt en wordt het gecertificeerd door Rolex, inclusief een internationaal garantiebewijs van twee jaar. ‘Ik zie het programma als een grote stap voorwaarts in transparantie en betrouwbaarheid voor de hele pre-owned horlogemarkt.’

Lees ook: Investeren in tijd: de do’s en don’ts van beleggen in uurwerken

Ook Friedmann merkt op dat steeds meer jongeren interesse tonen in vintage horloges en dat ze opvallend goed geïnformeerd zijn. ‘Op sociale media circuleren heel wat video’s over de geschiedenis van bepaalde modellen en welke horloges als slimme investeringen worden beschouwd. De jongste generatie verdiept zich echt in uurwerken en koopt gerichter dan vroeger. Vaak hebben ze al uitvoerig research gedaan online voordat ze de winkel binnenstappen.’

Klant van de toekomst

Over sociale media gesproken: het valt op dat horlogemerken, in navolging van mode- en beautylabels, steeds meer hun best doen om via platformen als TikTok en Instagram gen Z voor hun kar te spannen. ‘Als je alleen blijft communiceren over historie en savoir-faire, zoals lang de norm was, haken jongeren af. We zien dat merken die inzetten op sociale media en samenwerken met ambassadeurs die populair zijn op streamingplatformen, veel relevanter overkomen. Zij zijn de klant van de toekomst, en de merken die dat nu al begrijpen, plukken daar straks de vruchten van’, aldus Van Der Borght.

‘Jongeren zijn qua aantal, koopkracht en beschikbare tijd meestal niet de interessantste doelgroep voor luxemerken, maar dat kunnen ze later wel worden’, beaamt ook onderzoeker en psycholoog Jos Ahlers. ‘Bovendien hebben ze veel invloed op andere generaties. Ouderen kijken automatisch naar jongeren om te weten wat hip is en wat er nu toe doet. Jeugdcultuur heeft een enorme kracht in de maatschappij, dus het zou dom zijn om hen te negeren. Je kunt er prat op gaan dat hun interesse in pre-owned horloges binnenkort zal overslaan op andere leeftijdscategorieën.’

Lees ook: Juwelier Fon Martens omringt zich met horloges: ‘Ik voel me enorm bevoorrecht’

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content