ID: Interieurdesigner Gert Voorjans heeft sinds 1997 zijn eigen designstudio in Antwerpen. Hij staat internationaal bekend om zijn weelderige, gelaagde stijl. Hij ontwierp het interieur van de winkels van Dries Van Noten in Antwerpen, Parijs, Tokio, Singapore, Hongkong en Dubai.
...

ID: Interieurdesigner Gert Voorjans heeft sinds 1997 zijn eigen designstudio in Antwerpen. Hij staat internationaal bekend om zijn weelderige, gelaagde stijl. Hij ontwierp het interieur van de winkels van Dries Van Noten in Antwerpen, Parijs, Tokio, Singapore, Hongkong en Dubai. Locatie: Het kantoor van Gert Voorjans in Antwerpen. Gert Voorjans: 'Dries en ik hebben elkaar ontmoet in 1986, tijdens een shoot voor zijn mannencollectie in de bibliotheek van het kasteel van Axel Vervoordt in 's Gravenwezel. Dries was toen een jaar bezig en had nog geen eigen winkels. Ons eerste project samen kwam pas tien jaar later, toen hij zijn flagshipstore in Tokio opende. De inrichting van die winkel is geïnspireerd op de stijl van de Japanse architect Tadao Ando, met veel betonstructuren.De locatie van een winkel is altijd het uitgangspunt voor het interieur, want elke stad heeft zo zijn eigenheid die je moet respecteren. De winkel op de quai Malaquais bijvoorbeeld, is ingericht als een typisch Parijs appartement op de Rive Gauche, met zicht op het Louvre. De stijl is geïnspireerd op die van Madeleine Castaing, de bekende antiquair en decoratrice die er om de hoek woonde en werkte. Gordijnen in imperiaal geel, een hemelsblauwe sofa op een Tibetaans drakentapijt, luipaardmotief op de traploper en tegen de muur een optisch werk van Pierre Alechinsky. Als je dat interieur met dat van de eerste winkel in Tokio vergelijkt, zie je een duidelijke evolutie. In het begin hielden we de inrichting sober, terwijl de recentste interieurs heel gelaagd en exuberant zijn. Dries is een perfectionist die net zoals bij het ontwerpen van zijn collecties, ook bij de inrichting van zijn winkels geen enkel detail uit het oog verliest. Gelukkig hebben we na al die jaren maar een half woord nodig om elkaar te verstaan. Onze stijlen leunen heel dicht bij elkaar aan: we houden beide van gedurfde contrasten. Zo is de clash van 'East meets West' een thema dat je zowel in de winkels als in zijn collecties ziet terugkomen.' ID: Het architectenbureau Robbrecht en Daem onder leiding van Paul Robbrecht, Hilde Daem en hun zoon Johannes realiseerde onder andere het Concertgebouw van Brugge en de renovatie van de Boekentoren in Gent. In 2012 ontwierpen ze de flagshipstore van Ann Demeulemeester op de Leopold de Waelplaats in Antwerpen. Locatie: De Stadshal op het Emile Braunplein in Gent, een ontwerp van Robbrecht en Daem in samenwerking met architecte Marie-José Van Hee. Paul Robbrecht: 'Ann Demeulemeester wilde lang geen eigen winkel, tot het pand op de Leopold de Waelplaats vrijkwam, tegenover het Museum voor Schone Kunsten. We hadden bij Printemps in Parijs al een project voor Ann en haar man Patrick Robyn uitgewerkt, maar veel ervaring met winkelpanden hadden we toen niet. Het is een samenwerking geworden, want Ann en Patrick waren heel nauw betrokken bij het project. We hebben veel gepraat over hun inspiratiebronnen en gingen kijken in hun atelier. Later hebben we ook in hun privéwoning, een huis van Le Corbusier, enkele kleine ingrepen gedaan, vooral om de akoestische leefbaarheid te verbeteren. In het winkelpand was ooit een laboratorium. In de parketvloer zitten nog boorgaten waar ooit leidingen hebben gelopen. Daar hebben we niet aan geraakt, net zomin als aan het houten plafond. Het geeft de winkel een ruigheid die je ook in de collecties van Ann Demeulemeester terugvindt. Ik zou het omschrijven als hoogbegaafde rock-'n-roll'. De ruimte is bekleed met witte canvasdoeken, naar het voorbeeld van hun Table Blanche, een tafel die ze voor Bulo hebben ontworpen. Het canvas is zo geplaatst dat je vanbuiten, door de vitrines, ook de achterkant ervan ziet. De pashokken zijn opgevat als kamers, om een intieme sfeer te creëren. Er staan onder andere stoelen van Rietveld, uit de privécollectie van Ann en Patrick. Enkele jaren later hebben we ook de bovenverdieping aangepakt. Dat was eerst één grote open ruimte, wij hebben er meer toonkasten gemaakt. Het plein voor de winkel is door ons opnieuw aangelegd. Later hebben wij aan Ann en Patrick gevraagd om er een bank voor te ontwerpen. De enige vereiste was dat die cirkel- of hoefijzervormig was. Zij hebben zich geïnspireerd op een Parijse parkbank en die verdubbeld. De bank staat nu diagonaal tegenover de winkel.' ID: Glenn Sestig heeft sinds 1999 zijn eigen architectuurstudio. Hij staat in binnen- en buitenland bekend om zijn residentiële en winkelprojecten, en als productdesigner. Hij ontwierp een retail unit voor de collectie van Raf Simons voor Kvadrat en alle winkelcorners van Simons' eigen label. Locatie: Het atelier van Kordekor in Kortrijk, waar alle betonconstructies voor de corners van Raf Simons worden gemaakt. Glenn Sestig: 'Ik was bij het eerste defilé van Raf Simons in Parijs. Mijn beste vriend, graficus en model Diederik Serlet, was een van zijn muzen. Maar we hebben elkaar pas enkele jaren later echt ontmoet, in 2013, bij een gemeenschappelijke vriendin. Raf was toen bezig met een collectie voor het textielbedrijf Kvadrat en vroeg me daarvoor een modulaire retail unit te ontwerpen. Intussen staat die unit in een tachtigtal winkels wereldwijd. Toen hij de vraag kreeg van Dover Street Market om er een eigen corner onder te brengen, nam hij opnieuw contact met me op. Het ontwerp is geïnspireerd op de ruïnes van de bunkers aan de Belgische kust en uitgewerkt in verweerd beton, gecombineerd met getint glas in groene en rode aflopende kleuren. De eerste corner werd in Londen opgetrokken, daarna volgden Beijing, Tokio, New York en Los Angeles. We hadden ook een ontwerp voor Calvin Klein Jeans klaar, maar dat is door het vertrek van Raf niet gerealiseerd. De samenwerking verloopt altijd vlot. Raf weet heel goed welke richting hij uit wil. Hij geeft de briefing en checkt mijn eerste schetsen, zeker als het om een nieuw concept gaat. De verdere uitwerking van het concept laat hij over aan mij en zijn rechterhand, voor zijn eigen label is dat Bianca Quets-Luzi. We houden beiden van brutalisme, maar ook van een zekere verfijning. Daar hebben we elk onze eigen visie op, maar op de een of andere manier zijn die visies toch complementair.' ID: Tuinarchitecten Bart Haverkamp en Pieter Croes zijn gespecialiseerd in het aanleggen van stadstuinen en dakterrassen. Vier jaar geleden richtten ze de patio van Christian Wijnants' eerste winkel in. Locatie: De winkel van Wijnants in de Steenhouwersvest in Antwerpen. Bart Haverkamp: 'Toen Christian zijn eerste winkel in Antwerpen opende, werd ons gevraagd om zijn liefde voor de natuur te vertalen naar een compacte, maar weelderige, exotische binnentuin. Tijdens onze eerste meeting had hij allerlei stalen bij zich: van zijn collecties, maar ook van de materialen die gebruikt waren voor de inrichting van de winkel zoals beton, metaal en gebrand hout. Hij was voorbereid, en wist goed wat hij wilde. We waren er snel uit dat het een wintergroene tuin moest worden, zodat je twaalf maanden per jaar kleur hebt. Daarvoor hebben we vooral subtropische planten gebruikt met een dik, vettig blad, bijna alsof ze van plastic zijn, en ook bamboe, om op die kleine ruimte een illusie van oneindigheid te creëren. Tegen de achterwand hebben we onopvallende spiegels geplaatst. Ook de verlichting was heel belangrijk. In de winkel is er veel en fel licht, daarom hebben we in de tuin een groot licht geplaatst, zo eentje dat je ook in voetbalstadions vindt. Anders zou je door de reflectie alleen op een glasraam kijken. Nu worden de klanten door de oase van groen naar achteren geleid, waar de paskamers zijn en ook wat zeteltjes staan. Een paar keer per jaar spring ik binnen in de winkel. Dan valt het me op hoe goed de binnentuin er nog altijd uitziet. Volgens de verkoopster moeten ze er niks aan doen, hoogstens nu en dan eens een bruin blad weghalen. Voor een winkel is dat belangrijk: er is niemand die tijd heeft om met de snoeischaar aan de slag te gaan.'